Wszyscy mamy w obszarze komunikacji coś do dopracowania czy udoskonalenia – zwłaszcza ci, którzy nie pojmują, że komunikacja jest procesem dwustronnej wymiany myśli i informacji. Nie wystarczy dobrze mówić, trzeba również uważnie słuchać naszego rozmówcy. Nie chodzi też tylko o to, aby po prostu mówić, trzeba dobrze przemyśleć co i komu chcemy przekazać oraz jaki chcemy uzyskać rezultat – czyli co chcemy osiągnąć na końcu.
Spróbujmy teraz przećwiczyć kilka aspektów skutecznej komunikacji.
Obserwuj i wyciągaj wnioski
W ćwiczeniu naszych umiejętności komunikacyjnych zacznijmy od techniki obserwacji. Jest wiele miejsc, w których można ćwiczyć komunikację… szkoła, spotkanie towarzyskie. Spróbuj zaobserwować sposób, w jaki rozmawiają ze sobą Twoi znajomi. Czy potrafią się słuchać wzajemnie, jak zadają sobie pytania? Czy zauważasz coś, co można byłoby w tej komunikacji poprawić?
Polecenie
Zaproponuj i zanotuj, co można byłoby udoskonalić. Obserwując zwracaj uwagę na następujące elementy:
- Jakim językiem posługują się uczestnicy rozmowy? Czy dobierają właściwe słowa, które są wzajemnie zrozumiałe? Dla przykładu – żargon czy też techniczne słownictwo może być trudne do zrozumienia. Podobnie niewyraźne wysławianie się czy zły dobór słów może zakłócać przekazywane informacje i rozpraszać uwagę słuchającego.
- W jaki sposób rozmawiające osoby argumentują swój punkt widzenia? Czy potrafią uzasadnić pogląd, zdanie, ocenę dobierając argumenty do danego tematu?
- Jak się zachowują? Czy są pozytywnie czy negatywnie nastawieni do rozmówcy? Czy rozmawiające osoby podtrzymują kontakt wzrokowy? Czy uśmiechają się do siebie, czy zachowują się w stosunku do siebie naturalnie i szczerze? Jaką mają postawę – czy są skierowani do siebie, czy wyprostowani, skuleni, czy mają skrzyżowane ręce?
- W jakim tonie odnoszą się do siebie? Jakie jest natężenie głosu? Czy rozmówcy nie mówią do siebie podniesionym tonem, może krzyczą?
- Czy okazują sobie uwagę? Czy okazują zainteresowanie i są zaangażowani w rozmowę? Czy nie przerywają sobie wzajemnie, czy dają drugiej stronie przestrzeń do pełnej wypowiedzi?
- Czy słuchają uważnie? Czy stosują parafrazę w celu pokazania, że słuchają się nawzajem, potwierdzenia właściwego zrozumienia tematu i skupiania uwagi na rozmówcy na temacie rozmowy?
- Czy potrafią przyjąć inny punkt widzenia? Czy potrafią przyjąć stanowisko swojego rozmówcy, a nawet może zmienić zdanie pod wpływem argumentów drugiej strony? Czy nie narzucają swojego zdania?
Trenuj dialog
Po obserwacji i wychwyceniu elementów, które można poprawić w tej rozmowie czas na to, abyś sam spróbował. Wybierz dowolnego rozmówcę i temat. Nawiąż i przeprowadź rozmowę zwracając uwagę na powyższe punkty.
Wiele razy spotkasz się z różnicą zdań i odmiennym punktem widzenia. Sztuka dobrej komunikacji polega na tym, aby uważnie wysłuchać i uszanować odmienny punkt widzenia prezentowany przez drugą stronę. Nie musisz przy tym zmieniać swojego zdania. Dzięki różnicy zdań często powstają najlepsze pomysły. Chodzi o to aby być otwartym na drugiego człowieka, bo z każdej rozmowy może wyniknąć coś dobrego dla wszystkich.
Przeczytaj także: