Dowiedz się

Nieustannie słyszy się o przełomowym start-upie, który ma rozsławić nasz kraj albo przynajmniej zrewolucjonizować jakąś dziedzinę. I nic dziwnego – faktycznie start-upy wyrastają jak grzyby po deszczu. Tylko może pojawić się proste pytanie: Co to jest start-up? Odpowiedź jest prosta i złożona zarazem. Ale zdecydowanie inspirująca i zachęcająca do działania.

Pojęcie „start-up” odmieniane jest obecnie przez wszystkie przypadki. Paradoksalnie – w teorii – wszyscy wiedzą, co oznacza słowo „start-up”. Ale kiedy trzeba wskazać, czym różni się od firmy, to wiele osób ma zagwozdkę. Czy start-up to nowa firma? A może przedsiębiorstwo na jakimś etapie rozwoju? Czy można stosować to pojęcie zamiennie dla określenia spółki? A może to przedsiębiorstwo, które chce pod zmienioną nazwą szukać nowych rynków zbytu swoich towarów? Może jednak to nieformalna grupa osób, które mają w głowie jakiś przełomowy pomysł? A może jednak to jakaś forma działalności gospodarczej zarezerwowana dla młodych ludzi, którzy szukają swojego modelu działania? Część z założeń jest nieprawdziwa. Czy wiesz, które?

Misja: start-up

Z pozoru samo pojęcie start-up jest bardzo naturalne dla naszych czasów. Na tyle, że można wręcz mówić o modzie – i na samo pojęcie, i na bycie osobą, która jakiś start-up realizuje. Jednocześnie jest ono z jednej strony na tyle młode, a z drugiej tak nieoczywiste i nie do końca precyzyjne, że mają z nim problem sami przedsiębiorcy. A co mówi definicja? Trzeba zadać drugie pytanie – pomocnicze: która z nich? Przyjęło się, że najpowszechniejszą definicję start-upu podał Steve Blank w książce „Podręcznik budowy start-upu”, a brzmi ona: „tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego”. Z kolei Eric Ries, który jest niezwykle szanowanym wśród młodych przedsiębiorczych osób autorem książki „Lean Startup”, dodaje, że to „ludzka instytucja stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług w warunkach skrajnej niepewności”. Przyjmując obie definicje, można byłoby stwierdzić, że większość młodych firm – które szukają jakiejś swojej niszy – to start-upy. A tak jednak nie jest.

Innowacja to podstawa

Jedną z cech odróżniających firmę od start-upu jest to, że ten drugi u podstaw swojego działania ma innowacyjność i niepowtarzalność. Chociaż wiele firm też utrzymuje, że bazuje na tych dwóch pojęciach, to start-up bez nich nie istnieje. Przyjęło się, że start-up powinien być oryginalny, nie kopiować czyichś idei. To powinna być autorska inicjatywa, która na dodatek – co równie istotne – powinna zmieniać zastaną rzeczywistość. Chodzi o to, żeby organizacja wprowadzała jakąś nową – dotychczas niespotykaną – jakość rozwijającą daną branżę lub dziedzinę. Założyciele start-upu muszą także wykazywać ogromną elastyczność: własnego myślenia, ale także samej idei i jej rozwoju. Do tego stopnia, że w pewnym momencie mogą diametralnie zmienić wszystkie założenia i porzucić dotychczasowy model działania. Jak wskazują statystyki najwięcej start-upów powstaje w branży nowych technologii, aplikacji mobilnych, rozwiązań informatycznych. Wiele z nich znajduje swoje miejsce także na styku dziedzin tzw. tradycyjnych, ale wykorzystuje zdobycze ze świata szeroko pojętego internetu i implementuje je, aby niektóre nawet codzienne czynności nadążały za oczekiwaniami i rewolucją informatyczną.


