Program Rozwoju Przedsiębiorczości

Inspirujemy i wspieramy młodych ludzi, przekazujemy wiedzę i praktyczne wskazówki, tym którzy są na początku drogi w prowadzeniu własnej firmy, albo chcą na tę drogę wejść.

WEBINARY & BUSINESS MIXERY

Coaching & RMP

Moje kompetencje

18.04.24

Jak często zastanawiasz się nad zawiłościami związanymi z zatrudnianiem pracowników? Czy szukasz sposobów na uniknięcie potencjalnych prob...

Więcej

10.11.23

Start własnej firmy to  jednym słowem biznesowy wzlot. Motywacja sięga wtedy zenitu. Prowadzenie firmy to także wiele prozaicznych zadań. Wob...

Więcej

08.11.23

Widoczność na rynku, zaufanie, wizerunek eksperta, wyróżnik na tle konkurencji, indywidualna przewaga – to tylko niektóre korzyści, które ...

Więcej

Inspiratornia

18.04.24

Czy myślisz o założeniu własnej firmy lub już ją prowadzisz? Niektórzy przedsiębiorcy postanawiają kontrolować wszystkie aspekty swojego ...

Więcej

11.11.23

W 2020 roku Jamais Cascio opisał model nowego niestabilnego świata, określając go nazwą BANI. Pod każdą z liter kryje się słowo opisujące...

Więcej

18.09.23

Czy pamiętasz swój pierwszy kontakt z klientem? A może ostatni? Jakie było zachowanie klienta? Czy zadawał szc...

Więcej

Nasze działania

08.03.24

Bilety na IV edycję ogólnopolskiej konferencji Business Market są już dostępne. Wydarzenie odbęd...

Więcej

23.11.23

Programy wykorzystujące AI piszą złożone teksty, analizują dane, rekomendują rozwiązania, tworzą grafiki, które następnie zamieniają w ...

Więcej

06.09.23

Spotkania z praktykami biznesu i ekspertami, sesje mentoringowe i networkingowe, których celem jest wzmocnienie pr...

Więcej

Wydarzenia

23.01.24

Zapraszamy na spotkanie networkingowe dla przedsiębiorców, liderów, freelancerów i osób z pomysłami na biznes. W...

Więcej

12.09.23

Towarzyszymy w zmianie i osiąganiu celów

W ramach programu zapraszamy na indywidualane sesje rozwojowe, zwiększające p...

Więcej

12.09.23

Weź udział w tegorocznych webinarach i Business Mixerach, by dowiedzieć się, jak skutecznie działać na rynku. Zapisz się na wszystkie wydarz...

Więcej

QUIZY

Komunikacja i współpraca

Jak mówić i słuchać aby zostać zrozumianym?

OpisyQuizy

Wizerunek i prezentacja

Dlaczego wizerunek własny jest istotny?

OpisyQuizy

Decyzyjność i ryzyko

Czy potrafisz podejmować decyzje?

OpisyQuizy

Motywacja

Co nas napędza do działania?

OpisyQuizy

Przywództwo

Które cechy lidera są przydatne?

OpisyQuizy

Planowanie i realizacja

Jak osiągnąć zamierzone cele?

OpisyQuizy

Kreatywność

Czy kreatywność można w sobie rozbudzić?

OpisyQuizy

Newsletter

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! moich danych osobowych w celu otrzymywania Newslettera portalu Rozwijamy.edu.pl. Regulamin

Nieustannie słyszy się o przełomowym start-upie, który ma rozsławić nasz kraj albo przynajmniej zrewolucjonizować jakąś dziedzinę. I nic dziwnego – faktycznie start-upy wyrastają jak grzyby po deszczu. Tylko może pojawić się proste pytanie: Co to jest start-up? 

Odpowiedź jest prosta i złożona zarazem. Pojęcie „start-up” odmieniane jest obecnie przez wszystkie przypadki. Paradoksalnie – w teorii – wszyscy wiedzą, co oznacza słowo „start-up”. Ale kiedy trzeba wskazać, czym różni się od firmy, to wiele osób ma zagwozdkę. Czy start-up to nowa firma? A może przedsiębiorstwo na jakimś etapie rozwoju? Czy można stosować to pojęcie zamiennie dla określenia spółki? A może to przedsiębiorstwo, które chce pod zmienioną nazwą szukać nowych rynków zbytu swoich towarów? Może jednak to nieformalna grupa osób, które mają w głowie jakiś przełomowy pomysł? A może jednak to jakaś forma działalności gospodarczej zarezerwowana dla młodych ludzi, którzy szukają swojego modelu działania? Część z założeń jest nieprawdziwa. Czy wiesz, które?

