Określenie sposobów komunikowania (kanałów komunikacyjnych) – to alfabet biznesu. Szybka komunikacja z odbiorcą usługi/produktu wymaga ciągłej obecności przy telefonie czy komputerze z Internetem. Media działające synchronicznie (tu i teraz) są marzeniem odbiorców, lecz utrapieniem przedsiębiorców. Warto poznać kilka innych sposobów komunikacji z potencjalnym klientem, aby go szybko i sprawnie informować o Twoim przedsięwzięciu czy ofercie.
WWW
Zbudowanie atrakcyjnej graficznie strony www może skłonić do zainteresowania Twoim pomysłem tych, którzy nie czytają zbyt szczegółowo wiadomości tekstowych. Wszak jeden obraz wart jest tysiąca słów! Przyciągający wzrok, dobrze zaprojektowany i z intuicyjną obsługą serwis www zawierający piękne tła czy zdjęcia może być idealnym sposobem na prezentację twej działalności. Na stronie powinna być możliwość wysłania e-maila lub zostawienia komentarza. Samodzielna budowa serwisu www nie jest trudna – służą do tego systemy zarządzania treścią (CMS-Content Management System) takie jak Joomla! czy WordPress, których używanie nie wymaga specjalistycznych umiejętności. Jeszcze prostsze rozwiązanie to Blogger, jedna z części składowej szerokiego pakietu Google. To świetne narzędzia także dla firm i instytucji.
Logo
Dobry znak firmowy (logotyp) jest nieoceniony (Coca Cola, HP czy Orlen) i jednoznacznie kojarzy się z firmą czy produktem. Taki znak można zaprojektować samemu, korzystając z wielu dostępnych w sieci automatów online (np. logaster.com/pl) lub zlecić opracowanie grafikowi. Można go również narysować za pomocą popularnych i bezpłatnych narzędzi działających w każdym systemie operacyjnym tj. Canva lub InkScape. Już w trakcie tworzenia znaku należy sprawdzić, czy nie jest podobny lub tożsamy z innym. Jeśli chcemy zapewnić sobie dodatkową ochronę prawną – warto rozważyć zgłoszenie opracowanego znaku do Urzędu Patentowego RP i zarejestrowanie go jako znaku towarowego (więcej na temat tutaj).
Identyfikacja wizualna
Ze stworzeniem znaku firmowego wiąże się pojęcie identyfikacji wizualnej, czyli spójnego graficznie przekazu wizualnego identyfikującego firmę, usługę czy produkt. Galanteria papiernicza (wizytówki, papier firmowy, kalendarze, itd.), reklamy prasowe i internetowe tworzone są w podobnym stylu, kolorystyce i z powtarzalnymi elementami jednoznacznie kojarzącymi się z daną marką/produktem/firmą.
Dźwięk
Coraz częściej do identyfikacji firmy/produktu wykorzystywany jest dźwięk – może więc warto zastanowić się nad krótkim, charakterystycznym tylko dla Twojego biznesu dżinglem? Oparty na 5 nutach dźwięk dzwonka Nokii czy otwierania/zamykania systemu Windows XP to dziś powszechnie znane utwory bezbłędnie kojarzone z marką. Jeśli mamy umiejętności, możemy skorzystać z jednego z wielu narzędzi do tworzenia muzyki – potrzeba jest zawsze najlepszym motywatorem do eksperymentów w np. KB Piano, Magix Music Maker czy Garage Band (w komputerach i urządzeniach Apple).
Wideo
Wreszcie – łącząc obraz z dźwiękiem – może warto zastanowić się nad produkcją jednego/serii filmików reklamujących Twój pomysł? Zważywszy na popularność YouTube – ma to chyba sens. Na początek nie trzeba wielkich nakładów ani profesjonalnego sprzętu – wysokiej klasy telefon komórkowy + dobre oświetlenie z jeszcze lepszym pomysłem daje świetne efekty. Film można zmontować używając np. windowsowego MovieMakera czy iMovie od Apple.
Wszystkie w/w elementy można oczywiście stworzyć samemu: stronę, logo, filmik, dżingiel. W sieci jest mnóstwo narzędzi online do tworzenia takich zasobów. To jednak może zabrać sporo czasu. A czas to pieniądz. Warto zatem poszukać znajomych, którzy mają jakieś doświadczenie w tworzeniu podobnych materiałów lub profesjonalnych wykonawców.
Grupa docelowa
Twój pomysł/produkt/usługa jest skierowany do konkretnej grupy odbiorców. Zdefiniowanie tej grupy pozwala na uniknięcie części działań, które nie przyniosą spodziewanych lub wręcz żadnych efektów, np. kampania reklamowa pieluch jednorazowych skierowana do dzieci raczej nie wpłynie na ich sprzedaż… ☺
- Zastanów się nad koniecznością/chęcią identyfikacji wizualnej Twojego przedsięwzięcia. Czy byłaby zasadna?
- Czy reklama poprzez YouTube w Twoim przypadku wchodziłaby w grę? Jeśli tak – załóż konto Google i własny kanał na YT.
- Czy znasz takie usługi jak Pinterest, Issuu lub Instagram? Czy mogłyby być dodatkowymi kanałami informacyjnymi dla odbiorców Twojego biznesu?
Przeczytaj także:
Wizerunek i bezpieczeństwo w sieci
Drewniany klocek, czyli po co mi prototyp?