Cel: eksperyment

Eksperci, którzy zajmują się kwestią przedsiębiorczości, wskazują także, że jednym z najważniejszych elementów odróżniających start-up od „zwykłej” firmy jest cel działalności. Zazwyczaj firmy na początku tworzą plan swojej działalności, a następnie egzekwują założenia. W tej sposób zarabiają, a następnie rozwijają się w różny sposób – poszerzają asortyment, wchodzą na nowe rynki itd. Start-up u podstaw swojego istnienia ma eksperyment. Inicjatorzy tej działalności nie mają gotowych rozwiązań, nie mają konkretnego planu monetyzacji swoich idei, nie znają kanałów dystrybucji, nie dysponują pokaźnymi środkami finansowymi, a nawet nie wiedzą, czy w ogóle ich pomysł się sprzeda. Nie przeszkadza im to jednak w działaniu. O ile w firmach zazwyczaj ich twórcy bazują na dokładnych wyliczeniach, analizie konkurencji, prognozach ewentualnych zarobków, ewaluacjach kosztów, zapowiedziach zmian na rynku, czy podpatrywaniu potknięć innych graczy z danej branży, o tyle w świecie start-upów idzie się w dużej mierze na żywioł. Co istotne start-upowcy nie są szaleńcami, którzy mają za dużo pieniędzy i nie wiedzą, co z nimi zrobić, dlatego „bawią się” w nietypowe biznesy. Nic z tych rzeczy. Po prostu proces dochodzenia do własnego, wcześniej nie znanego innym, niesprawdzonego, sposobu funkcjonowania w świecie biznesu jest właśnie tym CZYMŚ, co napędza do działania. Niektórzy uważają, że w DNA start-upu wpisana jest porażka. Start-upowcy na wszelkie możliwe sposoby testują, eksperymentują, ale też zmieniają.

Pracuj i licz się z porażką

Od razu trzeba zaznaczyć, że start-up jest działalnością niezwykle pracochłonną. Ze względu właśnie na wszystkie swoje wyróżniki każdy start-up wymaga wielkiego wysiłku, wzmożonej pracy i pełnej mobilizacji, od wszystkich osób w niego zaangażowanych. Aby wypracować własny model działania – a ostatecznie także zarabiania – każdy start-upowiec musi przebyć drogę od idei do pieniędzy. Nikt nie wie, czy unikatowa metoda wyrabiania nakłuwaczy dla diabetyków, zaawansowany system lokalizacji używany w biznesie oparty na technologii beaconów, urządzenie do odsysania śmieci z wody, albo aplikacja ułatwiająca życie osobom niesłyszącym – będzie hitem. Ba, nawet nie wiadomo, czy w ogóle da się na tym zarobić. A skoro tak, i skoro nikt wcześniej nie próbował z tego czerpać zysków, to musisz samemu szukać ścieżek pracy nad ideą. To też sprawia, że start-up jest także bardzo kruchą materią. Przez swoją oryginalność, brak wzorców, eksperymentowanie i poszukiwanie – bardzo łatwo może prawie z dnia na dzień przestać istnieć. To jednak – paradoksalnie – tylko dodatkowo motywuje młodych ludzi do działania. Wielu z obecnych przedsiębiorców, którzy zaczynali od start-upu, ma na swoim koncie wiele nieudanych pomysłów. Ale zgodnie podkreślają oni, że właśnie dzięki temu, że nie ustawali w próbowaniu, udało im się wypracować taki model działania i taki pomysł, który zapewnił im – oprócz satysfakcji rzecz jasna – także biznesową pomyślność.

