Moje kompetencje

Każdy z użytkowników urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu na pewno zetknął się z nazwą Google. Dziś to nie tylko wyszukiwarka z magicznym algorytmem PageRank, ale zintegrowany zestaw systemów operacyjnych, usług i narzędzi potrzebnych do eksploracji Sieci. I wspomagających przedsiębiorców.

Takie marki jak YouTube, Gmail, Photos, Android, Chrome, Play, Maps czy Google Drive to czołówka aplikacji i programów użytkowych na świecie. Wszystkie dostępne są z jednego poziomu – konta Google. Czy wiesz, co możesz zyskać, zakładając je na potrzeby Twojej firmy?

Wszystko, co musisz wiedzieć o koncie Googla

Czasami nie jesteśmy świadomi, że dysponujemy już wszystkimi aplikacjami, gdyż konto założone zostało w momencie… konfiguracji telefonu z systemem Android. Jednocześnie z założeniem konta (czyli tradycyjnym wymyśleniem loginu i trudnego hasła) otrzymujemy dostęp do Sieci, telefonu i jego funkcji oraz wszystkich wymienionych marek we własnej zindywidualizowanej przestrzeni.

Bezpłatne/płatne konto

Konto Google jest kontem bezpłatnym, co nie oznacza, że wszystkie usługi lub części usług (szczególnie przeznaczone dla reklam i firm) są bezpłatne. Jednak poruszając się po całym uniwersum Google, godzimy się z tym, że smartfon działa, lokalizując się co chwilę w którejś z komórek systemu telefonii mobilnej (wynika to z budowy sieci komórkowej, a nie z geolokalizacji GPS). To „meldowanie się” oraz dane o otwieranych stronach www, wyszukiwanych hasłach, strukturze użycia danych, korzystaniu z map czy oglądanych filmach trafiają ze smartfonu, a więc z Androida czy Chrome OS, wprost do zbioru danych nazywanych Big Data, których właścicielem jest… Google.

Firma handluje nimi – co stanowi podstawę finansowania usług i rozwoju narzędzi. „Paliwem” Google nie są więc tylko dane zawierające nasze imię i nazwisko, ale głównie spersonalizowane zwyczaje sieciowe zbierane w długim czasie z wielu aktywności i urządzeń, a porządkowane algorytmem w Big Data - dokładnie tak samo jak z Facebooka, Instagrama, Spotify, Tidala, Snapchata, Alibaby, TikTok i setek innych usług i aplikacji dystrybuowanych w Sieci.

Konto Google możemy założyć z poziomu dowolnej aplikacji będącej częścią systemu giganta z Palo Alto. Zakładając je, musimy pamiętać, że aby nim zarządzać, użytkownik powinien mieć co najmniej 16 lat w związku z prawną odpowiedzialnością za publikowane i przetwarzane treści.

Pamiętaj o bezpieczeństwie

Posiadanie jednego konta Google dla zestawu usług i aplikacji zwalnia nas z obowiązku pamiętania wielu haseł i loginów, ale jednocześnie stwarza niebezpieczeństwo utraty sieciowej tożsamości po jego przejęciu – należy więc profilaktycznie zmieniać hasło jak najczęściej pamiętając, że nawet takiemu gigantowi jak Google zdarzają się nieautoryzowane wycieki wrażliwych danych milionów użytkowników (Źródła: https://tiny.pl/trk21, https://tiny.pl/trk25).

Wszystkie usługi i narzędzia występują w wersjach na komputery stacjonarne (przeglądarki) i systemy mobilne (aplikacje) i są modelowo responsywne, czyli automatycznie dopasowują się do wielkości ekranu, na którym są wyświetlane.

Po założeniu konta możemy dokonać jego personalizacji, dodając własne dodatkowe dane, awatara lub zdjęcie, używane podpisy itp.

Po instalacji aplikacji Google Pay możemy zacząć używać naszego smartfonu jako karty płatniczej (po uprzednim jej zintegrowaniu z systemem bankowym) – więc tym bardziej należy pamiętać o odpowiednich zabezpieczeniach.

Przeczytaj także:

Wizerunek i bezpieczeństwo w sieci

Facebook w pigułce