Umiejętność przekazania tego, na czym nam zależy w formie zrozumiałej dla odbiorców jest dla wielu z nas dużym wyzwaniem. Jednak każdy z nas wcześniej czy później jest postawiony przed koniecznością zabrania głosu, zaprezentowania firmy, produktu, usługi. Aby prezentacja odniosła zamierzony skutek, należy się dobrze do niej przygotować.
Sukces w prezentowaniu zapewnią:
- stworzenie pomostu pomiędzy prezenterem i odbiorcą – troska o relację z odbiorcą, o jego oczekiwania, potrzeby i korzyści,
- nadanie sensu wystąpieniu – określenie celu i myśli przewodniej,
- zaplanowanie struktury wypowiedzi – co chcemy przekazać na wstępie, w rozwinięciu i podsumowaniu,
- budowanie przekazu klarownego i prostego – obserwując słuchaczy dobierać język, argumentację i przykłady tak, aby były one zrozumiałe.
Jak przygotować się do prezentacji?
Każdy powinien rozstrzygnąć, ile czasu poświęcić na przygotowanie się do prezentacji. Jedni potrzebują nocy, inni pracują przez kilka dni i powracają do notatek i slajdów wielokrotnie je modyfikując. Niektórzy potrzebują zrobić próbę “przed lustrem”. Będą też i tacy, którzy zechcą zasilić się innymi podobnymi prezentacjami wygłoszonymi przez różnych mówców w internecie – chociażby po to, aby podpatrzeć, jak radzą sobie z utrzymaniem uwagi odbiorców i w jaki sposób się zachowują.
Dobry research jest wskazany!
Zgromadź jak najwięcej informacji na temat firmy, do której wybierasz się na prezentację. Może Cię to zainspirować do zakomunikowania swojej propozycji w zupełnie inny sposób. Informacji można zasięgnąć na etapie umawiania się na prezentację, ale również dzięki dostępnym informacjom w internecie.
Upewnij się, czy znasz sytuację swojego audytorium, np. jeśli idziesz z prezentacją swojego produktu do firmy, to czy wiesz, jakie są doświadczenia firmy, czy korzystają z tego typu produktów, rozwiązań? Jeśli umawiasz się z potencjalnym inwestorem, to czy wiesz, w co inwestuje, w jakich przedsięwzięciach chętnie bierze udział albo ostatnio jest zaangażowany?
Odbiorcy
Nie polegaj na tym, co Ci się wydaje, nie uprzedzaj się do odbiorców, najlepiej dowiedz się:
- Kim są odbiorcy i jaki jest ich poziom znajomości tematu?
- Jaki jest profil uczestników, czy na użytek wystąpienia powinieneś przyswoić i zastosować jakieś słownictwo specjalistyczne?
- Jeśli Twoim celem jest zaprezentowanie czy zachęcenie do zakupu, to czy odbiorcy są decydentami?
- Dlaczego uczestniczą w spotkaniu, jakie są ich oczekiwania, spodziewane korzyści?
- Jaka jest motywacja uczestników: czy ich udział w Twojej prezentacji jest dobrowolny, czy wymuszony?
Co mówisz i jak mówisz świadczy o Twojej znajomości tematu i Twojej trosce o odbiorców. Przecież prezentujesz dla innych, a nie dla siebie. Zamierzasz swoją prezentacją usatysfakcjonować odbiorców i nie wystarczy tutaj tylko zrobienie pokazu, bardziej istotne jest to, czy odbiorcy odkryją użyteczność podanych treści, czy je zrozumieją i czy w ich głowach nie zapanuje zamęt.
Przeczytaj także: