Pytanie 1.
– Czy istnieją cechy, które ułatwiają osiągnięcie sukcesu?
Odpowiedź 1.
– Tak
Pytanie 2.
– Czy brak tych cech oznacza, że jestem skazana/skazany na porażkę?
Odpowiedź 2.
– Nie
Dziękuję.
Jako że te odpowiedzi mogą cię nie satysfakcjonować, podejdziemy do tematu pytań nieco szerzej, w sposób, który może dać ci wartość.
Jakie cechy predysponują do sukcesu?
Waleczność – charakteryzująca wszystkich, którzy nieustannie porównują się i muszą być najlepsi. Dla nich drugie miejsce to przegrana. Konflikt jest ich naturalnym środowiskiem.
Elitarność – ci, którzy dążą do wybicia się z tłumu. Często mówią o sobie: skromna/skromny to ja nie jestem. Bez skrępowania opowiadają o wyjątkowości i unikalności – siebie, swoich produktów i usług.
Pryncypialność – osoby o nieugiętych zasadach – gdy się do czegoś zobowiążą lub samemu sobie obiecają – zrealizują to, nawet potężnym kosztem osobistym.
Elastyczność – dla nich oportunizm to coś naturalnego. Nie przywiązują się do zasad. Ważny jest cel. Niektórzy określają ich mianem ‘giętkich’.
Przywódczość – osoby z naturalną energią lidera. Mają wielkie plany, wielkie wizje i wiele energii, by przekonać innych, że warto w realizację tych planów się zaangażować.
Masz cechy sukcesu? Uważaj!
Jeśli masz jedną lub więcej tych cech, to powód zarówno do radości, jak i ostrożności. Doskonale obrazuje to metafora miecza obosiecznego. Może nam on sprzyjać, ale jednocześnie może być niebezpieczny. Jakie zagrożenie kryje się zatem w wyżej wymienionych cechach sprzyjających osiągnięciu sukcesu i czego warto pilnować?
→ Waleczność – możesz podejmować decyzje o walce nieopłacalnej albo z góry przegranej. Sprawdź, czy nie walczysz na zbyt wielu polach i czy jest to finansowo uzasadnione. A jeśli masz firmę, to atmosfera, którą tworzysz wewnątrz, może stać się gęsta od konfliktów i rywalizacji – najpierw spadnie wydajność twoich ludzi, a później zaczną ciebie opuszczać.
→ Elitarność – możesz poświęcać zbyt wiele uwagi wizerunkowi – swojemu i swoich działań. Czy produkty lub usługi, które oferujesz, są tak samo wyjątkowe jak narracja, którą tworzysz wokół nich? Sprawdź też, czy nie traktujesz ludzi, którymi zarządzasz, ‘z góry’ i nie przypisujesz sobie ich zasług.
→ Pryncypialność – zawsze dowozisz to, do czego się zobowiązujesz, bo twoje słowo jest ważniejsze od pieniędzy. Zawsze musisz postępować według jasnych zasad. Odrzucasz każdy pomysł, który wychodzi poza schemat i reguły. Czy ma to uzasadnienie finansowe? Jak dużo energii to pochłania? Przyjrzyj się przekonaniom, którymi się kierujesz i które powodują, że automatycznie podejmujesz decyzje. Czy są nadal aktualne? Być może tkwisz w zasadach, które ktoś wdrukował ci wiele lat temu.
→ Elastyczność – możesz tak często zmieniać zdanie, że inni zaczną ciebie postrzegać jako osobę, na której nie można polegać. Zadbaj, aby ludzie wokół ciebie rozumieli, z czego wynikają twoje elastyczne decyzje, bo dla większości mogą być niezrozumiałe i zbyt oportunistyczne.
→ Przywódczość – możesz nie słuchać innych, bo sam/sama zawsze wiesz najlepiej. Pokazujesz innym, że ich zdanie się nie liczy, a sam/sama tracisz ich pomysły i sugestie, które mogłyby być wykorzystane do wzrostu twojego biznesu. Przyjrzyj się, czy twój styl zarządzania nie jest zbyt autorytarny.
Nie mam cech sukcesu. Co zrobić?
Robić swoje. Cechy sukcesu mogą ułatwiać osiągnięcia w biznesie, ale nie są ich gwarantem, a tym bardziej nie gwarantują ich utrzymania. Dlatego, jeśli po przeczytaniu tego tekstu chcesz odetchnąć z ulgą i myślisz – nie mam cech sukcesu, więc go nie odniosę – to znak, że tak naprawdę nie chcesz go osiągnąć. Czujesz ulgę, bo masz wytłumaczenie, dlaczego nie musisz podwijać rękawów i brać się do działania.
Lubię jasne sformułowania, szkoda czasu na umieszczanie czegoś między wierszami, dlatego w punktach podsumuję najważniejsze przesłania tego wpisu:
- Cechy sukcesu niczego nie gwarantują – a jedynie ułatwiają.
- Masz cechy sukcesu? Panuj nad nimi i kontroluj je, aby to one nie przejęły kontroli nad tobą. Tak szybko jak dały ci sukces, mogą cię go pozbawić.
- Jeśli nie rozpoznajesz w sobie żadnej cechy sukcesu, wciąż możesz osiągnąć to, czego chcesz. Jedyny koszt, który być może poniesiesz, to większa ilość energii, którą trzeba będzie włożyć w działania. Nic ponadto. Dlatego to doskonała okazja, aby sprawdzić, co chcesz osiągnąć i jak bardzo ci na tym zależy. A może jednak szukasz wymówek i usprawiedliwień?
Na końcu najważniejsze. Istnieje jeszcze jedna cecha sukcesu, celowo nie umieściłem jej tutaj. Z prostego powodu – jest najważniejsza i zasługuje na osoby wpis. Tu możesz przeczytać o niej więcej (link do art.10-Najważniejsza cecha zwycięzców).
Przeczytaj także:
Jak naprawdę uczyć się na błędach?
Pewność siebie – chcesz jej? To o niej zapomnij!
Grzegorz Boguszewski – psycholog z dziesięcioletnim doświadczeniem w międzynarodowym biznesie i indywidualnej pracy z klientami z obszaru high performance (przedsiębiorcy, żołnierze, wolne zawody). Menadżer projektów rozwojowych (RMP Polska). Praktyk CX B2B i B2C – zarządzanie kompleksową obsługą klienta i procesem sprzedaży (m.in. Jaguar Land Rover). Wcześniej zaangażowany w tworzenie narzędzi do pomiaru inteligencji i osobowości oraz projekty z obszaru neuronauki (Wydział Psychologii UW, Instytut Biologii Doświadczalnej, Pracownia Testów Psychologicznych). Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Warszawskiej.