Jakich korzyści może spodziewać się z mentoringu początkujący przedsiębiorca?
Mentor współpracuje w sposób, który motywuje do rozwoju i doskonalenia. Wspiera w określaniu elastycznych i ambitnych celów. Pokazuje możliwości i podkreśla wyzwania, których sami mogliśmy nie dostrzec. Zaś posiadanie dobrze sformułowanego długoterminowego celu i „mapy” zaoferowanej przez Mentora pozwala uniknąć wielu zbędnych kosztów.
Mentee przygotowany do skorzystania z pomocy mentora, mający zdefiniowany cel i powód do pracy w relacji mentoringowej, może spodziewać się m.in.:
- rozwoju kompetencji osobistych i społecznych,
- wsparcia w projektach biznesowych lub związanych ze ścieżką zawodową,
- wsparcia w podejmowaniu trudnych decyzji,
- inspiracji,
- otrzymania uczciwego feedbacku,
- redukcji obaw przed popełnieniem błędu/ zwiększenie motywacji i poczucia bezpieczeństwa,
- uwagi i czasu poświęconego mu przez drugiego profesjonalistę.
Jakie korzyści z procesu mentoringu wynosi mentor?
Wśród korzyści płynących dla mentora z dobrej relacji mentoringowej warto wspomnieć o:
- czerpaniu satysfakcji z dzielenia się i rozwoju mentee,
- udziale w sukcesach mentee, satysfakcji z pomagania i dzielenia się doświadczeniem,
- nowych możliwościach związanych z rozwijaniem się w ważnej biznesowo i społecznie roli mentora - stymulacji do dalszego własnego rozwoju mimo bogatego doświadczenia
i w końcu, jakże ważnym, poczuciu przydatności.
Czy są jakieś zasady mentoringu, procedury, najlepsze praktyki - jakie i czy możemy się odwołać do najważniejszych?
Warunkiem powodzenia przemyślanego programu mentoringowego są m.in:
- Profesjonalny koordynator programu mentoringowego komunikujący jasno cele programu oraz dbający o przestrzeganie ustalonych zasad i wartości towarzyszących programowi,
- Dobrze opisane cele i zasady programu wraz ze wskaźnikami, po których poznamy, że program przebiega zgodnie z założeniami;
- Skuteczna i zintegrowana komunikacja w programie i wokół programu;
- Dbałość o elitarny charakter programu – uczestnicy, zarówno mentorzy, jak i mentees, powinni mieć szacunek dla poświęcanego im czasu i uważności;
- Precyzyjne kryteria doboru uczestników;
- Zasady kontraktu określającego wzajemne oczekiwania i role w relacji mentoringowej.
Jak wybrać odpowiedniego dla nas mentora?
Mentor – podobnie jak coach - to odpowiedzialna rola. Oznacza wpływ na człowieka, analizowanie jego zawodowych i osobistych wyborów, zadawanie pytań, które mogą stanowić niebezpieczne narzędzie w ręku niekompetentnej czy niedojrzałej osoby. W przypadku tak odpowiedzialnej roli warto położyć nacisk na weryfikację dojrzałości i doświadczeń osób, które wpisują w swoje CV rolę mentora. Nie każdy może być mentorem i nie każdy powinien nim być. Oprócz pewnego doświadczenia (które nie zawsze jest skorelowane z wiekiem), wiedzy i kompetencji potrzebne są także chęć dzielenia się wiedzą, umiejętności i predyspozycje do inspirowania i stymulowania innych do dalszego rozwoju.
Praktyka skutecznych programów mentoringowych pokazuje, że mentor to osoba:
- posiadająca odpowiednie doświadczenie biznesowe i umiejętnie się nim dzieląca,
- odważna w działaniu, samoświadoma i autentyczna,
- ciekawa drugiego człowieka, budująca zaufanie i skuteczne relacje,
- nade wszystko - wierna wysokim standardom etycznym.
Posiadanie tych cech zwiększa szansę, że mamy przed sobą mentora z potencjałem na dobrą relację mentoringową.
Jakich zasad powinien przestrzegać mentor, a jakich mentee, żeby ich współpraca dobrze się układała i przyniosła zamierzony skutek?
Obie strony powinny zadbać o sformułowanie jasnych zasad współpracy, komunikacji w trakcie pracy, określeniu harmonogramu i kalendarza spotkań, odpowiedzialności podopiecznego (mentee) za planowanie spotkań i tworzenie mentorowi powodu do satysfakcjonującej współpracy. Nade wszystko każdy powinien okazywać szacunek, uważność i zachować poufność niezbędną dla otwartego dzielenia się historiami sukcesów i porażek.
Podsumowując: kiedy czujesz, że zawodowo lub życiowo utknąłeś, potrzebujesz partnerstwa, wsparcia, wzajemnego zaufania i poufności – poszukaj mentora. I podobnie, kiedy jesteś doświadczonym i dojrzałym profesjonalistą poszukującym sensu pracy i nowej energii – zrekrutuj sobie mentee, który potrzebuje Twojego doświadczenia.
Moje doświadczenie mentora nauczyło mnie, że relacje z moimi mentee mają wagę przyjaźni na lata.
Przeczytaj także:
Mentoring - relacja oparta na zaufaniu
Joanna Malinowska-Parzydło - założycielka Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Wieloletnia dyrektor komunikacji i HR w korporacjach. Obecnie Executive Partner w firmie doradczej Younicorn. Autorka bestellera „Jesteś marką” i bloga jestesmarka.pl oraz książki „Zespół wygrany czy przegrany? W co grają ludzie w firmach”. Mentor. Coach. Wykładowca MBA.