Inspiratornia

W tegorocznej edycji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości zachęcamy do poznania swojego indywidualnego profilu motywacyjnego Reiss Motivation Profile oraz odbycia sesji konsultacyjnej z RMP Masterem. Czym jest to narzędzie i jaką wartość może wnieść dla uczestnika - wyjaśnia Ewa Jochheim, RMP Polska Instytutu Durkalskiego w rozmowie z Anną Bichtą i Małgorzatą Polak z Fundacją Think! 

  • Co Cię motywuje?
  • Jakie są Twoje wewnętrzne potrzeby?
  • Co jest dla Ciebie ważne?
  • Skorzystaj z narzędzia RMP i zdobądź większą samoświadomość, by działać w zgodzie ze sobą.  

Opowiedz nam o Reiss Motivation Profile?

Ewą Jochheim: Reiss Motivation Profile, w skrócie RMP, to narzędzie do profilowania motywacyjnego. Służy do lepszego poznania siebie, swojej wewnętrznej motywacji i wewnętrznych potrzeb. Kiedy już zostaną one rozpoznane, celem staje się ich zaspokojenie, by móc żyć zgodnie z tymi potrzebami.

RMP jest zatem swego rodzaju instrukcją obsługi samego siebie.

Co wyróżnia RMP spośród innych narzędzi psychometrycznych?

Wyróżnikiem jest indywidualizacja, czyli indywidualne podejście do każdego uczestnika profilowania, jak również skala samego narzędzia. RMP składa się z 16 skal, 16 potrzeb (np. władza, niezależność, ciekawość, uznanie, piękno, a nawet jedzenie), które ma każdy z nas, ale w innym natężeniu. W profilowaniu każda potrzeba otrzymuje wartość od minus dwa do plus dwa. System pokazuje więc nie tylko, co w sobie mamy, ale również w jakim stopniu się to w nas przejawia. Większość innych narzędzi psychometrycznych pokazuje ogólnie, jacy jesteśmy, definiując człowieka jako introwertyka czy ekstrawertyka, a przecież nikt z nas nie jest zero-jedynkowy.

RMP wskazuje natomiast, na ile coś jest dla nas ważne, jak istotnym jest dla nas motywatorem.

Dlaczego warto zrobić RMP, gdy ktoś chce zostać przedsiębiorcą i ruszyć z realizacją swojego pomysłu na firmę?

Zanim podejmie się decyzję o uruchomieniu własnej działalności, warto zastanowić się, czy rzeczywiście ta forma pracy do danej osoby pasuje. Często bowiem działamy pod wpływem znajomych, przyjaciół, środowiska, w jakim przebywamy, albo po prostu dlatego, że brakuje nam innych pomysłów na siebie i na życie. Trzeba pamiętać, że praca na własny rachunek nie jest czymś, co odpowiada każdemu.

W pierwszej kolejności powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, na ile to, co chcę robić, pasuje do mnie i do moich potrzeb.

Dzięki RMP możemy zbadać swoje predyspozycje, potencjał do bycia dobrym przedsiębiorcą, czyli osobą, która czuje spełnienie w tym, co robi, sprawia jej to zwyczajnie radość. Bez względu na to, czy zakładamy małą firmę usługową czy chcemy stworzyć wielką korporację, chodzi o to, by robić to, co do nas pasuje. Tylko wtedy nie będzie nas taka działalność kosztowała zbyt dużo energii. Prowadzenie swojej firmy obejmuje bowiem nie tylko pomysł, ale wiele zadań: zdobywanie klientów, dużo typowo „papierkowej” pracy, konieczność wchodzenia w interakcje z ludźmi, planowanie, przygotowanie biznes planu… Ważne, by jeszcze przed startem zadać sobie pytanie - na ile jest mi to bliskie? Czy będą umiał sobie poradzić bez regularnego wpływu pensji na konto w każdym miesiącu? Czy jestem przygotowany na to, że na początku moje dochody mogą być niezbyt wielkie, albo może ich nie być wcale? Może się bowiem okazać, że nasza potrzeba bezpieczeństwa finansowego jest tak duża, że nie damy rady. Warto sobie takie pytania zadać i pewne rzeczy uświadomić.

Załóżmy, że mamy już pomysł. Decydujemy się wykonać RMP, w którym okazuje się, że nasza idea kłóci się z naszą osobowością, z wewnętrznymi motywatorami. Co wtedy? Czy musimy ze swojego pomysłu zrezygnować, bo nie spełniamy warunków idealnego kandydata na przedsiębiorcę?

