Czego dowiesz się z lektury tego artykułu?
- Czym LinkedIn różni się od innych mediów społecznościowych?
- Jakie podstawowe zasady aktywności w nim obowiązują?
Z czym kojarzy ci się LinkedIn? Większość osób, które o to pytam, mówi, że to portal dla szukających pracy, że założą tam konto dopiero, gdy będą potrzebowali zmian w karierze. I z drugiej strony – często słyszy się, że jest to medium dla rekruterów, headhunterów, dla firm szukających pracowników. I taka była pierwotna funkcja LinkedIn.
Obecnie jest to najszybciej rozwijające się na świecie medium społecznościowe dla profesjonalistów. W Polsce korzysta z niego ponad 4 mln osób i jego popularność systematycznie rośnie. Ale nie używamy go już tylko po to, by znaleźć pracownika lub pracodawcę. Dziś firmy z sukcesem budują tu swoją markę, freelancerzy docierają do nowych klientów, handlowcy sprzedają produkty i usługi. Jak możesz osiągnąć te korzyści dla siebie? Przyjrzyjmy się podstawowym zasadom działania w tym medium.
Różnice między Facebookiem a LinkedInem
LinkedIn to nie Facebook – to zdanie przewija się przez linkedinowy kanał informacji. I jest w tym trochę prawdy. Facebook służy przede wszystkim do utrzymywania kontaktu ze znajomymi. LinkedIn z kolei to biznesowe, profesjonalne medium społecznościowe i aktywność na profilach prywatnych obraca się wokół sfery zawodowej. Nie składamy tu sobie życzeń urodzinowych, nie gratulujemy z okazji narodzin dziecka. Świętujemy rocznicę pracy w firmie, przejście na emeryturę, uzyskanie kwalifikacji itp.
Kanon zachowań
Te podstawowe różnice powodują, że mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju etykietą – kanonem zachowań. Jakie zatem zasady aktywności obowiązują w tym medium?
- Nie myl LinkedIna z innymi mediami społecznościowymi. Pamiętaj, że to portal biznesowy, w którym udostępniamy posty związane z pracą.
- Publikuj treści, które dają wartość. Kiedy podejmujesz decyzję o udostępnieniu posta lub artykułu, zastanów się, co zyskają twoi odbiorcy/ czytelnicy/ potencjalni klienci? Czy twój post rozwiąże ich problem? Czy twój post da im wskazówki, by być jeszcze lepszym pracownikiem/ pracodawcą/ przedsiębiorcą?
- Nie sprzedawaj w wiadomościach. A przynajmniej nie w pierwszej, ani nie w drugiej. Pamiętaj, że LinkedIn to medium społecznościowe, zatem jego funkcją jest budowanie relacji. Czy szablonowe wiadomości, w których przedstawiasz ofertę, budują relacje? Raczej nie. Najpierw daj coś od siebie, by dostać coś w zamian.
- Na LinkedIn reprezentujesz nie tylko siebie, ale i firmę, którą tworzysz. Myśl o tym, uzupełniając swój profil i planując publikacje.
- Nie proś o rekomendacje i potwierdzenia umiejętności nieznajomych.
To tylko niektóre z zasad. A jak przygotować ciekawy, profesjonalny i przyciągający uwagę profil prywatny – przeczytaj w drugiej części artykułu – Jak przygotować profil na LinkdInie?
Serdecznie zachęcamy do obejrzenia materiału Moniki Gawanowskiej pt.,,Twój biznes na LinkedIn w praktyce” – LINK
Monika Gawanowska – trener, strateg, autor, www.socialmediawbiznesie.pl.