Komunikacja z klientem
Kiedy dowiedzieliśmy się już o podstawach komunikacji, warto zwrócić uwagę na komunikację z klientem. Pamiętasz film „Praktykant”? Anne Hathaway gra w tym filmie Jules, businesswoman, która stworzyła własny start-up. Film pokazuje, na czym polega sukces jej sklepu on-line. Jest to budowanie bezpośredniej relacji z klientem tak, aby wychodził on zadowolony – niezależnie od tego czy jest to kontakt bezpośredni czy pośredni. Jules zaraża pasją swoich współpracowników, osobiście troszczy się o zadowolenie klientów i buduje pozytywny wizerunek firmy dbając o to, aby klienci otrzymywali produkt zgodny z ich oczekiwaniami. Komunikacja to więc nie tylko informowanie klienta o naszej ofercie, ale również wsłuchiwanie się w jego potrzeby i pytania, odpowiadanie na nie i w razie potrzeby rozwijanie naszych produktów tak, aby odpowiadały one zapotrzebowaniu klientów. Celem tej komunikacji jest stworzenie przyjaznej atmosfery, w której klient będzie się czuł komfortowo i bezpiecznie. Jeśli uda nam się nawiązać relację biznesową, komunikacja służy również podtrzymywaniu tej relacji tak, aby klient do nas wracał i był ambasadorem naszej marki – marketing szeptany jest przecież jednym z najskuteczniejszych narzędzi. Warto pokazać klientowi, że o niego dbasz – możesz np. dorzucić do przesyłki własnoręcznie podpisaną kartkę z życzeniami dobrego dnia, kupon promocyjny lub zadbać o to, żeby produkt był pięknie zapakowany i sprawiał wrażenie luksusowego, jak Jules we wspomnianym filmie. Autentyczność i pozytywne emocje w relacji z klientem są bardzo ważnym elementem skutecznego marketingu, dlatego warto zastanowić się, jak powinna być odbierana Twoja marka i jak chcesz to osiągnąć.
Komunikacja w zespole
W dzisiejszym świecie coraz częściej w pracy nie będziesz pracować samodzielnie, ale w zespole. Komunikacja jest kluczem do skuteczności zespołu i osiągania celów, jakie sobie założą. Najważniejsze jest to, aby oparta była na jasnych zasadach, współpracy i przejrzystości. Ważną rolę w zespole odgrywa lider, który powinien nadawać ton komunikacji, dbać o szybkie rozwiązywanie konfliktów i podział zadań. Komunikacja w zespole powinna opierać się na szacunku, a krytyka powinna mieć charakter konstruktywny. Najwięcej problemów w relacjach w zespole sprawiają niedomówienia, wrogie relacje pomiędzy liderem a członkami zespołu lub wewnątrz zespołu, brak szczerości w komunikacji oraz brak informacji zwrotnej na temat jakości pracy. Niezależnie od tego czy będziesz pełnić rolę lidera czy członka zespołu, warto nauczyć się jak wyrażać swoje opinie, udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej i budować pozytywne relacje.
W jaki sposób usprawnić umiejętności komunikacji?
- Używaj komunikatów ja – mów o swoich uczuciach i emocjach związanych z faktami, spróbuj mówić „…gdy tak mówisz to czuję, że ignorujesz mój punkt widzenia…” – zamiast „ty zawsze musisz mi to robić!”;
- Przemyśl, co chcesz przekazać;
- Udzielaj informacji zwrotnej na temat mocnych i słabych stron pomysłu, a nie krytykuj;
- Naucz się słuchać aktywnie – okazuj zainteresowanie, parafrazuj wypowiedzi partnera komunikacji, nie przerywaj;
- Komunikuj się w sposób logiczny – dbaj o to, aby Twoja komunikacja była spójna i zrozumiała;
- Skupiaj się na sednie sprawy – dbaj o to, aby w swojej komunikacji trzymać się tematu i faktów, które się z nim wiążą;
- Obserwuj swoich rozmówców, klientów – bądź uważny na ich komunikację werbalną ale również i niewerbalną;
- Wzbogacaj swoje słownictwo – czytaj nie tylko krótkie informacje na portalach społecznościowych, sięgnij po książki czy artykuły w cenionych czasopismach;
- Poznawaj mowę ciała, naucz się jak wzmacniać komunikaty słowne swoją ekspresją;
- Naucz się występować publicznie, zaangażuj się np. w lokalny teatr czy klub dyskusyjny;
- Ćwicz! Zadbaj o mnogość możliwości do komunikacji, wykorzystuj każdą okazję, aby testować aktywne słuchanie czy komunikaty typu ja i proś o informację zwrotną – refleksja nad własnymi słabymi stronami jest również bardzo ważną umiejętnością.
Przeczytaj także:
Sprawdź swoje umiejętności w quizie Komunikacja i współpraca |