Misja: start-up

Z pozoru samo pojęcie start-up jest bardzo naturalne dla naszych czasów. Na tyle, że można wręcz mówić o modzie – i na samo pojęcie, i na bycie osobą, która jakiś start-up realizuje. Jednocześnie jest ono z jednej strony na tyle młode, a z drugiej tak nieoczywiste i nie do końca precyzyjne, że mają z nim problem sami przedsiębiorcy. A co mówi definicja? Trzeba zadać drugie pytanie – pomocnicze: która z nich? Przyjęło się, że najpowszechniejszą definicję start-upu podał Steve Blank w książce „Podręcznik budowy start-upu”, a brzmi ona: „tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego”. Z kolei Eric Ries, który jest niezwykle szanowanym wśród młodych przedsiębiorczych osób autorem książki „Lean Startup”, dodaje, że to „ludzka instytucja stworzona z myślą o budowaniu nowych produktów lub usług w warunkach skrajnej niepewności”. Przyjmując obie definicje, można byłoby stwierdzić, że większość młodych firm – które szukają jakiejś swojej niszy – to start-upy. A tak jednak nie jest.

Innowacja to podstawa

Jedną z cech odróżniających firmę od start-upu jest to, że ten drugi u podstaw swojego działania ma innowacyjność i niepowtarzalność. Chociaż wiele firm też utrzymuje, że bazuje na tych dwóch pojęciach, to start-up bez nich nie istnieje. Przyjęło się, że start-up powinien być oryginalny, nie kopiować czyichś idei. To powinna być autorska inicjatywa, która na dodatek – co równie istotne – powinna zmieniać zastaną rzeczywistość. Chodzi o to, żeby organizacja wprowadzała jakąś nową – dotychczas niespotykaną – jakość rozwijającą daną branżę lub dziedzinę. Założyciele start-upu muszą także wykazywać ogromną elastyczność: własnego myślenia, ale także samej idei i jej rozwoju. Do tego stopnia, że w pewnym momencie mogą diametralnie zmienić wszystkie założenia i porzucić dotychczasowy model działania. Jak wskazują statystyki najwięcej start-upów powstaje w branży nowych technologii, aplikacji mobilnych, rozwiązań informatycznych. Wiele z nich znajduje swoje miejsce także na styku dziedzin tzw. tradycyjnych, ale wykorzystuje zdobycze ze świata szeroko pojętego internetu i implementuje je, aby niektóre nawet codzienne czynności nadążały za oczekiwaniami i rewolucją informatyczną.

Cel: eksperyment

Eksperci, którzy zajmują się kwestią przedsiębiorczości, wskazują także, że jednym z najważniejszych elementów odróżniających start-up od „zwykłej” firmy jest cel działalności. Zazwyczaj firmy na początku tworzą plan swojej działalności, a następnie egzekwują założenia. W tej sposób zarabiają, a następnie rozwijają się w różny sposób – poszerzają asortyment, wchodzą na nowe rynki itd. Start-up u podstaw swojego istnienia ma eksperyment. Inicjatorzy tej działalności nie mają gotowych rozwiązań, nie mają konkretnego planu monetyzacji swoich idei, nie znają kanałów dystrybucji, nie dysponują pokaźnymi środkami finansowymi, a nawet nie wiedzą, czy w ogóle ich pomysł się sprzeda. Nie przeszkadza im to jednak w działaniu. O ile w firmach zazwyczaj ich twórcy bazują na dokładnych wyliczeniach, analizie konkurencji, prognozach ewentualnych zarobków, ewaluacjach kosztów, zapowiedziach zmian na rynku, czy podpatrywaniu potknięć innych graczy z danej branży, o tyle w świecie start-upów idzie się w dużej mierze na żywioł. Co istotne start-upowcy nie są szaleńcami, którzy mają za dużo pieniędzy i nie wiedzą, co z nimi zrobić, dlatego „bawią się” w nietypowe biznesy. Nic z tych rzeczy. Po prostu proces dochodzenia do własnego, wcześniej nie znanego innym, niesprawdzonego, sposobu funkcjonowania w świecie biznesu jest właśnie tym CZYMŚ, co napędza do działania. Niektórzy uważają, że w DNA start-upu wpisana jest porażka. Start-upowcy na wszelkie możliwe sposoby testują, eksperymentują, ale też zmieniają.

