Moje kompetencje

Wszyscy przedsiębiorcy – nieważne czy z wielkich korporacji czy małych biznesów – zostali postawieni w sytuacji całkowicie wyjątkowej ze względu na stan pandemii choroby COVID-19 wywoływanej przez koronawirusa. Nikt do końca nie wie, jakie będą skutki obecnego kryzysu.

Wiadomo jednak, że rynek to system naczyń połączonych, więc zamknięcie punktów stacjonarnych firm wiąże się z także z zahamowaniem działalności w social mediach. Pewne jest jedno – nie warto popadać w panikę i przede wszystkim skupić się na faktach, tylko wtedy będziemy w stanie podejmować właściwe decyzje biznesowe. W obecnej sytuacji jesteśmy wyjątkowo narażeni na fake newsy i dezinformację w mediach społecznościowych. Są to fałszywe wiadomości, mające na celu wyłącznie szerzenie chaosu. I to w dobie Internetu ogromne zagrożenie. Spanikowany przedsiębiorca, pod ostrzałem negatywnych informacji, w pośpiechu zamyka swój biznes i rezygnuje z przemyślanej komunikacji w swoich mediach społecznościowych, przez co odbiera sobie możliwość dostosowania się do zmieniającego się rynku.

Zabiera sobie możliwość na interakcje z zagubionymi klientami. Zamyka się na miejsce, w którym jest teraz wyjątkowo dużo ludzi – sieć.

A w tej sytuacji wystarczy korzystać ze sprawdzonych źródeł: stron rządowych, ale także grup wsparcia w social mediach, których jest bardzo dużo i dzięki którym można być na bieżąco ze zmianami w świecie online. Można tam znaleźć mnóstwo inspiracji, ale także osób, które borykają się z takimi samymi wyzwaniami, co Ty.

Pamiętaj, że każdy problem i każdą informację warto sprawdzić w przynajmniej trzech źródłach.

Media społecznościowe zawsze zmieniały się bardzo dynamicznie. Nie zawodzą także i teraz. Mimo zamkniętych salonów, gabinetów czy sklepów, marki mają wciąż możliwość komunikowania się ze swoimi klientami właśnie za pośrednictwem Facebooka czy Instagrama. Dzięki temu część wizyt udaje się przełożyć na inny termin, a część sprzedaży przenieść sprawnie na dowóz.

Duża część marek w najtrudniejszym okresie zdecydowała się nawet na znaczne przeniesienie swojej aktywności do social mediów, dotyczy to np. siłowni, które organizują transmisje na żywo z treningów, czy firm szkoleniowych, które teraz prowadzą liczne webinary online. 

Od momentu wybuchu epidemii coraz więcej firm zdobywa klientów już nie za pomocą ceny czy kreatywności, a dzięki dostosowaniu się do wymogów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz… działaniami dobroczynnymi. Na pewno widzieliście już niejedno ogłoszenie restauracji, która dowozi za darmo posiłki lekarzom czy firm odzieżowych, które bezpłatnie szyją maseczki w swoich warsztatach i dostarczają je do szpitali.  Swój rozkwit przeżywają także grupy na Facebooku, ponieważ to tam przenosi się znaczna część dyskusji. Ludzie szukają tam wsparcia, ale także wskazówek, jak zorganizować sobie teraz czas wolny i pracę. 

Ta szybka reakcja pozwala zachować zaufanie klientów, które zaowocuje także w przyszłości.

Nawet w tej wyjątkowej sytuacji, to nic innego jak budowanie wiarygodności i rozpoznawalności marki.

Może i Twój biznes jest w stanie odnaleźć się w tej „nowej” rzeczywistości i z wyzwań stworzyć możliwości?

Na pomoc małym biznesom przychodzą… mali przedsiębiorcy. To właśnie oni obecnie w sieci sami mobilizują się, dzieląc się wiedzą i zachęcając do wzajemnej pomocy. Znajdziecie w mediach społecznościowych mnóstwo osób, które obecnie prowadzą darmowe szkolenia online (to świetny moment, aby w końcu poduczyć się tego, na co zawsze brakowało czasu), zachęcają do zakupu produktów w małych firmach, by zapewnić im jakikolwiek przychód czy dzielą się swoimi doświadczeniami na temat urzędowych spraw (jak np. procedury zawieszenia działalności). Z pomocą małym firmom przyszedł także sam Facebook, który ogłosił, że będzie wypłacać wsparcie finansowe i przydzielać kwoty na reklamę małym i średnim firmom z 30 krajów, dotkniętym obecnym kryzysem. Warto już teraz zainteresować się tematem, mimo, że dokładne kryteria i kraje nie są jeszcze znane: https://www.facebook.com/business/boost/grants

Od czego warto zacząć? 

  • przede wszystkim przewartościuj swój biznes i zastanów się w jakim stopniu jesteś w stanie przenieść działalność z offline do online,
  • zapoznaj się z narzędziami social media takimi jak: webinary, ebooki, transmisje na żywo - może będziesz w stanie je efektywnie wykorzystać w swojej firmie?,
  • jeśli podstawą Twojego biznesu jest kontakt z klientami, zastanów się nad założeniem grupy na Facebooku, aby być z nimi cały czas “blisko”,
  • wykorzystuj potencjał RTM (real time marketing), aby aktywnie uczestniczyć w społeczności social media. Wykorzystuj w komunikacji popularne hashtagi, dołączaj do internetowych akcji.

Zobacz także:

Aktualności dla przedsiębiorców - COVID-19

Polityka cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.