SWOT – sposób na dokładne poznanie siebie 

Szybki tryb życia, ogrom pracy, ciągła aktywność zawodowa powodują, że pewne rzeczy robimy z automatu. Nie mamy czasu, by się na chwilę zatrzymać, zastanowić nad tym, czy w naszych działaniach nie powinniśmy czegoś zmienić.

Nawet w tym galopującym tempie życia warto na chwilę się zatrzymać i przemyśleć, jakie mamy atuty, mocne strony, co nas pasjonuje. Jest to wstęp do myślenia, że możemy mieć swój własny pomysł na działanie, wprowadzić go w życie i z satysfakcją rozwijać. Służy temu analiza SWOT, ponieważ jest to proste narzędzie samooceny i zarazem doskonałe do oceny szans w podejmowaniu działań przedsiębiorczych na rynku.

Analiza SWOT, której nazwa składa się z pierwszych liter angielskich słów: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia – to proste, szybkie i uniwersalne narzędzie samooceny właśnie pod kątem tych czterech elementów. Początkowo wykorzystywana jako narzędzie analityczne do budowania i rozwijania strategii firmy, może posłużyć Ci  do regularnej samooceny i podejmowania właściwych działań, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. 

SWOT – czyli co?

  • Strenghts: MOCNE STRONY (czyli to, co wychodzi Ci bardzo dobrze) – stanowią o wewnętrznej sile, dlatego należy dbać o to, by ich nie tracić,
  • Weaknesses: SŁABE STRONY (działania czy zadania, które sprawiają najwięcej trudności, nie są efektywne) – negatywne czynniki wewnętrzne, które trzeba się starać eliminować, gdyż osłabiają mocne strony i hamują rozwój,
  • Opportunities: SZANSE (sprzyjające okoliczności i zdarzenia) – zewnętrzne procesy i zjawiska, które są pozytywne dla Ciebie, dlatego trzeba je maksymalnie wykorzystać,
  • Threats: ZAGROŻENIA (zewnętrzne przeszkody, ograniczenia, zdarzenia, które mogą utrudnić realizację planów) – czynniki, które blokują Twoje funkcjonowanie i rozwój, zatem należy podjąć takie kroki, by ich negatywny wpływ był jak najmniejszy.

Mocne i słabe strony to czynniki wewnętrzne – można je zmieniać. Szanse i zagrożenia pochodzą z zewnątrz – nie mamy na nie wpływu, ale powinniśmy je zauważać.

Co da Ci SWOT?

Przede wszystkim bardziej obiektywne spojrzenie na siebie. SWOT indywidualny, wykonany z różnych perspektyw, np. kompetencji osobistych, wykonywanej pracy, rozważanych pomysłów na siebie czy firmę, planowanych działań może być:

  • wstępem do rozważań na temat tego, w czym jestem dobry, co mnie ogranicza, jakie czynniki zewnętrzne stanowią dla mnie szanse, a jakie są źródłem zagrożeń,
  • pierwszym krokiem do opracowania planu rozwoju swoich osobistych kompetencji,
  • drogą do odpowiedzenia sobie na pytanie, co jest moją pasją, co chcę robić w przyszłości,
  • początkiem ważnych decyzji, zmian.

Jak to zrobić? 

  1. Przygotuj dużą kartkę lub tablicę, na której będzie się dobrze i wygodnie pisać.
  2. Podziel ją na cztery sekcje z nagłówkami: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia (możesz pobrać szablon SWOT – LINK).
  3. Uzupełnij poszczególne obszary samodzielnie, pamiętając, że SWOT wymaga pełnej szczerości i otwartości, przyznania się do swoich niedociągnięć.
  4. Daj do przeczytania innym osobom, które mogłyby coś dodać czy uzupełnić – przedyskutuj z bliskimi, znajomymi, którzy mają inne, bardziej obiektywne spojrzenie.

Dla przykładu

Przykładowy sposób uzupełnienia tabelki mógłby wyglądać następująco:

 

Bądź szczery, analizując mocne i słabe strony. Im bardziej obiektywna analiza, tym bardziej wartościowa.

Co dalej?

Po wykonaniu analizy SWOT – masz już jasny obraz sytuacji. Teraz czas na opracowanie planu działania, zastanowienie się, jak wykorzystać mocne strony, by przeciwdziałać i eliminować słabe.

Regularnie powtarzaj analizę SWOT – nawet co kwartał lub co pół roku – gdyż na przestrzeni czasu wiele czynników – w tym nowe możliwości czy niebezpieczeństwa – może ulec zmianie.

 

Przeczytaj także:

Jak krótko i dobrze przedstawić swój biznes?

Co to jest ścieżka klienta i jak ją zaprojektować?