Korzyści i wyzwania spotkań biznesowych online

Coraz częściej przenosimy do świata online inicjatywy biznesowe, które tradycyjnie wymagały spotkania w sali konferencyjnej. Konsulting, szkolenia, a nawet networking prowadzimy na ekranach laptopów i smartfonów.

Jakie z tego mamy korzyści? Ile wartości możemy z takich działań wynieść? Jakie wyzwania idą w ślad za przeniesieniem tych aktywności w świat chmury internetowej?

Niedawno brałem udział w spotkaniu kilkunastu firm z doświadczonymi mentorami, którzy dzielili się wiedzą i podpowiadali, jak zarządzić działaniami firmy w obecnej, dynamicznej sytuacji rynkowej. Chodziło o wymianę myśli i najlepszych praktyk, zapoznanie się z rozwiązaniami, które mogą stanowić wsparcie do prowadzenia działań w firmie.

Jakie korzyści?

Na wirtualnej sali było około trzydziestu osób z całej Polski. Dzięki temu, że spotkanie było online, to nikt z nas nie musiał podróżować i łatwo mogliśmy wpleść event pomiędzy nasze inne aktywności. Tego samego tygodnia byłem na innym spotkaniu, gdzie brak bariery geograficznej sprawił, że na sali byli ludzie nie tylko z Polski, ale też z Ameryki, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.  

Zrobienie czegoś podobnego w realu wiązałoby się poświęceniem wielu dodatkowych godzin lub dni, bo nawet dla mnie, mieszkającemu pod Warszawą, dotarcie na spotkanie i powrót do biura w stolicy zajmuje  około dwóch dodatkowych godzin. 

Uważam, że jest to jedna z największych korzyści spotkań on-line: pokonanie bariery przestrzeni między naszymi biurami. Dzięki temu uczestnicy chętniej godzą się na udział w takich wydarzeniach, bo czas i koszty podróży zostają ograniczone do zera.

Inną zaletą wydarzeń w świecie cyfrowym jest łatwiejsze trzymanie się ram czasowych. Dyscyplina jest wymuszona przez rozwiązania technologiczne. Na wspomnianym powyżej spotkaniu mentoringowym pracowaliśmy ze startupami w wirtualnych pokojach. Gdy przychodził czas zakończenia sesji w małych grupach, wyświetlała się informacja o kończącej się sesji, a potem z automatu wszyscy byli przenoszeni do wspólnej przestrzeni konferencyjnej. Po kilku minutach podsumowania rozpoczynały się sesje w kolejnych grupach. Działo się to sprawnie i bezproblemowo.

Wielu z nas, doświadczonych w warsztatach z podziałem na podgrupy prowadzonych w salach szkoleniowych, wie, ile czasu i ile opóźnień jest zwykle generowanych przy przechodzeniu między salami i oczekiwaniu na spóźnialskich.

Zatem wydaje się, że sesje online przebijają tradycyjne rozwiązania łatwiejszą dostępnością ekspertów trudno osiągalnych z powodu bariery geograficznej oraz eliminacją oporu przed traceniem czasu na podróże.

A jakie wyzwania?

Jednak każdy medal ma dwie strony. Także warsztaty online mają swój ciemniejszy aspekt. Doświadczam na własnej skórze tego, o czym piszą w swoich pracach specjaliści od naszych mózgów: kilka godzin spotkania grupowego online pochłania wyraźnie więcej energii, niż całodzienne spotkanie w przestrzeni fizycznej. Skupienie uwagi na ekranie, gdzie jednocześnie widać obraz z ponad dwudziestu kamer, jest dla naszych zmysłów ogromnym obciążeniem. Tak intensywne bodźcowanie nie występuje w świecie realnym. Na spotkaniu w prawdziwej sali konferencyjnej mam wzrok skupiony na jednej osobie, zaś fale głosowe i wizualne docierają tam do mnie bez mikro-opóźnień, będących dodatkowym powodem zmęczenia.

Innym wyzwaniem wydarzenia online jest jakość sesji networkingowych. Zwracałem uwagę na imponującą sprawność przenoszenia uczestników między pokojami warsztatowymi, ale wraz z tym w parze idzie wyeliminowanie wymiaru integracyjnego, jaki ma miejsce podczas przerw i przestojów w tradycyjnych eventach.

Reasumując, świat spotkań i konferencji online to inny sposób realizacji naszych potrzeb rozwojowych i szkoleniowych. Wirtualne spotkania przełamują dystans między naszymi biurami, między krajami i kontynentami. Jednak spotkania w świecie rzeczywistym wydają się bardziej naturalne dla naszych umysłów.

Przeczytaj także:

LinkedIn versus Facebook – przestrzenie biznesowe online

Mentoring – relacja oparta na zaufaniu

 

Bernard Fruga – trener zarządzania, autor biznesowy i bloger. Kilkanaście lat pracował w środowisku międzynarodowym, mieszkając w Szwajcarii i rozwijając przedsięwzięcie biznesowe w kilkudziesięciu krajach. Pracuje indywidualnie oraz prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców, managerów i liderów biznesu. Napisał kilka książek, m.in. „ISRIKUZ II. Skuteczny manager” i „Eventworking”, które są dostępne w formie papierowej i audiobooków na www.fruga.net