Grupa Mastermind – wsparcie w osiąganiu celu

Nie musisz samotnie zmagać się z rozwiązywaniem wyzwań biznesowych. Skorzystaj z podpowiedzi i porad innych przedsiębiorców, tworząc grupę Mastermind.

Co czwartek o 20:00 łączymy się poprzez Microsoft Teams, by przez godzinę skupić się na osiągnięciu celu przez każdego z sześciu członków grupy.

Zaczynamy od rzucenia okiem na statystyki z ostatnich siedmiu dni. Kolejno podsumowujemy, co zostało zrobione i osiągnięte. Potem mamy czas dzielenia się wiedzą oraz burzy mózgów w rozwiązywaniu wyzwań. Nasza grupa mastermind została zaplanowana na półroczną pracę, czyli około 30 spotkań.

Na pierwszej sesji uczestnicy złożyli deklarację swojego osobistego celu. Potem zadaniem grupy jest wspierać i pilnować członków, by osiągnęli założone cele.

Czym jest mastermind?

Powyższy schemat to typowy scenariusz grupy mastermind. Niekiedy są to większe grupy od naszej, ale przyjęło się uważać 10 za graniczną wielkość masterminda. Bywają też grupy zupełnie małe, na przykład 3-osobowe.

Zawsze przyświeca im ten sam cel: wspomóc członków w rozwiązaniu ich wyzwań poprzez podpowiedzi i porady pozostałych osóbNiekiedy grupa mastermind jest powoływana, by skupić się na sukcesie tylko jednej osoby, więc wtedy wszystkie siły i umysły działają na jej rzecz. Częściej spotykamy mastermindy, w których zakładamy, że sukces odniesie każdy członek grupy.

Po co powoływać masterminda?

Jest wiele korzyści, które kryją się za taką metodą pracy grupowej. W przykładzie opisanym na wstępie niniejszego artykułu spotyka się sześciu przedsiębiorców, którzy stanęli przed wyzwaniem rozwoju swoich kanałów youtubowych. Każdy pracuje w innej branży, ale rewolucja cyfrowa wymusiła na nich mocniejszą komunikację z klientami poprzez filmy. Jako że sukces w mediach społecznościowych wymaga systematyczności, to ważną korzyścią dla członków grupy jest wzajemne pilnowanie się w regularnym przygotowywaniu i publikowaniu materiałów na kanałach youtubowych. 

Ponadto mamy zjawisko synergii wynikające z różnorodności grupy. Każdy z członków zespołu ma wiedzę na temat pewnych aspektów youtuba, ale akcenty są rozłożone na różne obszary. Ktoś ma nieprzeciętne doświadczenie ze sprzętem audio-wizualnym, ktoś inny jest mocny w streamingu, ktoś przeszedł profesjonalne szkolenie w zakresie pozycjonowania filmów, a ktoś potrafi przekuwać aktywność marketingową w działania sprzedażowe itd.

W takiej konstelacji wiedzy, talentów i doświadczenia każdy problem rzucony pod obrady grupy spotyka się z kreatywnymi i wielowymiarowymi rozwiązaniami.

Na przykład: jeśli jeden z uczestników startuje z poziomu 100 subskrybentów i planuje za pół roku mieć ich 1000, to wymaga to wielokierunkowych działań, łączących doświadczenie całej grupy.

Modelowy mastermind

Opisany przykład jest modelowym zastosowaniem zasad mastermind, mamy tu bowiem spełnione ważne warunki:

  1. Każdy uczestnik określił specyficzny cel, który jest miernikiem jego sukcesu i ułatwia grupie rozliczanie go z postępów;
  2. Uczestnicy zwracają się do grupy ze swoimi planami i wyzwaniami w ramach tzw. gorącego krzesła, czyli skupienia na 10-15 minut całej uwagi na jednym uczestniku;
  3. Każdy z grupy aktywnie dzieli się wiedzą, spostrzeżeniami i dobrymi praktykami.

Nie sposób też przecenić rolę moderatora, który dba o dynamikę grupy, o porządek spotkań i ukierunkowuje stawianie celów.

Bywa, że mianem mastermind etykietuje się wydarzenia, które odbiegają od tego, co napisano powyżej. Wykłady mistrza, który uczy innych, czy coacha, który na oczach grupy sam rozwiązuje problem jednego z uczestników, to nie jest mastermind w tym rozumieniu. Mastermind to coś innego niż wykład, grupowy coaching czy sesja networkingowa.

Reasumując, grupa mastermind to świetny sposób na wsparcie w osiąganiu celów i podsuwanie podpowiedzi w formie burzy mózgów.

Przeczytaj także:

Marketing i budowanie relacji w świecie online

Podstawy finansów dla rozpoczynających działalność

 

Bernard Fruga – trener zarządzania, autor biznesowy i bloger. Kilkanaście lat pracował w środowisku międzynarodowym, mieszkając w Szwajcarii i rozwijając przedsięwzięcie biznesowe w kilkudziesięciu krajach. Pracuje indywidualnie oraz prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców, managerów i liderów biznesu. Napisał kilka książek, m.in. „ISRIKUZ II. Skuteczny manager” i „Eventworking”, które są dostępne w formie papierowej i audiobooków na www.fruga.net