Moje kompetencje

W codziennym biegu i pośpiechu, szumie informacyjnym i natłoku newsów sączących się nieustannie z wielu źródeł, warto się zatrzymać i pomyśleć. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że odróżnienie faktów od opinii czy kierowanie się statystykami i wynikami badań zamiast intuicją może nam pomóc podjąć właściwą decyzję – zarówno osobistą, jak i biznesową.

Nie bądź jak Romeo i Julia…

Gdyby bohaterowie jednego z najbardziej znanych dramatów Shakespeare’a nie postąpili zgodnie ze swoją pierwszą myślą i nie sformułowaliby pochopnych założeń, ich historia mogłaby potoczyć się zupełnie inaczej. Julia była pewna, że informacja o jej “udawanej” śmierci dotarła do Romeo. Ten z kolei, widząc ukochaną leżącą bez ruchu, od razu założył, że ta nie żyje.

Na tym właśnie polega krytyczne myślenie – widzisz zjawisko i przypisujesz mu różne hipotezy, które w następnej kolejności weryfikujesz.

Odruch, nawyk, przekonanie…

Można postrzegać rzeczywistość na dwa sposoby – jak naukowiec/naukowczyni albo jak wojownik/wojowniczka. Pierwszy typ to te osoby, które stawiają różne hipotezy, starają się je zweryfikować i…  nie muszą zawsze mieć racji. Mają świadomość, że ich myślenie może być zwykłą interpretacją i bywa obarczone błędami. Poznawszy fakty, typ naukowy weźmie je "na klatę" w myśl zasady “prawda mnie wyzwoli, choć zaboli”. Inaczej myśli osoba określana jako wojownik/wojowniczka. Ma swoje przekonania, których nic nie jest w stanie zmienić i których – pomimo faktów im przeczących – będzie bronić do upadłego. Dlatego są osoby, które “nie wierzą” w katastrofę klimatyczną czy kulistość Ziemi.

Dlaczego najczęściej nie myślimy krytycznie?

Człowiek nie rodzi się z umiejętnością selektywnego myślenia i lubi szybkie odpowiedzi, które podpowiada mu intuicja. Wynika to z kilku mechanizmów.

Włącz krytyczne myślenie

Gdy prowadzisz biznes, potrzebujesz NAJLEPSZYCH możliwych odpowiedzi, a nie tylko "wystarczająco dobrych". Dlatego warto wykształcić w sobie nawyk, który zastąpi intuicyjne i szybkie oceny. Jak to zrobić? Wystarczy wprowadzić kilka zasad:

  • Pokora wobec rzeczywistości – to co widzisz, wcale nie musi tym być, może być iluzją wzrokową;
  • Odpowiedź na pytanie: dlaczego uważam, że to prawda (bo jest mi tak wygodnie albo boję się, że jest inaczej);
  • Fakt czy opinia – pamiętaj, że prawda nie leży po środku, nie można mieć opinii na temat kształtu Ziemi;
  • Weryfikowanie informacji w wiarygodnych źródłach, wynikach badań, statystykach;
  • Zadawanie pytań – lepsza jest odpowiedź “Nie wiem”, niż przekonanie, że wie się wszystko;
  • Zadanie sobie pytania: "jak można to sprawdzić?", następnie próba weryfikacji
  • Zmiana zdania w obliczu nowych faktów, danych, informacji. 

Sprawdź się w Quizie


Opracowane na podstawie webinaru Piotra Buckiego “Myśl jak naukowiec. Myśl jak naukowczyni. Jak w płynnej rzeczywistości podejmować lepsze decyzje” w ramach Business Mixera – spotkania w ścieżce #Rozwiń biznes w VI edycji PRP.