Co motywuje młodych do pracy?
Badanie pokazało, że dla młodych ludzi praca jest ważnym elementem życia. Pracuje się głównie dla pieniędzy: ważne jest by zarabiać ich dużo (41% wskazań), a tym samym zapewnić bezpieczeństwo materialne sobie i swoim najbliższym (40%). Młodzi ludzie potrzebują nie tylko pewności zatrudnienia i stabilności dochodów (49%), lecz także swobody w organizowaniu pracy i podejmowaniu decyzji (38%). Ważna jest dla nich również elastyczność czasu pracy (42%) oraz możliwość rozwijania się i zdobywania nowych doświadczeń (41%). Chcieliby oni w swojej przyszłej pracy robić ciekawe rzeczy (42%), a przede wszystkim pracować w przyjaznej atmosferze i nie stresować się z powodu pracy (50%).
Praca na swoim czy u kogoś?
54% młodych ludzi chciałoby w ramach przyszłej aktywności zawodowej prowadzić własne biznesy samodzielnie lub dając pracę innym. 37% respondentów wskazywało wyłącznie ścieżki kariery zawierające jakąś formę pracy „na swoim” (własny biznes, bycie freelancerem, łączenie nauki z prowadzeniem firmy itp.), natomiast 28% – aktywność zawodową w postaci wyłącznie pracy „dla kogoś” (np. w charakterze pracownika etatowego, eksperta lub menedżera).
W jakich branżach?
W ramach przyszłej aktywności zawodowej młodzi ludzie chcieliby podejmować działania polegające na zwiększaniu zasięgu produktów i usług (83%), zdobywaniu rozpoznawalności na rynku (83%), opracowywaniu pomysłów sprzyjających rozwojowi (79,4%) oraz promowaniu działań w mediach społecznościowych (77%). Niektórzy młodzi ludzie chcą kontynuować działalność w branżach, w których obecnie są już zawodowo zaangażowani. Zamiar ten najwyraźniej widać w branżach: edukacji (58,1%), AGD i RTV (53,8%), budownictwie (63,6%), kulturze i sztuce (50%) oraz branży zdrowia i urody (50%).
Czego potrzebują młodzi do osiągnięcia celu?
Młodzi ludzie potrzebują umiejętności poruszania się w otoczeniu organizacyjnym i społecznym oraz zarządzania samym sobą; mniej ważne wydają im się natomiast kompetencje w zakresie korzystania z technologii (być może dlatego, że te łatwo nabywają). Do osiągnięcia celów i aspiracji zawodowych najbardziej potrzebują umiejętności organizowania własnej pracy (40%) i przystosowywania się do zmian (38%), kreatywności i innowacyjności (34%), a także rozumienia potrzeb i odczuć innych ludzi (29,4%) – zob. rys. 1.
Rys. 1. Umiejętności potrzebne w przyszłej aktywności zawodowej
O AUTORZE:
dr Artur Domurat: Psycholog i ekonomista, adiunkt z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego i badacz z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji w Akademii Leona Koźmińskiego. Do głównych dziedzin stanowiących obszar jego zainteresowań badawczych należą psychologia decyzji, psychologia ekonomiczna oraz metodologia i wnioskowanie statystyczne.
Weryfikując powszechne przekonania o tym jacy są przedsiębiorcy, prowadził badania m.in. nad zależnością między przedsiębiorczością a kreatywnością i innowacyjnością, podejmowaniem ryzyka oraz przekonaniami etycznymi odnośnie pracy. Jego zainteresowania naukowe odnoszą się do badania rozmaitych uwarunkowań przedsiębiorczości i decyzji inwestycyjnych oraz tematów takie jak racjonalność preferencji, dyskontowanie oraz podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka i niepewności.