Absolutnie nie! Jednym z rozwiązań jest na przykład poszukanie wspólnika z takimi wewnętrznymi potrzebami, motywatorami, które pozwolą, by niejako „nadrabiał” moje braki. Co więcej, nie ma czegoś takiego jak idealny profil przedsiębiorcy. Profilowanie pomaga przyjrzeć się mniej wspierającym motywatorom, które mogą nam utrudniać prowadzenie firmy. Przypuśćmy, że ktoś jest indywidualistą, lubi być freelancerem, działać w pojedynkę, bo ma bardzo dużą potrzebę niezależności. Jednak prowadzenie firmy oznacza konieczność współpracy z innymi ludźmi, kontakty z klientami, prawnikami. Jeśli nie jesteśmy otwarci na innych i na ich potrzeby, warto się zastanowić, dlaczego i jak można te deficyty uzupełnić.  Są też menedżerowie czy osoby, które zakładają działalność i mają małą potrzebę władzy. Często zarzuca im się brak decyzyjności. I rzeczywiście tak jest – faktycznie trudno im jest podejmować decyzje, szukają podpowiedzi czy inspiracji na zewnątrz, są bardziej zadaniowi.

RMP pozwala dotrzeć do źródła naszych zachowań, podpowiedzieć, jakie kompetencje powinniśmy nabyć, jakie działania rozwojowe podjąć, by realizować nasze potrzeby.

Co młodzi przedsiębiorcy, którzy już prowadzą własną działalność, mogą zyskać, wykonując profilowanie? Jakich korzyści mogą się spodziewać?

Osoby już prowadzące biznes są o krok do przodu. Już na pewno zaobserwowały, co im wychodzi lepiej, a co gorzej. I zastanawiają się, dlaczego tak jest. Wiedzą, że jak robimy coś na siłę, po pewnym czasie stwierdzamy, że jest jeszcze gorzej. Dzieje się tak dlatego, że wychodzimy całkowicie ze swojej strefy komfortu.

Dzięki profilowaniu RMP możemy tę własną strefę komfortu poznać, uświadomić sobie swoje mocne i słabe strony.

A to, co wyjdzie w diagnozie, porównać z tym, co nam lepiej czy gorzej wychodzi w prowadzeniu działalności. Proces RMP pozwala się zastanowić, co mogę zrobić, żeby było więcej rzeczy „na plus”, poszukać źródła samospełnienia i zadowolenia w tym, co robię. Chodzi o poszerzanie strefy komfortu, a nie wychodzenie z niej na siłę, co ma niestety krótkotrwały efekt. Muszę też wspomnieć o znaczeniu poznania swoich mocnych stron. Nasza kultura niestety nie sprzyja samoświadomości w tym zakresie. Gdy pytam osoby, z którymi pracuję warsztatowo, z czego są dumne, co im wychodzi, jakie są ich atuty, często nie potrafią odpowiedzieć, ale jednym tchem wymieniają listę niepowodzeń. RMP wskazuje te mocne strony, a podczas rozmowy z prowadzącym RMP Masterem uczestnik zastanawia się, jak je wykorzystać.

Profilowanie może uchronić przed skutkami działania wbrew sobie, co może nas niszczyć, wpływać negatywnie na zdrowie i samopoczucie.

Czy zatem wiedza, jaką wynosi się z RMP, może przedsiębiorcy realnie pomóc, choćby w sytuacjach stresujących, których – jak wiadomo – nie brakuje?

Tak, dokładnie. W RPM prognozujemy pewne zachowania, a z drugiej strony poznajemy ich źródło. Przypuśćmy, że ktoś nie lubi wystąpień publicznych, co może być efektem braku potrzeby bycia w centrum uwagi ze względu na małą potrzebę statusu, albo wynika z lęku przed odrzuceniem z powodu dużej potrzeby akceptacji. Poznając źródło zdenerwowania i stresu, mogę tym obszarem odpowiednio zarządzić. Na przykład bardzo dobrze się do takich wystąpień przygotowywać, albo realizować w ten sposób inny cel i być w zgodzie ze sobą. Pamiętam pewnego człowieka, któremu kiedyś powiedziałam, że jest stworzony do tego, by występować publicznie. Tymczasem on nigdy tego nie robił. Gdy zaczął, szybko okazało się, że czuje się jak ryba w wodzie, jest prawdziwym „wodzirejem”. RMP pozwala odkryć obszary, w których dobrze się czujemy, z którymi nam po drodze.

Dodatkowo zyskujemy wiedzę, którą możemy wykorzystać również w życiu prywatnym…

Zgadza się. W RMP chodzi bowiem o całokształt motywacji wewnętrznej, dlatego tych “driverów” - wewnętrznych motywatorów - nie możemy podzielić na życie zawodowe i prywatne. Nasze potrzeby przejawiają się – w różnym stopniu - zarówno w jednym, jak i drugim obszarze. Ważne, by bilans był wypośrodkowany. Przykładowo, potrzeba uznania, akceptacji, pozytywnego feedbacku występuje zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Czasami w pracy może nie być spełniana w dużym stopniu, ale w życiu prywatnym już bardziej. Pamiętajmy, że decyzja o założeniu firmy, czy jej prowadzenie ma wpływ nie tylko na życie zawodowe, ale również prywatne. Warto pomyśleć, jak połączyć te dwa obszary tak, by żyć w zgodzie ze sobą.

Jak wygląda proces profilowania krok po kroku? Czy można się do niego przygotować?

Przede wszystkim każdy musi podjąć samodzielną decyzję o przystąpieniu do profilowania, nikogo nie można do tego zmusić. Gdy dana osoba się już zdecyduje, otrzymuje od RMP Mastera link do wykonania badania, loguje się do systemu i wypełnia arkusz. Badanie składa się ze 128 pytań, na które odpowiadamy szybko, bez głębszego zastanowienia, by były to odpowiedzi podświadome. Zajmuje to ok. 20-25 minut. RMP Master otrzymuje informację o wykonaniu badania i jeśli umówił się z badanym na przesłanie Raportu, wysyła go.

Najlepiej jednak, gdy raport jest omawiany podczas bezpośredniego spotkania osoby profilowanej z certyfikowanym RMP Masterem. Sesja informacji zwrotnej i analiza profilu to element kluczowy. Raport jest bowiem automatyczny, a mówiąc o bardzo szerokiej osobowości człowieka, o wielu jej aspektach, różnych problemach, które mogą wyniknąć podczas diagnozy, nie można podejść do tego automatycznie. Informacja zwrotna od RMP Mastera jest zatem bardzo istotna. Ważne jest również ustalenie celu rozmowy. Może to być odpowiedź na pytanie, na ile działalność, którą rozpoczynam, do mnie pasuje, czy będziemy dobrze współgrać ze wspólnikiem, jakie są moje mocne strony, które mogą mnie wspierać w prowadzeniu własnego biznesu. Sesja informacji zwrotnej trwa od godziny do półtorej.

Z czym powinien wyjść uczestnik z takiego spotkania?

Na pewno z wiedzą o sobie, ale też z przemyśleniami i zadaniami.

Musi wiedzieć, jakie ćwiczenia dodatkowe podjąć, by zminimalizować wewnętrzne blokady, które utrudniają samospełnienie w tym, co robi, w jakich obszarach poszerzyć wiedzę, kompetencje, czy poszukać odpowiedniego wspólnika.

Jednym słowem powinien zyskać świadomość, co może zrobić, by realizować potrzeby, które wyszły w profilu motywacyjnym - oczywiście w odniesieniu do sytuacji, w jakiej się obecnie znajduje. To jest cel nadrzędny. Zalecamy też sesję kilku coachingów, spotkań rozwojowych z RMP Masterem, by wyznaczyć ścieżkę w kierunku samozadowolenia i samoakceptacji. Nie wystarczy więc wykonanie profilowania. Trzeba się zastanowić nad dalszymi krokami i takim zaprojektowaniem przyszłych działań, by realizować zdiagnozowane potrzeby i żyć w zgodzie ze sobą – taki powinien być zawsze końcowy efekt Reiss Motivation Profile.

 

Więcej informacji na temat narzędzia na stronie RMP Polska Instytut Durkalskiego - link

 

Ewa Jochheim - współzałożycielka RMP Polska Instytut Durkalskiego. W 2014 roku sprowadziła z USA do Polski najbardziej wiarygodne narzędzie do diagnozowania wewnętrznej motywacji – Reiss Motivation Profile. Uzyskała ekskluzywną licencję na stosowanie tego narzędzia w biznesie. Współautorka nowatorskiej metody zarządzania pracownikami – Zarządzanie przez Indywidualizację. Prowadzi procesy rozwojowe w małych, średnich i dużych firmach. Pracuje z menadżerami i ich zespołami oraz najwyższą kadrą zarządzającą. Szkoli i certyfikuje polskich RMP Masterów. Autorka książek i publikacji. Popularyzuje wiedzę o wewnętrznej motywacji w życiu osobistym i biznesie. Dzięki jej działalności w Polsce swoje indywidualne profile motywacyjne poznało ponad 10 tysięcy osób.