Moje kompetencje

Mogłoby się wydawać, że stworzenie nowego produktu czy usługi powinno się wiązać z wartością dodaną czy ulepszeniem czegoś, co już istnieje, dołożeniem dodatkowego elementu. Tymczasem jedną z metod wspomagających powstawanie innowacyjnych rozwiązań jest technika odejmowania.


TECHNIKA ODEJMOWANIA W 3 KROKACH

  1. Rozłożenie produktu, usługi czy strategii na składowe, w wyniku czego powstaje lista tworzących ją elementów.
  2. Usunięcie jednego – kluczowego – elementu z listy i wizualizacja efektu (np. w postaci rysunku/ wizualizacji komputerowej).
  3. Znalezienie wartości w tym, co powstało; próba odpowiedzi na pytanie, co i komu może to dać.

Zastosowanie na przykładzie roweru:

  • Lista składowych: koło, kierownica, obręcz, szprychy, korba, pedały, łańcuch, hamulec, siodełko.
  • Usunięcie kluczowego elementu – np. koła.
  • Znaleziona wartość – w miejsce koła wstawione jest ostrze i rower staje się kosiarką, albo pług, który pełni rolę urządzenia odśnieżającego czy bęben, dzięki czemu powstaje ekologiczna pralka napędzana poprzez kręcenie pedałami (takie urządzenie już jest testowane).

Inne przykłady ilustrujące technikę odejmowania to: soczewki kontaktowe czyli okulary, od których odjęto oprawkę, zupka chińska, którą pozbawiono wody czy restauracja bez oświetlenia, w której konsumpcja odbywa się po ciemku, dzięki czemu wyostrzają się zmysły smaku, węchu, słuchu, a doświadczenie, jakim jest wyjście do restauracji, zostaje podane zupełnie inaczej. Już istnieją opony bez powietrza, hotel bez łóżek czy książka dla dzieci bez żadnego obrazka…

Technika odejmowania pozwala spojrzeć na dany obiekt w nietypowy sposób, inny od jego oczywistego przeznaczenia, do którego jesteśmy przyzwyczajeni i na którym się “fiksujemy”.
Dzięki temu tworzą się nowe możliwości i uruchamia wyobraźnia. A to właśnie ona jest kluczowa, jeśli chcemy wyjść poza szablon, utartą ścieżkę czy pierwotne funkcjonalności.


Opracowanie redakcji na podstawie webinaru/warsztatu Wojciecha Ławniczaka.