Sprytne triki w prezentowaniu

Mówi się, że dobre wrażenie można zrobić tylko raz. To z pewnością tyczy się także wystąpień publicznych, podczas których od pierwszych chwil powinniśmy zadbać o energię wystąpienia, przyciągnięcie uwagi odbiorców i wywołanie w nich emocji i zainteresowania.

fot. `Pexels.com

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, warto sięgnąć po inspirację, oglądając choćby wystąpienia na konferencjach TED. Podejrzyj, jakie chwyty stosują mówiący, by ciekawie wprowadzić w temat, zwrócić uwagę słuchaczy, przekonać ich do siebie. Może to być anegdota, żart, kilka osobistych słów lub odkrywcze sformułowanie, które naprowadzi słuchaczy na cel wystąpienia lub przedstawi korzyść twojego produktu. Nie bez znaczenia jest też, co wyświetli się za twoimi plecami – pierwszy slajd prezentacji to nie musi być tytuł, ale element graficzny lub zdjęcie, który zaintryguje odbiorców.

Przyjmij odpowiednią pozycję

Spraw, by Twoje ciało komunikowało spokój, opanowanie, otwartość na odbiorców. Przyjmij stabilną pozycję, która wyrazi to, że czujesz się swobodnie i wyglądaj na czującego się swobodnie – ponieważ audytorium to widzi i wtedy patrzy na Ciebie w sposób naturalny i słucha również naturalnie, a Twój niepokój mija, czyli:

  • miej podniesioną głowę i wzrok skierowany na przybywających uczestników spotkania, nie zasłaniaj się papierami, gdy ich witasz,

  • szczególnie na początku prezentacji obydwie stopy powinny stać na podłodze i być lekko rozstawione,

  • nie podryguj, nie kołysz się i nadmiernie nie spaceruj po sali,

  • uspokój ręce – możesz je trzymać wzdłuż tułowia lub trzymać je złączone ze sobą, położyć na oparciu krzesła czy blacie stołu,

  • uśmiechnij się, złap kontakt wzrokowy ze swoimi słuchaczami.

Nie wiesz, jak powiedzieć?

Dostosuj język, wyjaśnij pojęcia i podawaj definicje. Stosowanie określonych pojęć, czy terminologii czyni nas w oczach odbiorców bardziej wiarygodnymi i jest oznaką naszej wiedzy. Z drugiej jednak strony musimy uważać, aby poprzez stosowanie zbyt wyszukanych, niezrozumiałych pojęć nie sprawić, że uczestnicy nie będą rozumieli, co chcemy im przekazać. Wszystko zależy od odbiorców, a sztuka prezentowania polega na tym, aby dobrze się do nich dostroić.

Pamiętaj, że możesz mieć do czynienia zarówno z wysokiej klasy specjalistami jak i takimi, którzy nie mają aż tak wnikliwej wiedzy jak Ty – dla nich może być ważna tylko funkcjonalność oraz to, w jaki sposób ich życie zmieni się na lepsze po wybraniu Twojego rozwiązania, usługi – dla takich odbiorców wchodzenie w zbyt zawiłe szczegóły nie ma większego sensu.

Zastanawiasz się, jak zaangażować uczestników?

Uczestnicy prezentacji są najbardziej skupieni w ciągu pierwszych 15 minut. Prowadzący podczas prezentacji powinien obserwować audytorium, aby w miarę potrzeb urozmaicić swoje wystąpienie i mocniej skupić na sobie uwagę.

  • Można na przykład pokazać element urządzenia i objaśnić jego działanie. Inną formą angażowania uczestników jest zadawanie pytań: np. czy mógłbym/łabym coś doprecyzować, wyjaśnić, co Państwa jeszcze interesuje, albo budzi jakieś wątpliwości?
  • Można też zapytać odbiorców, czym się zajmują, w czym specjalizują? Czy korzystają z tego typu urządzeń i na jakie cechy urządzeń zwracają szczególną uwagę?
  • Postaw się w roli odbiorców – co nowego wnosisz w ich życie swoim rozwiązaniem, propozycją, jak oni mogą to odebrać? Czy spodziewasz się entuzjastycznych reakcji, czy też musisz przygotować się na odbiór mniej entuzjastyczny.

Jeśli chcesz wzmocnić odbiór i energię podczas prezentacji, spróbuj wykorzystać przeciwstawne pary:

  • teoria – praktyka – np. rozwiązanie to teoretycznie oznacza że, ale w praktyce…,
  • ogólny plan jest taki… a szczegółowe zadania są następujące…
  • wykorzystanie tego rozwiązania w dłuższej perspektywie oznacza, ale krótkoterminowo może wiązać się z…

Jak wykorzystać przykłady?

Stosuj przykłady, ale zwróć uwagę, aby nie wpaść w pułapkę zbyt dalekich dygresji i pamiętaj, że przykład tylko ilustruje i nie powinien przysłonić przewodnich treści. Zadbaj, aby przykłady były bliskie rzeczywistości, w której znajdują się odbiorcy. Jeśli prezentujesz aplikację do obsługi klienta w supermarkecie, to nie przytaczaj przykładu aplikacji służącej do obsługi klienta linii lotniczych. Aby przykład był przekonujący, powinien odwoływać się do realiów: miejsc, dat, nazw.
Jeśli to możliwe, daj możliwość dotknięcia, spróbowania, przetestowania… A jednocześnie kontroluj czas wystąpienia.

Pamiętaj, że są różne sposobu na skupienie uwagi słuchaczy przez cały czas trwania wystąpienia – modulacja głosu, szybkość i płynność mówienia, zadawanie pytań (słuchaczom lub pytań retorycznych), pauzowanie, żartowanie, podawanie przykładów, nietuzinkowe slajdy w prezentacji multimedialnej.

Przeczytaj także: 

Zanim zrobisz prezentację

Co chcę powiedzieć i jak?