Posiadanie i rozwijanie start-upu to jedna z możliwości realizacji planu zawodowego. Może być idealnym rozwiązaniem dla młodych, przedsiębiorczych osób, które szukają własnej ścieżki kariery i rozwoju osobistego. Nie tylko ze względu na zgłębianie kolejnych dziedzin, ale także przez kontakt z innymi ludźmi, od których możemy się uczyć oraz z którymi możemy współpracować. Chociaż może się wydawać, że powoływanie do życia start-upu jest decydowaniem się na katorżniczą harówkę, nieustanną walkę z czasem i o pieniądze, wiele frustracji i rozczarowań, to trzeba nieustannie wierzyć, że na końcu drogi może czekać sukces. A co jeśli będzie zgoła inaczej? Praca nad pomysłem jest nieocenionym doświadczeniem oraz dużą inwestycją w samego siebie. Współpraca z innymi, wypracowywanie rozwiązań, poszukiwanie informacji, eksperymentowanie, dochodzenie do wniosków – to tylko niektóre z pozytywnych – acz niefinansowych – korzyści, jakie można zyskać na… porażce. Tym bardziej, że według niektórych nie jest ważny cel, ale sama droga dochodzenia do niego.

ZADANIE / ĆWICZENIE PRAKTYCZNE

1. Masz głowę pełną pomysłów?
2. Nie boisz się porażek, ponieważ z każdej z nich potrafisz wyciągać konstruktywne wnioski?
3. Wiesz, czym jest innowacja i chciałbyś ulepszyć dziedzinę, która jest Ci bliska?
4. Jesteś skłonny poświęcić wiele czasu na pracę nad nowoczesnymi rozwiązaniami i ideami?
5. Chcesz samodzielnie dochodzić do wniosków i ekscytuje Cię eksperymentowanie?
6. Pociąga Cię wizja ulepszania rzeczywistości?
7. Chcesz mieć swój wkład w rozwój świata?
8. Potrafisz pracować interdyscyplinarnie lub zdobywać wiedzę z wielu dziedzin?
9. Nie boisz się niepewności i jesteś w stanie zainwestować swój czas oraz pieniądze w projekt?
10. Nie masz skrupulatnie przygotowanego biznesplanu?

Chociaż odpowiedź „Tak” na większość powyższych pytań dla niektórych może świadczyć, że jesteś ryzykantem lub lekkoduchem, to w praktyce może właśnie jesteś innowatorem. I być może właśnie start-up jest tym sposobem, który będzie Ci pisany. I to właśnie start-up (niekoniecznie ani pierwszy, ani trzeci) może być tym modelem działania, który do Ciebie najbardziej pasuje.

Chmura tagów

Erasmus dla przedsiębiorców  ICT  Internet  Kluczowe kompetencje  Konstytucja dla biznesu  Prawo Przedsiębiorców  Strategia  TIK  USP  Warsztaty  agencja artystyczna  badania  badania studentów i absolwentów  biznes model  biznes plan  biznesowe inspiracje  budżet  cechy lidera  czynniki sukcesu firm  decyzyjność  działalność nierejestrowa  eksperci  finanse  firmy rodzinne  focus na klienta  historia sukcesu  inkubatory  inspiracje  kluczowe kompetencje  kompetencje ICT  kompetencje miękkie  komunikacja  komunikowanie  kreatywność  life long learning  lifelong learning  mapa zasobów  model biznesowy  model canvas  motywacja  myślenie algorytmiczne  nauczyciele  nowe przepisy  organizacja projektu  pierwsze kroki  pierwsze kroki na rynku pracy  planowanie  planowanie sprzedaży  początki w biznesie  podatki  pomysł na biznes  pomysł na działalność  post-prawda  postawa przedsiębiorcza  pozyskiwanie klientów  programy unijne dla młodych przedsiębiorczych  prowadzenie prezentacji  przedsiębiorczość  przywództwo  raport  raport Polskie Startupy 2017  raport z badań  rejestracja firmy  rozwijanie kompetencji  rozwijanie komptencji  rozwój osobisty  ryzyko  sieciowanie  sprzedaż  start-up  start-upy w Dolinie Krzemowej  startup  szkolenia  szkolenie  trudności w biznesie  uczenie się  ulga na start  unikalna propozycja sprzedaży  unikalna wartość sprzedażowa  warsztaty  warsztaty Własny biznes  warto poszukiwać  wizerunek  współpraca  wywiad  wywiady  zakładanie firmy  zarządzanie projektem  źródła finansowania  

Polityka cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.