Co to jest mentoring? Jaki jest cel tej formy wsparcia?
Świat biznesu w dobie kryzysu szuka coraz bardziej efektywnych, skutecznych i niedrogich metod rozwijania pracowników. Jedną z takich metod jest mentoring. Zainteresowanie nim rośnie, ponieważ ludzie biznesu zdali sobie sprawę, że konkurowanie wymaga w obecnych czasach wejścia na nowy etap rozwoju osobistego. Każdy wyedukowany kandydat do pracy ma podobną wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Dobrem deficytowym jest samoświadomość, postawy, sprawdzone strategie działania w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Takimi właśnie sprawdzonymi w praktyce strategiami sukcesu życiowego i zawodowego oraz wiedzą płynącą z trudnych doświadczeń dzielą się właśnie mentorzy.
Mentoring to metoda rozwijania przez doświadczonych mistrzów i ekspertów osób wkraczających na ścieżkę życia zawodowego, przygotowujących się do objęcia nowych ról, do ważnych zmian lub udziału w nowych projektach. Stara jak świat, obecna w wielu dziedzinach życia, nieco zapomniana i zepchnięta do lamusa wobec nowoczesnych technik uczenia, domaga się dziś przywrócenia odpowiedniego statusu w sferze zawodowej, biznesowej i prywatnej.
Kto korzysta z tej formy wsparcia?
Mentoring ma różne oblicza. Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu, rozwijany jest już aktywnie w świecie bankowości, na uczelniach wyższych, w ramach programów korporacyjnych oraz tych łączących praktyków biznesu z utalentowanymi studentami ostatnich lat. Spotykamy się z nim w służbie zdrowia, w kulturze, w praktyce zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami, w administracji publicznej, w organizacjach pozarządowych. Pojawił się także w ofercie związanej z profesjonalizacją trenerów i coachów działających na polskim rynku. Mówi się o nim w salach sejmowych i organizacjach pozarządowych. Stanowi ciekawą ofertę dla początkujących menedżerów.
Jakie są różnice pomiędzy mentoringiem, coachingiem, doradztwem?
Rolą dobrego mentora jest wskazanie sedna spraw oraz pokazanie sprawdzonej przez siebie drogi dotarcia do celu, który jest ważny dla podopiecznego. Mentor ma docierać do źródeł motywacji, wskazywać i przypominać, że rozwój człowieka odbywa się w pięciu podstawowych sferach. Należą do nich nasz umysł, emocje, ciało, duchowość oraz jakość naszych relacji, z samym sobą i z naszym otoczeniem. Dobry mentor pomaga w projektowaniu długoterminowego sukcesu, odnajdując to, co w nas najlepsze. Potrafi wskazać silne strony oraz dzielić się własnym doświadczeniem bez oczekiwania, że podopieczny je skopiuje i zastosuje w swoim życiu czy biznesie. Dobry mentoring to pomoc w odnajdywaniu w sobie nadziei, siły i potencjału.
Skuteczny coach, w odróżnieniu od mentora, nie musi odnosić sukcesów w dziedzinie klienta, ani być autorytetem w konkretnej dziedzinie biznesowej. Nie musi znać drogi prowadzącej w konkretnym przypadku biznesowym do sukcesu, podczas gdy mentor tę drogę przebył i może wylegitymować się interesującym doświadczeniem.
Doradztwo zaś to biznesowa umowa polegająca na zakupieniu od doradcy rozwiązań i usług w dziedzinach, w których posiada on doświadczenie.
Jakimi kwalifikacjami, doświadczeniami powinien wyróżniać się mentor?
Praktyka skutecznych programów mentoringowych pokazuje, że mentor to osoba, która umie dzielić się swoim doświadczeniem życiowym i biznesowym, odważna w działaniu, ciekawa drugiego człowieka, budująca zaufanie i skuteczne relacje.
Swoją przygodę w roli profesjonalnego mentora warto zacząć od poniższych siedmiu kroków:
- Weź dużą kartkę papieru i wypisz na niej, czym możesz się podzielić z innymi. Jakie zdobyłaś/eś kompetencje, jaką wiedzą ekspercką dysponujesz, jakie masz doświadczenia i pasje, w czym stałaś/eś się autorytetem.
- Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: po co mi to? Dlaczego chciałbym się tym z kimś podzielić? Czego się spodziewam? Dobry mentor wchodzi ze swoim podopiecznym w naprawdę bliską relację. Czy jesteś gotów mówić o swoim życiu, dzielić się i sukcesami, i porażkami, otworzyć przed drugim, początkowo nieznanym człowiekiem?
- Spójrz na swój kalendarz: czy na pewno znajdziesz czas, by komuś poświęcić uwagę?
- Zastanów się, z kim chcesz pracować jako mentor: z ludźmi biznesu, z młodymi przedsiębiorcami, z uzdolnioną młodzieżą, ze studentami, z osobami wchodzącymi na rynek pracy, z kobietami, z ojcami samotnie wychowującymi dzieci, właścicielami startupów? Jaka jest twoja grupa odbiorców?
- Poszukaj organizacji, która w profesjonalny sposób, budując dobrą markę i mając dobrą reputację, organizuje programy mentoringowe. Wyślij zgłoszenie. Zostaniesz zaproszona/y na spotkanie, podczas którego będziesz musiał/a o sobie opowiedzieć, dowiesz się też, jakiej wiedzy, umiejętności, postaw oczekuje się od mentorów.
- Różne organizacje w różny sposób przygotowują mentorów do działania: czasem są to warsztaty i szkolenia, innym razem dostajesz informację, jakie są cele programu, do którego przystępujesz, jakie zadania przed tobą stoją.
- Twoja osoba zostanie przedstawiona mentees. Prawdopodobnie zgłosi się do ciebie wielu chętnych. Ostatecznie ty akceptujesz, z kim będziesz się spotykać. Pamiętaj, że odpowiedni dobór pary mentor – mentee to klucz do sukcesu.
Od odpowiedzi na te pytania wiele zależy - z pewnością jednak warto wejść na ścieżkę bycia mentorem.
Joanna Malinowska-Parzydło - założycielka Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Wieloletnia dyrektor komunikacji i HR w korporacjach. Obecnie Executive Partner w firmie doradczej Younicorn. Autorka bestellera „Jesteś marką” i bloga jestesmarka.pl oraz książki „Zespół wygrany czy przegrany? W co grają ludzie w firmach”. Mentor. Coach. Wykładowca MBA.