Pracuj i licz się z porażką

Od razu trzeba zaznaczyć, że start-up jest działalnością niezwykle pracochłonną. Ze względu właśnie na wszystkie swoje wyróżniki każdy start-up wymaga wielkiego wysiłku, wzmożonej pracy i pełnej mobilizacji, od wszystkich osób w niego zaangażowanych. Aby wypracować własny model działania – a ostatecznie także zarabiania – każdy start-upowiec musi przebyć drogę od idei do pieniędzy. Nikt nie wie, czy unikatowa metoda wyrabiania nakłuwaczy dla diabetyków, zaawansowany system lokalizacji używany w biznesie oparty na technologii beaconów, urządzenie do odsysania śmieci z wody, albo aplikacja ułatwiająca życie osobom niesłyszącym – będzie hitem. Ba, nawet nie wiadomo, czy w ogóle da się na tym zarobić. A skoro tak, i skoro nikt wcześniej nie próbował z tego czerpać zysków, to musisz samemu szukać ścieżek pracy nad ideą. To też sprawia, że start-up jest także bardzo kruchą materią. Przez swoją oryginalność, brak wzorców, eksperymentowanie i poszukiwanie – bardzo łatwo może prawie z dnia na dzień przestać istnieć. To jednak – paradoksalnie – tylko dodatkowo motywuje młodych ludzi do działania. Wielu z obecnych przedsiębiorców, którzy zaczynali od start-upu, ma na swoim koncie wiele nieudanych pomysłów. Ale zgodnie podkreślają oni, że właśnie dzięki temu, że nie ustawali w próbowaniu, udało im się wypracować taki model działania i taki pomysł, który zapewnił im – oprócz satysfakcji rzecz jasna – także biznesową pomyślność.

Posiadanie i rozwijanie start-upu to jedna z możliwości realizacji planu zawodowego. Może być idealnym rozwiązaniem dla młodych, przedsiębiorczych osób, które szukają własnej ścieżki kariery i rozwoju osobistego. Nie tylko ze względu na zgłębianie kolejnych dziedzin, ale także przez kontakt z innymi ludźmi, od których możemy się uczyć oraz z którymi możemy współpracować. Chociaż może się wydawać, że powoływanie do życia start-upu jest decydowaniem się na katorżniczą harówkę, nieustanną walkę z czasem i o pieniądze, wiele frustracji i rozczarowań, to trzeba nieustannie wierzyć, że na końcu drogi może czekać sukces. A co jeśli będzie zgoła inaczej? Praca nad pomysłem jest nieocenionym doświadczeniem oraz dużą inwestycją w samego siebie. Współpraca z innymi, wypracowywanie rozwiązań, poszukiwanie informacji, eksperymentowanie, dochodzenie do wniosków – to tylko niektóre z pozytywnych – acz niefinansowych – korzyści, jakie można zyskać na… porażce. Tym bardziej, że według niektórych nie jest ważny cel, ale sama droga dochodzenia do niego.

ZADANIE / ĆWICZENIE PRAKTYCZNE

1. Masz głowę pełną pomysłów?
2. Nie boisz się porażek, ponieważ z każdej z nich potrafisz wyciągać konstruktywne wnioski?
3. Wiesz, czym jest innowacja i chciałbyś ulepszyć dziedzinę, która jest Ci bliska?
4. Jesteś skłonny poświęcić wiele czasu na pracę nad nowoczesnymi rozwiązaniami i ideami?
5. Chcesz samodzielnie dochodzić do wniosków i ekscytuje Cię eksperymentowanie?
6. Pociąga Cię wizja ulepszania rzeczywistości?
7. Chcesz mieć swój wkład w rozwój świata?
8. Potrafisz pracować interdyscyplinarnie lub zdobywać wiedzę z wielu dziedzin?
9. Nie boisz się niepewności i jesteś w stanie zainwestować swój czas oraz pieniądze w projekt?
10. Nie masz skrupulatnie przygotowanego biznesplanu?

Chociaż odpowiedź „Tak” na większość powyższych pytań dla niektórych może świadczyć, że jesteś ryzykantem lub lekkoduchem, to w praktyce może właśnie jesteś innowatorem. I być może właśnie start-up jest tym sposobem, który będzie Ci pisany. I to właśnie start-up (niekoniecznie ani pierwszy, ani trzeci) może być tym modelem działania, który do Ciebie najbardziej pasuje.

Przeczytaj także:

Raz, dwa, trzy - biznes możesz mieć i ty

Mobilizacja do działania