Sprzedaż jest podstawowym źródłem przychodów firmy. Plan sprzedaży jest efektem strategii sprzedażowo-marketingowej i przekłada się na zaplanowanie w liczbach ile, czego i za jaką cenę planujemy sprzedać i jakie przychody osiągniemy z tej sprzedaży. Oszacowanie ceny produktu, usługi warto poprzedzić analizą rynku - przede wszystkim analizą konkurencji. Przydatna jest też wiedza na temat tego, ile klienci są skłonni zapłacić.
Gdy już określisz, ile rynek może zapłacić za Twój produkt, usługę, trzeba zaplanować wielkość sprzedaży i przystąpić do skalkulowania kosztów. Pamiętaj, aby kalkulacja uwzględniała okres co najmniej 6-12 miesięcy do przodu.
Jakie koszty poniosę?
Planowanie kosztów powinno uwzględniać zasoby niezbędne do realizacji celów oraz oszacowanie wartości kosztów na podstawie zebranych informacji np. cen pracy, usług, towarów oraz maszyn i urządzeń wykorzystywanych w firmie. Należy także uwzględnić płacone podatki oraz inne opłaty urzędowe i skarbowe związane z prowadzeniem firmy. Zaplanowanie kosztów bywa trudne, zwłaszcza kiedy zaczynasz prowadzić swoją działalność. Aby to zadanie wykonać w sposób rzetelny i realny, należy zrobić wstępne założenia co do rodzaju ponoszonych kosztów, a następnie zebrać informacje co do cen obowiązujących na rynku i przyjąć pewne wartości.
Poniżej przedstawiamy przykładowe kategorie i rodzaje kosztów, które należy wziąć pod uwagę:
- inwestycje - zakup maszyn, urządzeń, wyposażenia, oprogramowania i licencji, których wartość będzie amortyzowana w czasie;
- koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem produktu, usługi;
- wydatki związane z zatrudnieniem pracowników - wynagrodzenia z tytułu umów o pracę i umów cywilno-prawnych (umowa zlecenie, umowa o dzieło) z uwzględnieniem premii i prowizji oraz składek ZUS;
- koszty związane z utrzymaniem biura/lokalu – czynsz, media, abonamenty za telefon i internet;
- koszty ubezpieczeń – ubezpieczenia majątkowe, OC z tytułu prowadzonej działalności, inne związane z wykonywaną pracą lub obowiązkowe dla danej grupy zawodowej;
- koszty utrzymania i eksploatacji maszyn, urządzeń i wyposażenia oraz pojazdów (samochodów, skuterów, itp.);
- koszty zakupu i sprzedaży towarów;
- koszty promocji firmy – działania marketingowe, materiały reklamowe, udział w targach, domeny, strona www;
- szkolenia zawodowe – obowiązkowe szkolenia BHP, szkolenia nowych pracowników, szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe;
- koszty usług księgowych, doradztwa podatkowego, obsługi prawnej i windykacji należności;
- koszty finansowe – opłaty, prowizje i odsetki od kredytów i pożyczek, koszty związane z obsługą konta bankowego i karty kredytowej;
- koszty używanych materiałów - materiały biurowe, tonery, artykuły higieniczne, środki czystości;
- koszty związane z logistyką i dystrybucją oraz opłaty pocztowe i kurierskie;
- inne koszty związane z prowadzoną działalnością – opłaty urzędowe i skarbowe, wstępne badania lekarskie pracowników, podróże służbowe.
Kalkulację robi się również po to, aby zobaczyć, ile na końcu okresu rozrachunkowego zysku uda Ci się wypracować. I chociaż ten zysk widzisz na razie tylko w tabelce, to jednak może on stanowić istotny cel Twoich działań.
Przeczytaj także: