Nawet w tym galopującym tempie życia warto na chwilę się zatrzymać i przemyśleć, jakie mamy atuty, mocne strony, co nas pasjonuje. Jest to wstęp do myślenia, że możemy mieć swój własny pomysł na działanie, wprowadzić go w życie i z satysfakcją rozwijać. Służy temu analiza SWOT, ponieważ jest to proste narzędzie samooceny i zarazem doskonałe do oceny szans w podejmowaniu działań przedsiębiorczych na rynku.
Analiza SWOT, której nazwa składa się z pierwszych liter angielskich słów: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia – to proste, szybkie i uniwersalne narzędzie samooceny właśnie pod kątem tych czterech elementów. Początkowo wykorzystywana jako narzędzie analityczne do budowania i rozwijania strategii firmy, może posłużyć Ci do regularnej samooceny i podejmowania właściwych działań, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.
SWOT – czyli co?
- Strenghts: MOCNE STRONY (czyli to, co wychodzi Ci bardzo dobrze) – stanowią o wewnętrznej sile, dlatego należy dbać o to, by ich nie tracić,
- Weaknesses: SŁABE STRONY (działania czy zadania, które sprawiają najwięcej trudności, nie są efektywne) – negatywne czynniki wewnętrzne, które trzeba się starać eliminować, gdyż osłabiają mocne strony i hamują rozwój,
- Opportunities: SZANSE (sprzyjające okoliczności i zdarzenia) – zewnętrzne procesy i zjawiska, które są pozytywne dla Ciebie, dlatego trzeba je maksymalnie wykorzystać,
- Threats: ZAGROŻENIA (zewnętrzne przeszkody, ograniczenia, zdarzenia, które mogą utrudnić realizację planów) – czynniki, które blokują Twoje funkcjonowanie i rozwój, zatem należy podjąć takie kroki, by ich negatywny wpływ był jak najmniejszy.
Mocne i słabe strony to czynniki wewnętrzne – można je zmieniać. Szanse i zagrożenia pochodzą z zewnątrz – nie mamy na nie wpływu, ale powinniśmy je zauważać.
Co da Ci SWOT?
Przede wszystkim bardziej obiektywne spojrzenie na siebie. SWOT indywidualny, wykonany z różnych perspektyw, np. kompetencji osobistych, wykonywanej pracy, rozważanych pomysłów na siebie czy firmę, planowanych działań może być:
- wstępem do rozważań na temat tego, w czym jestem dobry, co mnie ogranicza, jakie czynniki zewnętrzne stanowią dla mnie szanse, a jakie są źródłem zagrożeń,
- pierwszym krokiem do opracowania planu rozwoju swoich osobistych kompetencji,
- drogą do odpowiedzenia sobie na pytanie, co jest moją pasją, co chcę robić w przyszłości,
- początkiem ważnych decyzji, zmian.
Jak to zrobić?
- Przygotuj dużą kartkę lub tablicę, na której będzie się dobrze i wygodnie pisać.
- Podziel ją na cztery sekcje z nagłówkami: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia (możesz pobrać szablon SWOT – LINK).
- Uzupełnij poszczególne obszary samodzielnie, pamiętając, że SWOT wymaga pełnej szczerości i otwartości, przyznania się do swoich niedociągnięć.
- Daj do przeczytania innym osobom, które mogłyby coś dodać czy uzupełnić – przedyskutuj z bliskimi, znajomymi, którzy mają inne, bardziej obiektywne spojrzenie.
Dla przykładu
Przykładowy sposób uzupełnienia tabelki mógłby wyglądać następująco:
Bądź szczery, analizując mocne i słabe strony. Im bardziej obiektywna analiza, tym bardziej wartościowa.
Co dalej?
Po wykonaniu analizy SWOT – masz już jasny obraz sytuacji. Teraz czas na opracowanie planu działania, zastanowienie się, jak wykorzystać mocne strony, by przeciwdziałać i eliminować słabe.
Regularnie powtarzaj analizę SWOT – nawet co kwartał lub co pół roku – gdyż na przestrzeni czasu wiele czynników – w tym nowe możliwości czy niebezpieczeństwa – może ulec zmianie.
Przeczytaj także:
Jak krótko i dobrze przedstawić swój biznes?
Co to jest ścieżka klienta i jak ją zaprojektować?