Umiejętność współpracy jest jedną z najważniejszych kompetencji przydatnych na rynku pracy wymienianą w rankingach kompetencji przyszłości (Herk, 2015). Definiowana jest ona jako współdziałanie z innymi ludźmi, wspólne osiąganie celów i rozwiązywania problemów.
Współpraca jako kompetencja
Umiejętność współpracy, nawiązywania relacji i ich podtrzymywania to kompetencja osobista, którą można skutecznie rozwijać. Na co dzień mamy do tego wiele okazji – pracujemy w różnych grupach czy w organizacjach studenckich, wspólnie ze znajomymi organizujemy różne przedsięwzięcia, angażujemy się w działania lokalnych społeczności. Możemy przez te aktywności nauczyć się doceniać odmienny styl pracy czy myślenia drugiej osoby, patrzeć z innej perspektywy na osoby o innym wykształceniu czy kwalifikacjach i wypracowywać porozumienie, które będzie pozwalało nam efektywnie współpracować nad powierzonym zadaniem. Stawianie na swoim i skrajny indywidualizm nie sprzyjają współpracy i tylko umiejętność pogodzenia naszego pomysłu i wiedzy z pomysłami innych pozwoli nam na komfort pracy z drugą osobą, niezależnie od tego, czy będzie to współpraca z klientem naszego zakładu stolarskiego czy zespołem w dużej korporacji.
Jak zadbać o dobrą współpracę?
- Wypracuj partnerskie relacje z innymi członkami zespołu, klientem, współpracownikami. Staraj się poznać ich oczekiwania i potrzeby. Wspólnie z innymi uzgodnij cele i wypracowuj możliwie najlepsze dla wszystkich rozwiązania – pracuj zespołowo.
- Dopuszczaj wiele różnych rozwiązań idących w kierunku osiągnięcia zamierzonego celu. Oceniaj i wybieraj je wspólnie z innymi członkami zespołu oraz klientami.
- Komunikuj się z członkami zespołu i przełożonymi – efektywna komunikacja jest podstawą sukcesu zespołu.
- Dostrzegaj i wykorzystuj w realizacji celu kompetencje innych członków zespołu.
- Komunikuj się regularnie z klientem w celu doskonalenia wzajemnej współpracy.
- Nie narzucaj swojego zdania, słuchaj, bądź otwarty na sugestie innych.
- Integruj się z zespołem – nie poprzestawaj jedynie na rozmowach o pracy, zbuduj przyjacielskie relacje, bądź szczery i otwarty.
- Planuj swój czas i zadania, dotrzymuj terminów – spraw, aby można było na Tobie polegać.
- Naucz się przyjmować informację zwrotną na swój temat od innych członków zespołu i klientów, z którymi pracujesz – dobra współpraca z innymi wymaga nieustannej pracy nad
Współpraca on-line
Obecnie na rynku pracy nie brakuje okazji do współpracy wirtualnej. Może zdarzyć się, że staniesz się członkiem międzynarodowego lub krajowego zespołu, który komunikować się będzie jedynie on-line. Współpraca w takim zespole wymaga ustalenia wzajemnych celów, zadań, terminów, odpowiedzialności i nie różni się właściwie od współpracy, która przebiega w warunkach bezpośredniego kontaktowania się członków zespołu.
Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, że współpraca on-line niesie ze sobą możliwość powstawania nieporozumień w związku z brakiem bezpośredniej komunikacji, poczucia osamotnienia czy opóźnień związanych z koniecznością oczekiwania na odpowiedź pozostałych członków zespołu (Krawczyk-Bryłka, 2016). Aby zapobiec takim sytuacjom, warto przynajmniej raz dziennie nawiązać krótką wymianę zdań z członkami zespołu na temat niezwiązany z projektem np. pogody czy interesującego filmu, który właśnie oglądaliśmy. Należy też regularnie prosić o informację zwrotną na temat tego, czy to, co dostarczamy jako członek zespołu, jest dla pozostałych satysfakcjonujące i zapytać o to, czy możemy uczynić coś więcej, czy lepiej?
Oczywiście trzeba dotrzymywać terminów, a o ewentualnych przesunięciach trzeba informować z wyprzedzeniem. Warto też wprowadzić cykliczne rozmowy przez Skype, czy inny komunikator internetowy/telefoniczny dający możliwość zobaczenia się w trakcie rozmowy. Z całą pewnością współpraca w wirtualnym zespole może być ekscytująca i satysfakcjonująca, szczególnie jeśli lubisz pracować samodzielnie, a zespół, w którym pracujesz ma określone zasady komunikacji i współpracy.
Sprawdź się w Quizie
Przeczytaj także: