Każdy z nas jest niepowtarzalny – to oczywiste stwierdzenie ma niesamowite znaczenie dla wszystkich, którzy myślą o prowadzeniu jakiejkolwiek formy przedsiębiorczości. Tak jak linie papilarne odróżniają nas od innej osoby, tak w świecie biznesu to wizerunek firmy odróżnia jeden podmiot od drugiego. Nie chodzi jednak tylko o logo czy nazwę – wizerunek przedsiębiorstwa to kombinacja kilku składników, z których każdy jest równie ważny i o każdy trzeba dbać.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą
Jeden z ekspertów – David Bernstein – uważa, że wizerunek firmy powinno się określać jako „rezultat interakcji doświadczeń, opinii, odczuć, wiedzy i wrażeń, które ludzie mają w związku z daną firmą”. To samo rozumienie wizerunku można odnieść zarówno do firm, przedsiębiorców jak i nas samych. Wizerunek jest widoczny w obiorze innych – jest to postrzeganie nas przez innych. Więc nie da się w sposób absolutny na niego wpłynąć. Nie ma też sensu sztucznie go kreować. Trzeba natomiast mieć świadomość, jakie elementy się na niego składają i jak jesteśmy, czy nasza firma odbierani przez innych. Wizerunek warto badać i doskonalić, bo to jak jesteśmy postrzegani przez innych, jest kluczowe we wszelkiego rodzaju kontaktach. To, jak się zachowujemy, co mówimy i jak się prezentujemy ma ogromne znaczenie dla tych, z którymi mamy styczność na co dzień, i z którymi chcemy te kontakty kontynuować.
Twoja misja
Co zatem składa się w ogóle na wizerunek? Można wyróżnić 3 podstawowe elementy: wygląd, zachowanie i poglądy, które niekiedy określa się mianem misji.
Wygląd to kwestia teoretycznie jasna – z jednej strony jest to wygląd samego przedsiębiorcy, ale także sfera wizualna związana z firmą – czyli cała identyfikacja zawierająca w sobie logotyp, kolorystykę, prezencja samych produktów i inne elementy z tym związane. Jak zgrać te elementy? Najprościej jest zrobić tak: postaw się na miejscu innej osoby (np. szefa jakiejś firmy albo potencjalnego odbiorcy twoich produktów) i zastanów, co chciałby w tobie zobaczyć. Weź także pod uwagę, że czego innego oczekuje potencjalny klient lub kontrahent. Innej wizji twojej firmy i twojej osoby oczekuje księgowa, którą chcesz zainteresować innowacyjnym narzędziem wspierającym pracę, czego innego szuka klient twojego biznesu foodtruckowego, a jeszcze czego innego młoda para, której chciałbyś zaoferować wykonanie sesji zdjęciowej z drona.
Działaj świadomie i rozsądnie
Na wizerunek składa się także zachowanie. Twój wizerunek – szczególnie, jeśli druga strona cię nie widzi – składa się z drobnych gestów i zachowań. Tak jak w kontaktach ze znajomymi czy przyjaciółmi nie chcesz być oszukiwany, czy traktowany z niechęcią, tak samo w kwestiach zawodowych twoje zachowanie musi być szczere, kulturalne i profesjonalne. No dobrze – możesz stwierdzić – ale ja nie zamierzam się kontaktować osobiście, będę działać w internecie. Tam nikt mi nie poda dłoni, nie zobaczy, jak mówię, czy jakie mam maniery. Wiedz, że także w sieci należy zachowywać się obyczajnie, ponieważ druga osoba będzie mogła w wielu miejscach zweryfikować informacje i wyrobić sobie o tobie zdanie. Przedsiębiorca we wszystkich swoich działaniach powinien kierować się nie tylko zasadami współżycia w społeczeństwie (szczerość, kultura, uprzejmość, rzetelność), ale także tzw. netykietą, czyli standardami przyjętymi w komunikacji w Internecie. Co to oznacza w praktyce? Rzeczowa odpowiedź na mejla, merytoryczna wypowiedź w dyskusji na internetowym forum, aktywne uczestnictwo w rozmowach podczas spotkania na żywo – to właśnie nawet takie drobne gesty kreują twój wizerunek w oczach innych. Jeśli twój wizerunek będzie niepochlebny, to zapewne będzie też i ostatni kontakt – np. z potencjalnym klientem, inwestorem, czy wspólnikiem.
A poglądy? Warto zastanowić się, po co w ogóle robisz to, co robisz. Staraj się wytworzyć w głowach innych osób pozytywną i prawdziwą wizję siebie i twojego pomysłu. Aby to osiągnąć, najpierw powinieneś wiedzieć, na czym ci zależy, co chcesz osiągnąć, w czym tkwi twoja przewaga nad innymi lub unikatowość twojego pomysłu, w jaki sposób może on zmienić innych. Kiedy ty poznasz odpowiedzi na te zagadnienia, wówczas łatwiej będzie ci o nich mówić. Co ważne firmy starają się zachować neutralność w niektórych dziedzinach – np. polityce, religii, migracji czy konfliktów zbrojnych. I to także sugerują eksperci zajmujący się funkcjonowaniem firm.
Przemyśl, zanim wrzucisz do sieci
Zanim zaczniesz być widoczny, zastanów się, jak się do tego zabrać. Własnej marki nie robi się dla lansu i pustego „fejmu” wyrażanego w liczbie „lajków”. Budowanie własnego wizerunku nie jest szybkim strzałem, który ma zagwarantować błyskawiczną sławę. To długofalowy i czasochłonny proces. To praca przede wszystkim nad sobą, aby móc jak najlepiej zaprezentować swój pomysł, produkt, ale także posiadaną wiedzę. Jeśli chcesz być partnerem w biznesie, bądź profesjonalny, staraj się być ekspertem w swojej dziedzinie, ale jednocześnie słuchaj drugiej strony dialogu, wyciągaj wnioski i ucz się, aby ulepszać siebie i swoją firmę.
Zapomnij o robieniu sobie fotek z uśmiechem #6, udawaniu szczerości i sileniu się w dyskusji na kilka mądrych słów, których nawet do końca nie rozumiesz. Przeanalizuj to także pod kątem twojego wizerunku online. Najprostsza rzecz – nie wrzucaj np. na Facebooka zdjęć z imprezy, na których widać ciebie w dość wątpliwych moralnie sytuacjach. Zamiast tego publikuj posty angażujące i zachęcające do interakcji, a jednocześnie potwierdzające twój profesjonalizm, innowacyjność, kreatywność i unikatowość na tle innych. Chcesz zebrać na platformie crowdfundingowej pieniądze na produkcję miejskich ławek zasilanych energią słoneczną, na których można podładować telefon lub połączyć się z WiFi? Tłumacz – na forach internetowych, w dyskusjach na LinkedIn – innowacyjność ławek, pokazuj niepowtarzalność swojego projektu. Jeśli np. prowadzisz e-sklep z bardzo grubymi motkami muliny, z których można samodzielnie tworzyć koce, nagrywaj filmy pokazujące tajniki splotów, zapraszaj klientów do chwalenia się swoimi dziełami. Pomysłów na działania jest wiele. A dzięki przemyślanej i mądrej strategii budowania własnego wizerunku możesz tylko zyskać.
Wizerunek, tożsamość, reputacja
W całym procesie myślenia o swoim wizerunku może najść cię dodatkowa chwila zastanowienia nad jeszcze jednym aspektem. Czy wizerunek to to samo co reputacja? Przecież wielokrotnie stosuje się oba pojęcia wymiennie. A czym zatem jest jeszcze – także używane – pojęcie tożsamości? Według np. Marty Górazdy, która zajmuje się strategiami biznesowymi – „wizerunek to obraz marki tworzony w głowach odbiorców, tożsamość to obraz tworzony przez samą markę i przekazywany odbiorcom w punktach styku, a reputacja to ogólny obraz marki w społeczeństwie, bazujący na jej dotychczasowych działaniach”. Jak to rozumieć? Wizerunek to kwestia indywidualna, jednostkowa – to moje postrzeganie marki na podstawie tego, w jaki sposób się zachowuje, komunikuje i jak odnosi się do mnie. Tożsamość, to z kolei obraz, jaki sama firma, przedsiębiorca lub profesjonalista ma o swojej działalności i na tej podstawie konstruuje komunikaty. A reputacja? To społeczny odbiór wszystkich przejawów działalności marki.
Sztuka prezencji
Nawet drobny przedsiębiorca np. produkujący bezglutenowe dżemy czy organizujący szkolenia, powinien mieć na uwadze kwestie wizerunkowe. Błędem jest myślenie, że działania wizerunkowe są zarezerwowane dla wielkich firm czy globalnych marek.
Bez względu, czy jesteś specjalistą w bardzo wąskiej dziedzinie i szukasz najlepszej pracy, freelancerem chcącym nawiązać współpracę, początkującym twórcą rękodzieła, innowacyjnym naukowcem, czy przedsiębiorcą, który chce zainteresować swoim pomysłem innych. Miej na uwadze to, jak druga strona będzie cię odbierać.
JAK ZACZĄĆ BUDOWAĆ SWÓJ WIZERUNEK?
- Poznaj siebie! Zastanów się i sprawdź jak odbierają ciebie, czy twoją firmę inni?
- Przemyśl elementy składające się na Twój wizerunek jako osoby, przedsiębiorcy: wygląd, zachowanie, poglądy.
- Określ plan działań związany z budowaniem wizerunkiem: czy jakieś elementy wizerunku musisz dopracować, jaki jest twój przekaz – co chcesz osiągnąć jako osoba, przedsiębiorca?
- Określ swoją grupę docelową, z którą planujesz się komunikować, sprawdź poprzez jakie kanały będzie najłatwiej i najszybciej docierać do tej grupy.
- Na podstawie tego wszystkiego przygotuj prezentację swojego pomysłu, projektu, przedsięwzięcia w formie pisemnej i ustnej.
- Dobierz do swojego pomysłu najlepszy twoim zdaniem: wizerunek, sposób zachowania i styl komunikowania się.
- Dopasuj kanały komunikacji dla tego właśnie pomysłu, projektu, przedsięwzięcia.
- Bądź konsekwentny w działaniu.
- Działaj 🙂
Czy wiesz, jaką siłę ma wizerunek w biznesie? Zrób nasz Quiz! |
Przeczytaj także: