Zasoby i możliwości

Jeśli masz już pomysł na biznes, to teraz przyszedł czas na to, aby dokonać analizy Twoich zasobów, które mogą być przydatne w realizacji tego pomysłu. Zasobami mogą być: Twój czas, Twoja praca, umiejętności, pasje i inne bardziej materialne. Sieć Twoich kontaktów może być kolejnym cennym zasobem. Dokonaj przeglądu i dowiedz się, na czym możesz budować.

fot. Fotolia.com

Przed podjęciem decyzji o starcie z własnym biznesem, warto zrobić zestawienie tego, czym dysponujemy. Jeśli mamy konkretną wizję własnego przedsięwzięcia, to oczywiście będziemy analizować te zasoby, które pomogą w jego realizacji. Często jednak jest tak, że pomysł na biznes pojawia się właśnie w wyniku systematycznej, rzetelnej, wnikliwej analizy zasobów, które są w naszym zasięgu. Od razu należy zastrzec, że postawa w rodzaju „Po co? Przecież wiem, co mam…” nie sprzyja konstruktywnemu myśleniu o własnej firmie. Podobnie jak często spotykany pogląd, że „na start potrzebne są duże pieniądze, inaczej – ani rusz”.

Twój własny wkład

Pierwszy, najważniejszy zasób wynika z uczciwej odpowiedzi na pytanie: Czy jestem gotów włożyć duży wysiłek i poświęcić dużo czasu i pracy na realizację swojego pomysłu na zaspokajanie potrzeb potencjalnych klientów mojej firmy, nie mając żadnej gwarancji, poza własnym przekonaniem, że za efekty tej pracy będą oni chcieli zapłacić tyle, że ta praca mi się opłaci? Jeśli odpowiedź brzmi nie, to dalsza analiza zasobów będzie raczej bezcelowa. Jeśli jest przekonywająco pozytywna, to można uznać takie podejście za najcenniejszy zasób własnej firmy.

Wiedza i umiejętności

Drugi zasób to wiedza i umiejętności. Chodzi tu nie tylko o wiedzę biznesową, związaną z prawem, finansami i warunkami prowadzenia firmy, którą można pozyskać poprzez szkolenia czy odpowiednią lekturę, ale bardziej o wiedzę związaną z przedmiotem działalności firmy. Takiej wiedzy nie pozyskuje się łatwo. Jest ona wynikiem studiów, obserwacji, zbierania doświadczeń lub wynika z realizacji własnej pasji i zainteresowań. Warto więc zastanowić się czy, a jeśli tak, to w jakiej dziedzinie mamy ponadprzeciętną wiedzę lub umiejętności i czy tej właśnie wiedzy nie da się jakoś biznesowo wykorzystać. Inaczej mówiąc, komu i w jaki sposób nasza wiedza mogłaby się przydać? Może to wymagać sporo wysiłku i żmudnej analizy różnych możliwości, ale często tu właśnie kryje się klucz do własnego, sensownego przedsięwzięcia. Ludzie realizujący własne pasje są często nimi tak pochłonięci, że nie zdają sobie sprawy, że zdobyta dzięki temu unikalna wiedza może być punktem wyjścia do dobrego biznesu.

Zasoby materialne

Trzecim rodzajem zasobów są fizyczne zasoby materialne. Zastanówmy się, czym dysponujemy lub możemy dysponować, co może być przydatne w prowadzeniu biznesu. Rzeczy takie jak komputer czy samochód narzucają się same, ale może dysponujemy jakimiś innymi przedmiotami, narzędziami, czy – co bardzo ważne – miejscami, które mogą być przydatne w naszej działalności. Jeśli nie my osobiście, to może ktoś z naszej rodziny lub znajomych, kto może nam ich użyczyć.

Sieć kontaktów i reputacja osobista

Wiąże się to z czwartym rodzajem zasobów jakim są kontakty. Mogą to być nie tylko kontakty z ludźmi dysponującymi dobrami, z których moglibyśmy skorzystać, ale też z takimi, którzy mogą być dla nas źródłem ważnych informacji, partnerami biznesowymi, inwestorami w naszej firmie, wspólnikami czy potencjalnymi klientami. Warto zrobić sobie listę takich osób z telefonami do nich i adresami mailowymi oraz przeanalizować, kogo oni z kolei mogą znać, kto mógłby być nam pomocny. Nie jest to łatwe zadanie, ale jest to też dobry test naszego zasobu numer jeden, czyli pracy, którą trzeba wykonać, bez gwarancji, że jej efekty będą dla nas opłacalne.

