Piramida skojarzeń, czyli zespołowa rozgrzewka mózgu w Design Thinking

Pomysł na produkt, usługę czy biznes to efekt kreatywnego myślenia. W podejściu Design Thinking, czyli metodzie myślenia i działania podobnej do tej, z której korzystają projektanci, bardzo przydaje się rozgrzewka. Mózg działa bowiem trochę jak mięsień – trzeba go rozćwiczyć, by był w stanie produkować nieszablonowe pomysły.

Jedną z technik wprowadzania mózgu na wysokie obroty jest PIRAMIDA SKOJARZEŃ, którą buduje się ze słów właśnie na kształt piramidy, dochodząc w procesie kojarzenia do efektu końcowego, który bywa zarówno zaskakujący, jak i inspirujący.

Jak to zrobić?

  1. Na start trzeba wybrać słowo wyjściowe – przykładowo: INTERES
  2. Następnie pomyśleć o 5-10 słowach, które ze słowem wyjściowym się kojarzą i zapisać je obok siebie w poziomie, tworząc podstawę piramidy:

    PIENIĄDZE          BIZNES          SPÓŁKA          CEL          RELACJE

  3. Tworzenie każdej kolejnej warstwy polega na kojarzeniu słowa 1 i 2 z rzędu poniżej (np. pieniądze i biznes -> władza), następnie słów 2 i 3 (biznes i spółka -> ludzie), później 3 i 4 oraz 4 i 5. Tym samym w drugiej warstwie z 5 słów powstają 4, w warstwie trzeciej z 4 słów będą 3, w drugiej 2 słowa, a na samym szczycie piramidy jedno – efekt końcowy rozgrzewki (patrz ilustracja poniżej).

To ćwiczenie zwykle otwiera głowy i… serca, a dodatkowo wywołuje wiele śmiechu. A ten, jak wiadomo, jest świetnym sposobem na dotlenienie mózgu.

Warto budować słowne piramidy, które często stają się punktem wyjścia do naprawdę kreatywnych pomysłów!


Opracowanie redakcji na podstawie webinaru/warsztatu Wojciecha Ławniczaka.