Jak rozwinąć pomysł na biznes?

Wszystko wskazuje na to, że kluczową kompetencją początkującego przedsiębiorcy jest… empatia. Dobre zrozumienie sytuacji i potrzeb potencjalnych klientów jest kluczowe, jeśli chcesz skutecznie sprzedawać swoje usługi i produkty.

3 praktyczne sposoby, jak lepiej poznać Twoich przyszłych klientów

Mapa empatii, Answer the public oraz Statystyki Grup Odbiorców są narzędziami, które pomogą Ci lepiej poznać klientów i dzięki temu opracować wartościowe usługi i produkty, z których będą chcieli korzystać.

Sprawdź, jakie mają wyzwania i kto ma na nich największy wpływ

Zacznij od mapy empatii. Dzięki niej w jednym miejscu zgromadzisz wiedzę na temat danego segmentu klientów i zanotujesz:

  • to, co już wiesz o potencjalnych klientach,
  • to, co wydaje Ci się, że wiesz,
  • czego nie wiesz i w jakich obszarach trzeba zebrać informacje. 

Dzięki mapie empatii stworzysz profil klienta, lepiej zrozumiesz, jak Twoje produkty bądź usługi mogą zaspokoić jego prawdziwe potrzeby. Ponadto mapa pomoże Ci określić, w jaki sposób i jakimi kanałami najlepiej do nich dotrzeć.

Sesja empatii krok po kroku

1. Wydrukują bądź przerysuj na flipcharcie szablon mapy empatii.

2. Wypisz segmenty klientów, które rozważasz.

3. Wybierz dwa segmenty, na których chcesz się skoncentrować.

4. Nadaj swojemu rysunkowemu klientowi imię i określ cechy demograficzne, takie jak płeć, wiek, sytuacja rodzinna, dochód.

5. Rozpocznij sesję burzy mózgów i na karteczkach samoprzylepnych wypisz wszystko, co wiesz na temat klientów w wybranym segmencie, zgodnie z poszczególnymi kategoriami i przyklej je na mapie.

6. Następnie przyjrzyj się, z jakimi problemami się borykają? Czego się obawia, co mu przeszkadza albo wręcz budzi jego frustrację? 

7. Zastanów się, jak potencjalni klienci mierzą sukces? Do czego aspirują?

Możesz odkryć, jakie potrzeby klientów stanowią szansę dla Twojego pomysłu biznesowego.

 

Sprawdź, czego szukają

Każdego dnia miliony osób szukają w sieci informacji. O co pytają? Z jakimi wyzwaniami się stykają? Dzięki serwisowi Answer the public, który zbiera zapytania wyszukiwarek Google iBing, mamy dostęp do tej wiedzy. Jeśli planujesz otworzyć na przykład salon masażu, sprawdź, co interesuje Twoich przyszłych klientów.

Po otwarciu strony:

1. Wybierz język (pozostaw pole „Region” puste).

2. Wpisz hasło, np. „masaż”, a system wygeneruje graf przedstawiający najczęściej zadawane pytania.

3. Pobierz plik z wynikami.

Okazuje się, że ludzie najczęściej pytają o to:

  • jak masaż wpływa na układ krwionośny?
  • jak się ubrać na masaż?
  • kiedy masaż po porodzie / cesarce?

Wiedząc, co interesuje potencjalnych klientów, możesz lepiej dopasować swoją ofertę.

Sprawdź, co lubią

Kopalnią wiedzy na temat potencjalnych użytkowników jest narzędzie Statystyki Grup Odbiorców na Facebooku. Statystyki zawierają informacje zbiorcze dotyczące trzech grup osób:

  • połączonych ze stroną,
  • osób w grupie niestandardowych odbiorców,
  • osób na Facebooku.

Można bardzo precyzyjnie ustalić dane demograficzne, upodobania i sprawdzić produkty, z których korzystają Twoi potencjalni klienci.

Do dzieła. Samouczki (w języku angielskim) dostępne są tu: Audience Insights : Blueprint

Podsumowując:

  1. Zbierz wiedzę na temat potencjalnych klientów za pomocą Mapy empatii.
  2. Dowiedz się, jakich informacji szukają w sieci, korzystając z serwisu Answer The Public.
  3. Sprawdź, kim są i co lubią dzięki Statystyki grup odbiorców na Facebooku | Facebook Business.