Klucz do skuteczności w biznesie

Umiejętność współpracy z ludźmi jest często kluczem do sukcesu własnego biznesu. Warto dbać o relacje partnerskie ze współpracownikami i nauczyć się współdziałać z klientami. 

Współpraca w zespole projektowym

Zespół to grupa ludzi, których łączy wspólne dążenie do określonego celu. Niemożliwe jest osiągnięcie tego celu bez współpracy pomiędzy członkami zespołu. Może ona polegać na wspólnej pracy nad jakimś zadaniem czy problemem (np. burza mózgów czy wspólne zaplanowanie wycieczki w Tatry), bądź też na indywidualnej pracy nad elementami zadania (np. przygotowywanie poszczególnych elementów dania w kuchni czy programowanie określonej funkcjonalności aplikacji) tak, aby na koniec złożyły się one w całość. Niezależnie od tego czy pracować będziemy w grupie czy osobno – komunikacja oraz jasny podział zadańpodstawą dobrej współpracy.

Wyobraź sobie, że Twój zespół ma przygotować restaurację na spotkanie biznesowe znanej marki, a ty jesteś odpowiedzialny za oprawę graficzną. Jeśli każdy z członków zespołu realizowałby zadania niezależnie od innych, przygotowane spotkanie byłoby raczej zbiorem niepowiązanych ze sobą elementów. Tylko współpracując jesteście w stanie ustalić motyw przewodni, kolorystykę, menu oraz przebieg spotkania tak, aby wszystko było spójne z Twoją oprawą graficzną i spełniało oczekiwania klienta.

Równie istotny przy takim zadaniu jest również podział obowiązków i ustalenie zasad współpracy. Jasno wyznaczone cele i reguły sprawiają, że praca jest bardziej zorganizowana i każdy wie za co jest odpowiedzialny. Efektywna współpraca wymaga jednak jeszcze jednego elementu – zaufania (AgilePMO, 2015). Członkowie zespołu muszą móc na sobie polegać i być pewnymi, że pozostałe osoby terminowo i na odpowiednim poziomie zrealizują wyznaczone im zadania. Poczucie, że można na innych polegać sprawia, że czujemy się częścią zespołu i bardziej efektywnie w nim współpracujemy.

Współpraca z klientem

Wróćmy do przykładu organizacji spotkania biznesowego w restauracji. Tak jak bez współpracy pomiędzy członkami zespołu nie ma sukcesu, tak równie istotna jest współpraca z klientem. Podobnie jak współpraca w zespole powinna opierać się na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. Wymaga efektywnej komunikacji, zbadania potrzeb klienta i zapewnienia usług w naszym najwyższym standardzie tak, aby był on z nich zadowolony.

Bardzo istotne jest uzgodnienie z klientem jego oczekiwań. Klienta słuchamy, staramy się zrozumieć jego potrzeby tak, aby w jak najlepszy sposób uzgodnić z nim najlepsze rozwiązanie czy też dobrać produkt, który w najpełniejszy sposób zaspokoi jego oczekiwania. Aby tego dokonać konieczny jest dialog z klientem i otwarta dyskusja oceniająca różne możliwe warianty. Należy jednocześnie pamiętać, że jako profesjonaliści bierzemy pełną odpowiedzialność za to, co dostarczamy klientowi i dlatego niezwykle ważne jest to abyśmy mieli poczucie, że realizowane zadanie jest w pełni wartościowe zarówno dla klienta, jak i dla nas. W ten właśnie sposób budujemy relacje z klientem oparte na zasadach partnerstwa.

Wypracowanie partnerskich relacji z klientem gwarantuje sukces każdego biznesu. Jeśli np. świadczysz usługi tłumaczeniowe dla swojego klienta, to staraj się zrozumieć jak funkcjonuje, uzgodnij z klientem w jakiś sposób będzie wykorzystywał Twoją usługę. Jeśli będziesz miał więcej informacji od Klienta, to być może i Ty będziesz mógł coś zaproponować od siebie, a klient w ten sposób może być bardziej zadowolony ze współpracy z Tobą. Tak samo będzie w przypadku, gdy tworzysz oprogramowanie dla swojego klienta, czy doradzasz mu w kwestiach organizacyjnych.

Nie zrażaj się jeśli klient nie ma ochoty na dialog i partnerską współpracę. W niektórych przypadkach wymaga to od obydwu stron dłuższego czasu. Spotkasz też pewnie na swojej drodze i takich klientów, którzy nie będą mieli ochoty na partnerski układ. Nawet i w takich przypadkach pamiętaj, aby w profesjonalny sposób dostarczyć swój produkt czy usługę, biorąc za to pełną odpowiedzialność.  

Przeczytaj także: 

Na czym polega dobra współpraca?

Rozmowa na temat…