Inspiratornia

Debiutujący w roli mentee czy mentora często nie wiedzą, czego mogą się po tej relacji spodziewać, jak będzie przebiegał sam proces i jakie przyniesie dla obu stron korzyści - tematy przybliża Joanna Malinowska-Parzydło, założycielka Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. 

Jakich korzyści może spodziewać się z mentoringu początkujący przedsiębiorca?

Mentor współpracuje w sposób, który motywuje do rozwoju i doskonalenia. Wspiera w określaniu elastycznych i ambitnych celów. Pokazuje możliwości i podkreśla wyzwania, których sami mogliśmy nie dostrzec. Zaś posiadanie dobrze sformułowanego długoterminowego celu i „mapy” zaoferowanej przez Mentora pozwala uniknąć wielu zbędnych kosztów.

Mentee przygotowany do skorzystania z pomocy mentora, mający zdefiniowany cel i powód do pracy w relacji mentoringowej, może spodziewać się m.in.:

  •   rozwoju kompetencji osobistych i społecznych,
  •   wsparcia w projektach biznesowych lub związanych ze ścieżką zawodową,
  •   wsparcia w podejmowaniu trudnych decyzji,
  •   inspiracji,
  •   otrzymania uczciwego feedbacku,
  •   redukcji obaw przed popełnieniem błędu/ zwiększenie motywacji i poczucia bezpieczeństwa,
  •   uwagi i czasu poświęconego mu przez drugiego profesjonalistę.

Jakie korzyści z procesu mentoringu wynosi mentor?

Wśród korzyści płynących dla mentora z dobrej relacji mentoringowej warto wspomnieć o:

  •   czerpaniu satysfakcji z dzielenia się i rozwoju mentee,
  •   udziale w sukcesach mentee, satysfakcji z pomagania i dzielenia się doświadczeniem,
  •   nowych możliwościach związanych z rozwijaniem się w ważnej biznesowo i społecznie roli mentora - stymulacji do dalszego własnego rozwoju mimo bogatego doświadczenia

i w końcu, jakże ważnym, poczuciu przydatności.

Czy są jakieś zasady mentoringu, procedury, najlepsze praktyki - jakie i czy możemy się odwołać do najważniejszych?

Warunkiem powodzenia przemyślanego programu mentoringowego są m.in:

  •   Profesjonalny koordynator programu mentoringowego komunikujący jasno cele programu oraz dbający o przestrzeganie ustalonych zasad i wartości towarzyszących programowi,
  •   Dobrze opisane cele i zasady programu wraz ze wskaźnikami, po których poznamy, że program przebiega zgodnie z założeniami;
  •   Skuteczna i zintegrowana  komunikacja w programie i wokół programu;
  •   Dbałość o elitarny charakter programu – uczestnicy, zarówno mentorzy, jak i mentees, powinni mieć szacunek dla poświęcanego im czasu i uważności;
  •   Precyzyjne kryteria doboru uczestników;
  •   Zasady kontraktu określającego wzajemne oczekiwania i role w relacji mentoringowej.

Jak wybrać odpowiedniego dla nas mentora?

Mentor – podobnie jak coach - to odpowiedzialna rola. Oznacza wpływ na człowieka, analizowanie jego zawodowych i osobistych wyborów, zadawanie pytań, które mogą stanowić niebezpieczne narzędzie w ręku niekompetentnej czy niedojrzałej osoby. W przypadku tak odpowiedzialnej roli warto położyć nacisk na weryfikację dojrzałości i doświadczeń osób, które wpisują w swoje CV rolę mentora. Nie każdy może być mentorem i nie każdy powinien nim być. Oprócz pewnego doświadczenia (które nie zawsze jest skorelowane z wiekiem), wiedzy i kompetencji potrzebne są także chęć dzielenia się wiedzą, umiejętności i predyspozycje do inspirowania i stymulowania innych do dalszego rozwoju.

Praktyka skutecznych programów mentoringowych pokazuje, że mentor to osoba:

  • posiadająca odpowiednie doświadczenie biznesowe i umiejętnie się nim dzieląca, 
  • odważna w działaniu, samoświadoma i autentyczna, 
  • ciekawa drugiego człowieka, budująca zaufanie i skuteczne relacje, 
  • nade wszystko - wierna wysokim standardom etycznym. 

Posiadanie tych cech zwiększa szansę, że mamy przed sobą mentora z potencjałem na dobrą relację mentoringową.

Jakich zasad powinien przestrzegać mentor, a jakich mentee, żeby ich współpraca dobrze się układała i przyniosła zamierzony skutek?

Obie strony powinny zadbać o sformułowanie jasnych zasad współpracy, komunikacji w trakcie pracy, określeniu harmonogramu i kalendarza spotkań, odpowiedzialności podopiecznego (mentee) za planowanie spotkań i tworzenie mentorowi powodu do satysfakcjonującej współpracy. Nade wszystko każdy powinien okazywać szacunek, uważność i zachować poufność niezbędną dla otwartego dzielenia się historiami sukcesów i porażek.

Podsumowując: kiedy czujesz, że zawodowo lub życiowo utknąłeś, potrzebujesz partnerstwa, wsparcia, wzajemnego zaufania i poufności – poszukaj mentora. I podobnie, kiedy jesteś doświadczonym i dojrzałym profesjonalistą poszukującym sensu pracy i nowej energii – zrekrutuj sobie mentee, który potrzebuje Twojego doświadczenia.

Moje doświadczenie mentora nauczyło mnie, że relacje z moimi mentee mają wagę przyjaźni na lata. 

Przeczytaj także:

Mentoring - relacja oparta na zaufaniu

 

Joanna Malinowska-Parzydło - założycielka Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Wieloletnia dyrektor komunikacji i HR w korporacjach. Obecnie Executive Partner w firmie doradczej Younicorn. Autorka bestellera  „Jesteś marką” i bloga jestesmarka.pl oraz książki „Zespół wygrany czy przegrany? W co grają ludzie w firmach”. Mentor. Coach. Wykładowca MBA.