Z kontaktami wiąże się piąty, niedoceniany często zasób, którym jest reputacja osobista. Zdarza się nam zapewne słyszeć o ludziach, którzy „mają głowę do interesów”, ale z którymi sami interesów nie chcielibyśmy robić. Ważne jest więc, czy w swoim otoczeniu mamy osoby, które mają o nas na tyle dobre zdanie i na tyle nam ufają, że podjęłyby ryzyko udostępnienia nam swoich zasobów różnego rodzaju, w tym finansowych, udzielenia nam informacji czy nawiązania jakiejś formy współpracy. Nie można też zapominać, że na reputację należy długo pracować i nigdy nie jest dana raz na zawsze.

Zasoby finansowe

Na koniec, ten rodzaj zasobów, który dla wielu wydaje się najważniejszy, czyli finanse. Zdarzają się oczywiście przedsiębiorcy, którzy na starcie dysponują wystarczającym własnym kapitałem, ale są to sytuacje rzadkie. W praktyce często trzeba sięgać do zewnętrznych źródeł finansowania, w czym pomocna jest dobra reputacja. Warto też zaznaczyć, że zasobem finansowym są nie tylko pieniądze, ale też inne składniki majątku, które mogą stanowić zabezpieczenie ewentualnej pożyczki. Mogą to być też zasoby osób, które taką pożyczkę byłyby gotowe nam poręczyć.

Należy podkreślić jednak, że dokładne określenie potrzebnego finansowania wynikać powinno ze ściśle opisanego przedsięwzięcia, które zamierzmy realizować, a to z kolei powinno wynikać z rzetelnej analizy zasobów, którymi dysponujemy. Nie warto więc zaczynać myślenia o własnym biznesie od tego, skąd wziąć pieniądze. Warto natomiast mieć konkretny pomysł na biznes, dobrze opisany, oparty na rzeczowych przesłankach i osadzony we własnych, realnych zasobach, gdyż to z niego wynika potrzebna wielkość nakładów finansowych. Pomocne będzie zestawienie wyliczeń kosztów potrzebnych na start, innych związanych z działalnością oraz spodziewanych przychodów rozłożonych w czasie. Przymiarka taka dostarczy informacji na temat opłacalności przedsięwzięcia.
A opis przedsięwzięcia warto mieć, również po to, aby móc je zaprezentować potencjalnym partnerom. Może się okazać, że już sam plan przedsięwzięcia jest na tyle interesujący i obiecujący, że znajdą się chętni do zainwestowania w jego realizację lub udzielenia pożyczki.

Analizę własnych zasobów należy rozpocząć od zadania sobie następujących pytań:

• Czym się pasjonujesz, interesujesz?
• Czy Twoja pasja, hobby mogłaby stanowić podstawę dla działania Twojego biznesu?
• Jakimi umiejętnościami się wyróżniasz?
• Czy umiejętności te można wykorzystać w planowanym biznesie?
• W jaki sposób można byłoby te umiejętności wykorzystać w realizacji Twojego pomysłu na biznes?
• Zastanów się jakie kontakty posiadasz i jak możesz je wykorzystać do rozwoju swojego pomysłu na biznes i uruchomienia działalności?
• Czy znasz jakieś osoby, organizacje lub firmy, które mogłyby być zainteresowane zainwestowaniem w rozwój Twojego pomysłu?
• Jakie zasoby materialne posiadasz i możesz wykorzystać je w swoim biznesie?
• Jakie zasoby niematerialne posiadasz i możesz wykorzystać w swoim biznesie?

Udzielenie odpowiedzi stanowi wstępny etap analizowania własnych zasobów. W kolejnym kroku zachęcamy do bardziej wnikliwej analizy poprzez opracowanie mapy zasobów biznesowych.

Jak u Ciebie z planowaniem? Sprawdź się w naszym Quizie

Przeczytaj także:

Analiza zasobów

Złoty trójkąt: zasoby, czas, zakres