W trudnych czasach liczą się 3 elementy: głębsza niż kiedykolwiek wiedza o kliencie, świadomość szerokiego kontekstu branży oraz testowanie nowych rozwiązań, by wdrażać potencjalnie najlepsze pomysły.
Osoba prowadząca firmę ma dwie drogi – może zostać mistrzem cięcia kosztów lub sprzedawać produkty/usługi lepsze niż konkurencja. Dodatkowo, dobry biznes to taki, w którym zużywa się jak najmniej energii, by uzyskać jak najlepsze efekty.
Wiedza o kliencie – jego problemach, wyzwaniach, motywacjach – jest paliwem. Chodzi o wiedzę głęboką, opartą na konkretnych danych. Skąd je czerpać? Przede wszystkim:
- z regularnych rozmów, podczas których warto stawiać pytania, by zrozumieć perspektywę, styl życia i nawyki klienta;
- ze ścieżek zakupowych, by poznawać zachowania i ważne dla kupujących aspekty funkcjonalne, emocjonalne i społeczne;
- z rozmów prowadzonych przez zespół obłsugi, by na podstawie wypowiedzi i pytań wnioskować o motywacji kryjących się za dezycją zakupową czy jej brakiem.
Rynek konsumenta podlega ciągłej, bardzo dynamicznej zmianie. Co to znaczy, że się rozjeżdża? Dlaczego ekspansja wcale nie jest najlepszym sposobem na rozwój? Czym jest świadomość sytuacyjna i wyścig zbrojeń? – to wszystko w inspirującym webinarze stratega biznesu Wojciecha Ławniczaka pod hasłem „3 refleksje o prowadzeniu biznesu w trudnych czasach”