Od czego zacząć?
Sztuczna inteligencja działa na podstawie dostarczanych jej danych. Im lepsze i bardziej ustrukturyzowane dane dostarczymy, tym skuteczniejsze będą otrzymane wyniki. Źródłem danych mogą być:
- systemy firmowe tj. CRM, finansowe z banku czy systemu fakturowania
- dane o klientach, ich segmentacja
- publiczne bazy danych (np. GUS, Imagenet, Kaggle)
- zewnętrzne firmy, które zajmują się sprzedażą baz danych
- strony internetowe, social media
Może to być podsumowywanie spotkań, wystawianie faktur, raporty, odpowiadanie na zapytania ofertowe w formie maila. AI można również wykorzystać do przewidywania przyszłych trendów i zachowań, analizy danych dotyczących sprzedaży, prognozowania churnu (odejść klientów), automatyzacji procesów reklamacji i koszyków zakupowych.
Małe biznesy mogą na szybko wprowadzić rozwiązania umożliwiające:
- generowanie maila, posta, tekstu, zdjęcia (tu przydaje się bardzo intuicyjny serwis cleanup.pictures, który umożliwia usuwanie niechcianych elementów, obiektów, osób z obrazu, tła, tekstu) – należy jednak pamiętać o kwestiach prawnych – autorskich;
- streszczenie notatki, raportu, transkrypcji spotkania;
- generowanie własnego głosu i obrazu wideo na bazie naszego tekstu (dla osób, które nie lubią nagrywać siebie);
- generowanie bazy do prezentacji;
- tworzenie awatara.
Co dalej?
Kolejne kroki po określeniu problemu biznesowego to:
- sprawdzenie, jakie mamy dane i określenie potencjalnego, oczekiwanego rozwiązania (np. AI będzie automatycznie odpowiadać na zapytania ofertowe);
- porządne wyczyszczenie danych i nadanie im struktury, żeby ograniczyć do minimum tzw. bias;
- wybór rozwiązania i przygotowanie architektury rozwiązania (np. przez specjalistę AI, którego zatrudnisz);
- integracja całości i jego przetestowanie;
- po pozytywnych testach, wdrożenie do produkcji w chmurze albo na własnym lub dzielonym serwerze.
Ważnym aspektem wprowadzania AI jest odpowiednia komunikacja wśród pracowników. Zmiany w procesach mogą budzić obawy, dlatego warto informować zespół o korzyściach płynących z implementacji sztucznej inteligencji.
Na jakie rozwiązanie się zdecydować?
Decyzja o tym, jak nabyć i wdrożyć potrzebne rozwiązanie zależy od wielu czynników:
- kup gotowe, jeśli pasuje do Twoich potrzeb i jego cena jest przystępna, a Ty masz mało własnych danych i brakuje Ci czasu;
- "dotrenuj" już gotowe, gdy masz choć trochę danych, a rozwiązanie ma otwartą architekturę;
- zbuduj swoje własne, jeśli masz dane, ludzi, dostawcę, czas i wiedzę, jak to zrobić;
- weź z chmury, gdy tę chmurę posiadasz i masz budżet na dodatkowe koszty, a oferowane technologie są dla Ciebie wystarczające.
W wyborze narzędzi pomoże Ci platforma www.futuretools.io, która służy do znajdowania odpowiednich narzędzi AI do różnych zadań, przydatna szczególnie dla twórców treści, programistów i specjalistów biznesowych. Warto również skorzystać z TopAI.tools – strony, gdzie znajduje się katalog różnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji takich jak: asystenci AI, generatory obrazów i tekstu, narzędzia marketingowe, finansowe i analityczne.
AI musi wiedzieć co ma zrobić!
Polecenie lub zapytanie (w skrócie prompt), które kierujesz do systemu sztucznej inteligencji, aby uzyskać określony wynik jest kluczowym narzędziem w interakcji z AI. Pozwala bowiem na uzyskanie precyzyjnych, kontekstowych i wartościowych odpowiedzi. Odpowiednie formułowanie promptów jest więc niezbędne dla efektywnego wykorzystania AI, bo na jego podstawie algorytm generuje odpowiedzi lub tworzy treści.
Struktura prompta może różnić się w zależności od kontekstu, ale można wyróżnić 6 kluczowych elementów, które składają się na dobrze skonstruowane polecenie:
- Główny element (directive): Jasne i zwięzłe określenie, co dokładnie ma zrobić AI - może to być pytanie, prośba o stworzenie tekstu lub opisu.
- Przykład użycia (example): Podanie konkretnego przykładu, który ilustruje, jak powinien wyglądać oczekiwany wynik. Przykład pomaga AI lepiej zrozumieć kontekst i cel.
- Kontekst: Informacje dodatkowe, które mogą pomóc w zrozumieniu sytuacji lub tematu (np. krótki opis kontekstu, w jakim ma być użyty wynik).
- Rola: Określenie, w jakiej roli AI ma działać (np. ekspert, nauczyciel, doradca). To pozwala na dostosowanie stylu i tonu odpowiedzi.
- Formatowanie wyniku: Wskazówki dotyczące tego, jak ma wyglądać końcowy efekt (np. długość tekstu, styl pisania, struktura odpowiedzi).
- Dodatkowe informacje: Jakiekolwiek inne istotne szczegóły, które mogą być pomocne w generowaniu odpowiedzi, takie jak ograniczenia czasowe, stylistyczne czy tematyczne.
Jednym z nich jest https://promptperfect.jina.ai/, który pozwala na łatwe tworzenie i optymalizowanie promptów i generowania różnorodnych treści, takich jak artykuły, wpisy na blogi, opisy produktów czy posty w mediach społecznościowych. Można je również wykorzystać do automatyzacji powtarzalnych zadań związanych z pisaniem, takich jak odpowiadanie na e-maile, tworzenie raportów czy podsumowań oraz do analizy danych tekstowych, generując raporty lub streszczenia na podstawie dużych zbiorów danych.
Drugim przydatnym narzędziem jest platforma www.PromptBase.com oferująca zbiór gotowych promptów, często zoptymalizowanych pod kątem uzyskiwania lepszych wyników z modeli AI. Daje ona też możliwość modyfikacji i dostosowywania gotowych promptów do własnych potrzeb, co pozwala na lepsze dopasowanie do specyficznych zadań czy kontekstów.
Artykuł powstał w oparciu o webinar Wojciecha Wereszko pt. “Jak skutecznie wykorzystać AI w małym biznesie”