Mentoring to ważny komponent Programu Rozwoju Przedsiębiorczości realizowanego przez Fundację Think i Citi Foundation we współpracy merytorycznej z Fundacją Citi Handlowy im.L. Kronenberga. Jego celem jest rozwój osobisty i zawodowy osób prowadzących firmy od niedawna i potrzebujących impulsu do wzrostu i wytyczenia nowych ścieżek. Pomimo ograniczeń wywołanych pandemią, udało się z powodzeniem proces przeprowadzić.
Wydaje się, że w dobie niepewności i turbulencji na rynku spowodowanych pandemią, istnieje jeszcze większe zapotrzebowanie młodego biznesu na kontakt z doświadczonymi managerami - mówi Anna Bichta-Szeremetti, prezes Fundacji THINK!. - Przyjrzenie się wspólnie wyzwaniom w sytuacji kryzysowej, możliwość skorzystania z doświadczeń i analiz mentora może zwiększyć dynamikę działania i ukierunkować początkujące firmy.
Mentoring w liczbach
W tegorocznym procesie mentoringowym, który trwał pięć miesięcy - od listopada 2020 do marca 2021 - wzięło udział 27 zarejestrowanych firm będących na wczesnym etapie rozwoju, w których przynajmniej jeden założyciel był w wieku do 35 lat. W tym czasie odbyło się 100 sesji, łącznie 200 godzin spotkań online.
Mentee reprezentowali różnorodne branże, co ilustruje poniższa grafika:
Mentorzy
W gronie 22 mentorów znaleźli się doświadczeni eksperci i praktycy, wśród nich czterech wieloletnich managerów z Citi Handlowy i Citibank Europe Plc. Zaangażowali się oni wolontaryjnie w działania na rzecz młodych przedsiębiorców, wpisując się w realizację międzynarodowej inicjatywy Citi pod nazwą Pathways to Progress. Ma ona na celu inkubację i akcelerację pomysłów biznesowych, podnoszenie kompetencji zarządczych, finansowych wśród osób młodych. Mentoring postrzegany jest tu jako jedno z kluczowych działań mogących przyspieszyć rozwój debiutujących biznesów.
Od dwóch lat intensywnie rozwijamy wolontariat kompetencyjny i cieszę się, że pomimo trudności, jakie stawiały przed nami ostatnie miesiące, tak wiele naszych ekspertek i ekspertów zaangażowało się w mentoring dla młodych przedsiębiorców. Zależy nam na kreowaniu zmiany społecznej w taki sposób, który angażuje w działanie wolontariuszy i wykorzystuje ich wiedzę biznesową - mówi Dorota Szostek - Rustecka, Prezes Fundacji Citi Handlowy. - Dzięki temu mamy szansę osiągnąć znacznie większą skalę. W tym wypadku przyczynić się do powstania i wzmocnienia nowych firm na rynku. W okresie pandemii mentoring okazał się dla wielu przedsiębiorców realną deską ratunku. Dla naszych wolontariuszy z kolei – możliwością zanurzenia się w nowym obszarze i zastrzykiem pozytywnej energii
Korzyści z mentoringu
Zdobycie nowego spojrzenia na swoją firmę, wzmocnienie motywacji, lepsze zrozumienie strategii działania w biznesie - to korzyści z mentoringu, które podkreślali w swoich wypowiedziach młodzi przedsiębiorcy. Mentee docenili merytoryczne podejście do sesji i zaangażowanie mentorów, możliwość otwartego dialogu i spojrzenie na ich firmę z nowej perspektywy. Poniżej kilka wybranych cytatów z wypowiedzi mentee:
Także mentorzy, podsumowując swoje zaagażowanie w procesach mentoringowych, podkreślali, że było to dla nich ważne i satysfakcjonujące doświadczenie. Zwrócili uwagę na innowacyjność pomysłów biznesowych oraz determinację uczestników do działania. Poniżej przytaczamy kilka opinii mentorów nt. całego procesu:
Dzielenie się i wsparcie
Proces mentoringowy ma na celu pomoc mentee w odnalezieniu i uświadomieniu sobie własnych kompetencji, a także nakreśleniu drogi, którą może rozwijać siebie i swoją firmę - podsumowuje Małgorzata Polak, wiceprezes Fundacji THINK!. - Miniony rok mocno pokazał, jak bardzo jest nam potrzebne czerpanie od siebie nawzajem i dzielenie się zasobami, które każdy wnosi w relację w mentoringu.
Duże podziękowania dla wszystkich zaangażowanych mentorów, za poświęconą uwagę i udzielone wsparcie firmom biorącym udział w Programie - mówi Anna Bichta-Szeremetti, prezes Fundacji THINK! - A mentee życzymy energii i sił do stawiania czoła wyzwaniom.
Przeczytaj także:
Mentoring - relacja oparta na zaufaniu