2 czerwca 2020 r. w godz. 11.00-15.00 odbyła się konferencja on line "Szczepionka dla przedsiębiorców w dobie COVID-19". Konferencję poprowadził Jarosław Kuźniar, który rozmawiał z zaproszonymi gośćmi w czasie trzech kolejnych sesji panelowych.
Wydarzenie otworzył Sławomir Sikora, Prezes Zarządu Banku Citi Handlowy:
Uczymy się funkcjonowania w tzw. nowej normalności. Z mojej perspektywy, ta nowa rzeczywistość wymaga od nas po pierwsze – „zwinności” i szybkiego przystosowywania się do nowego otoczenia, po drugie – przyspieszonej digitalizacji. Jest to element, który będzie nas różnicować społecznie i ekonomicznie, jak nigdy przedtem. I po trzecie – zmierzenia się z nowym modelem pracy, gdzie zakres stosowania pracy zdanej będzie zależał od specyfiki prowadzonego biznesu. Cieszę się, że dzisiaj będziemy mogli porozmawiać o tym z przedsiębiorcami. Zwykle spotykaliśmy się podczas Światowego Dnia Citi dla Społeczności osobiście, ale mam nadzieję, że ta wersja online także będzie dla przedsiębiorców zarówno pomocna jak i inspirująca.
W dalszej kolejności odbyły się trzy panele dyskusyjne.
Pierwsza sesja dotyczyła e-commerce jako źródła przewagi konkurencyjnej. Wzięli w niej udział Tonia Bochińska, współwłaścicielka szkoły językowej Early Stage, Iwona Dziedzic-Gawryś, rzecznik prasowy w ZnanyLekarz.pl, Tomasz Karwatka, CEO Divante oraz Piotr Tymiński, EMEA Digital Head w Citi Commercial Bank. Rozmówcy dostrzegli pozytywy obecnej sytuacji dla rozwoju e-commerce, gdyż sytuacja niejako wymusiła na konsumentach większą aktywność w sieci i bariera wejścia, która była przed pandemią, została przez wielu pokonana. Nawyki konsumentów, ich wymagania i oczekiwania wobec e-usług i e-handlu stale rosną, dlatego ciągle należy poprawiać jakość komunikacji ze swoimi odbiorcami, klientami, by odpowiadać na ich potrzeby. Prowadzenie firmy offline i online generuje wiele wyzwań, ale paneliści zgodzili się co do tego, że żadna firma nie przegrała na wdrożeniu modelu e-commerce i po pandemii pozostanie wiele takich “hybrydowych form” w handlu i usługach, jak np. telemedycyna.
Proces sprzedaży w internecie pozwala pozycjonować się długoterminowo na sukces - Piotr Tymiński, Citi Commercial Bank.
Drugi panel poruszał temat pracy zdalnej i zarządzania rozproszonymi zespołami. Gośćmi tej części konferencji byli Joanna Grzeszkowska, Talent Acquisition Manager Citibank Europe, Marta Rudowicz-Drożdż, redaktor naczelna polskiej edycji magazynu ELLE, Radek Zaleski, Head of Growth w Netguru, Jan Zborowski, wiceprezes Software Development Association Poland SoDA oraz Krzysztof Zdanowski, prezes Summa Linguae Technologies. Paneliści wymienili się spostrzeżeniami, że w ich organizacjach praca zdalna w jakiejś formie istnieje już od dawna. Obecna sytuacja jest jednak bezprecedensowa ze względu na skalę i nowe wyzwania. Rozmówcy zwracali uwagę, że pracodawcy po pandemii prawdopodobnie chętniej dadzą pracownikom możliwość wyboru pracy zdalnej, ponieważ przećwiczyli ten model z całą firmą. Obecny stan otwiera także nowe możliwości na przyszłość - zatrudniania pracowników z różnych lokalizacji - z Polski i świata, otwieranie się na międzynarodowe środowiska, nowy podział zadań w zespołach (nie wszyscy muszą być offline), oszczędzania na kosztach biur i dojazdów. Wszyscy uznali, że warto dzielić się wypracowanymi dobrymi praktykami w tym zakresie i pytać pracowników, w jakim modelu chcą pracować po wygaszeniu pandemii.
Ludziom, by dobrze im się pracowało, potrzebny jest zespół, który realizuje wspólny cel i razem odnosi sukces - to buduje więzi - Radek Zaleski z Netguru.
Trzecia część konferencji poświęcona była zagadnieniu budowania relacji z klientami w świecie wirtualnym. W panelu wzięli udział prof. Aleksandra Przegalińska z Akademii Leona Koźmińskiego, Bianka Siwińska, CEO Perspektywy Women in Tech, prof. Tomasz Grzyb, SWPS oraz Piotr Voelkel, właściciel Grupy Kapitałowej VOX. Przewodnią myślą rozmów panelistów było przekonanie, że obecny kryzys uda się przetrwać firmom, które szybko, elastycznie, z nakierowaniem na klienta przeniosą działania do sieci i znajdą nowe rozwiązania dla problemów, które objawiły się w czasie pandemii. Trzeba szukać integracji między światem realnym a wirtualnym, dostrzegać korzyści i widzieć ewentualne zagrożenia (np. sposób wykorzystania sztucznej inteligencji).
Algorytmy nie zastąpią kontaktu z drugim człowiekiem. Na pewnym etapie klient potrzebuje raczej doznań niż produktu, a doznania zapewnia człowiek. Ci którzy to zrozumieją – przetrwają - prof. Tomasz Grzyb, SWPS.
W trakcie wydarzenia odbyło się także podsumowanie szóstej edycji programu akceleracyjnego Biznes w Kobiecych Rękach oraz zaprezentowani zostali finaliści konkursu o tytuł Mikroprzedsiębiorca Roku 2019. Otrzymała go firma SVEP, producent pneumatycznych masztów oświetleniowych wykorzystywanych podczas ratowania ludzkiego życia.
Konferencja pokazała przykłady różnych branż i firm, które dostosowały się do nowych warunków. Przedsiębiorcy widzą szansę na przetrwanie kryzysu w digitalizacji, elastycznym, otwartym i odważnym podejściu do wyzwań.
Firmy, które mają bardzo silny fundament, które potrafią zbudować relacje nie tylko ze swoimi współpracownikami, ale przede wszystkim ze swoimi klientami, którzy staną się społecznością wokół marki - będą w stanie przetrwać - podsumował prowadzący, Jarosław Kuźniar.
Po konferencji odbyły się sesje spotkań moderowane przez Fundację THINK!. Zachęcamy do przeczytania relacji w artykule Sesje networkingowo-mentoringowe w sieci - inspiracja i wymiana myśli
Konferencja dostępna jest na kanale Citi Handlowy pod Linkiem
Przeczytaj także:
Niespokojny akwen, czyli o zarządzaniu w kryzysie
Praca zdalna przedsiębiorcy - jak walczyć z izolacją?