Jak powiedział trener Krzysztof Bazyl: wiara w powodzenie firmy jest ważna, ale warto też zabezpieczyć się przed wpadkami, robiąc analizę, aby na podstawie faktów i danych przygotować plan działania - czyli strategię.
Warsztaty trwały 8 godzin. Podczas zajęć uczestnicy zapoznali się z przykładami strategii globalnych marek. Analizowali posunięcia strategiczne, podejmowane decyzje oraz konsekwencje tych decyzji.
Dyskusja doprowadziła do znalezienia odpowiedzi na pytanie, dlaczego strategia jest potrzebna:
- jest sposobem działania, a więc pokazuje drogę dojścia do zakładanego celu,
- dzięki niej możemy ograniczyć błędne decyzje dotyczące np. tego, do jakich klientów i rynków kierujemy ofertę, jakie potrzeby zaspokajamy i jakich zasobów potrzebujemy,
- wychodzi z analizy, która pozwala zrozumieć rynek, klientów i konkurencję.
Analiza jest procesem wymagającym dyscypliny - jak mówił trener Krzysztof Bazyl. - Wymaga często przejścia przez wiele liczb. Na końcu jednak wnioski, które wyprowadzamy, są bezpieczniejsze, bo oparte na faktach i danych.
W drugiej części warsztatów młodzi przedsiębiorcy przeszli przez proces analizy case-study. Bazując na opisie konkretnego biznesu oraz danych na temat konkurencji i klientów, ćwiczyli się w podejmowaniu decyzji. Dużym wyzwaniem na tym etapie okazało się odróżnienie istotnych faktów od przypuszczeń i domysłów.
Uczestnicy warsztatów wyszli ze szkolenia z pełnym zrozumieniem mapy procesu. Na kolejnych warsztatach z cyklu Własna firma będą do niego wracać, opracowując model biznesowy oraz strategię sprzedaży.
Poniżej mapa procesu - pokazująca ścieżkę zamiany danych i faktów we właściwe wnioski: