Moja firma

Początkujący przedsiębiorcy zwykle mają za mało pieniędzy, materiałów, wsparcia lub czasu. Jednak ich zadaniem jest opracowanie rozwiązania - produktu, usługi, aplikacji mobilnej - które będzie przynosić pieniądze. Pomocne może być błyskawiczne prototypowanie. 

Prototyp to coś, co działa w bardzo podstawowym zakresie, tylko po to, aby zobaczyć, czy trafia w istotną potrzebę potencjalnych użytkowników, czy komuś w ogóle przyda się twoje rozwiązanie. Zamieniasz się w słuch i zbierasz opinie, podpowiedzi, inspiracje. Starasz się lepiej poznać potrzeby użytkowników albo sprawdzić jakiś aspekt tworzonego rozwiązania. Nie zniechęcasz się, tworzysz wiele jego tanich „reprezentacji”.

Czym jest prototyp?

Palm Pilot został wprowadzony na rynek w 1996 r. Było to urządzenie elektroniczne wielkości dłoni i miało cztery podstawowe funkcje: kalendarz, książkę adresową, listę rzeczy do zrobienia i prosty notatnik. To, że Palm Pilot stanie się pierwszym osobistym asystentem cyfrowym, który odniesie ogromny sukces, dla Jeffa Hawkinsa jego twórcy i współzałożyciela firmy Pilot, nie było wcale oczywiste. Było zupełnie odwrotnie. Ledwie 10 lat wcześniej Hawkins stworzył przenośny komputer - inżynierskie cudo, które okazało się kompletną klapą rynkową. Komputer okazał się za duży, nikt nie chciał go używać. Gdy nadarzyła się kolejna okazja, Hawkins wiedział, jak uniknąć błędu. Zapytany, jakiej wielkości powinno być takie urządzenie, nie miał wątpliwości: powinno zmieścić się w kieszeni koszuli. Przez kolejne miesiące był widziany z drewnianym klockiem, który wyjmował z koszuli, przyglądał mu się, dotykał papierowych imitacji przycisków, jakby wybierał numer na klawiaturze i chował go z powrotem do kieszeni.

Hawkins w swoim garażu stworzył wiele takich klocków - różniły się układem papierowej klawiatury i kształtem papierowych przycisków. Tak - wielu uznało, że postradał zmysły, jednak Hawkins miał swój cel - testy utwierdziły go w przekonaniu, że ludzie będą skłonni nosić ze sobą urządzenie tego typu. Teraz pozostawało tylko ustalić, czy da się stworzyć tak małe urządzenie? Ile to będzie kosztować? Ile czasu wytrzyma bateria?

Dziś Palm Pilot można obejrzeć w Mountain View w Kalifornii w Muzeum Komputerów, a ich następców - smartfony - we własnych kieszeniach, a co najważniejsze - w kieszeniach potencjalnych klientów.

Jak można prototypować usługę?

Tworzenie prototypów sprawdza się nie tylko w przypadku projektowania produktów, ale też usług i aplikacji mobilnych. Zamiast opowiadać, możesz przedstawić swój pomysł w sposób bardziej namacalny. Ludziom łatwiej się odnieść do czegoś rzeczywistego - np. komiksu, scenopisu, rysunku, wykresu, przedmiotu z tektury. Jeśli masz w planach uruchomienie Barber Salonu, możesz narysować w formie komiksu, klatka po klatce, jak będzie przebiegać usługa. Spróbuj "narysować odpowiedzi" na te pytania:

  • Kim jest twój idealny klient? Ile ma lat, co robi w życiu?
  • Skąd się dowie o Salonie?
  • Jak przebiega sama usługa? Czy potrzebne są wcześniejsze zapisy? Ile osób będzie obsługiwało klienta?
  • Czy dostanie kawę / herbatę?
  • Ile czasu zajmie strzyżenie i pielęgnacja? Jak można zapłacić za usługę?
  • Jak zadowolony klient może promować usługę? Czy prowadzisz stronę na FB, którą może polubić, a może masz swój #hashtag, dzięki czemu inni dowiedzą się o
    istnieniu Salonu?

Tak przygotowany komiks możesz pokazać znajomym i zapytać ich o zdanie, dowiedzieć się, czego ich zdaniem brakuje, a co się sprawdzi w twoim mieście. A może zorganizować mobilny Salon? Może powinieneś być tam, gdzie potencjalni klienci - na festiwalach muzycznych czy przy plaży? Prototypy na kartce papieru nic nie kosztują, a można zebrać cenne opinie, zanim zainwestuje się w sprzęt i lokal.

Prototypowanie jest jednym z elementów myślenia projektowego (design thinking), podejścia do tworzenia usług i produktów z udziałem potencjalnych użytkowników, opartego na empatii i otwartości na testowanie różnych podejść. Owocnego prototypowania!

W czym tkwi sekret kreatywności? Zrób ten Quiz!

Przeczytaj także:

Unikalna propozycja sprzedaży

Elastyczność