Czy wiesz, jaką firmę chcesz stworzyć?

Podsumowanie dotychczasowych sukcesów i porażek oraz dyskusja o przyszłości biznesu mogą wydawać się trudnym wyzwaniem. Tymczasem wraz ze współpracownikami możesz poprowadzić angażujące spotkanie w formie warsztatowej, stosując jedną z poniższych technik.

Start, stop, continue

Ta technika przyda się zarówno freelancerom, jak i tym startupowcom, którzy mają już współpracowników. Polega na odpowiadaniu na pytania w 5 różnych obszarach:

  1. Start (Zacznij): Co powinniśmy zacząć robić?
  2. Stop (Przestań): Co powinniśmy przestać robić bo albo się nie sprawdza, albo wręcz przeszkadza w osiąganiu celów?
  3. Continue (Kontynuuj): Co działa, co chcielibyśmy kontynuować?
  4. More (Więcej): Czego powinniśmy robić więcej?
  5. Less (Mniej): Czego powinniśmy robić mniej?

Krok po kroku

  • podziel flipchart na 5 części;
  • każdą podpisz zgodnie z powyższą listą.

Jeśli jesteś freelancerem:

  • wypisz swoje odpowiedzi na karteczkach samoprzylepnych i zamieść na flipcharcie w odpowiednim obszarze;
  • wyłoń po 3 najważniejsze kwestie w każdej sekcji;
  • w ten sposób otrzymasz krótką listę rzeczy, które chciał(a)byś zacząć robić, przestać robić lub kontynuować w swoim biznesie.

Jeśli masz współpracowników:

  • zaproś członków zespołu do zanotowania pomysłów i przemyśleń na karteczkach samoprzylepnych;
  • po 20 minutach poproś o zamieszczenie pomysłów na flipcharcie;
  • przeprowadź głosowanie – każdy stawia kropkę przy kwestiach, które wydają mu się najistotniejsze.

W ten sposób wszyscy zobaczą, które elementy są priorytetowe, a Ty już wiesz, jakie zagadnienia trzeba przedyskutować w pierwszej kolejności; rozpocznij rozmowę o przyszłości firmy od kwestii wyłonionych przez zespół.

Uwaga! Weź pod uwagę, że ludziom łatwiej przywoływać kwestie, sprawy, które nie działają lub wymagają poprawy, dlatego, aby podnieść morale, zacznij od kategorii „continue” i „more”.  To tu są rzeczy, które robicie dobrze i warto je docenić. W drugiej kolejności przejdź do karteczek wyłonionych w obszarze „stop” i „less”.

Słyszeć, odczuwać, działać, korzystać

Powyższą technikę można rozbudować o obszary związane m.in. z komunikacją, relacjami, bieżącą działalnością i narzędziami. Ten zabieg pozwoli na bardziej ukierunkowaną dyskusję.

Potrzebne Ci będą 4 plakaty z następującymi nagłówkami:

  1. Słyszeć, np. komentarze, uwagi, opinie.
  2. Używać, np. rzeczy, narzędzia online / offline.
  3. Odczuwać, np. emocje, relacje.
  4. Działać, np. projekty, aktywności, procedury.

Krok po kroku

  • Poproś uczestników spotkania o skorzystanie z karteczek samoprzylepnych i wypisanie pomysłów (start-stop-continue) dla każdego z 4 obszarów;
  • Na koniec zadbaj o to, aby uczestnicy wyłonili za pomocą głosowania najważniejsze kwestie w każdym obszarze, a następnie przedyskutowali swoje wnioski.

Uwaga! Ważne jest, aby zachęcić współpracowników do myślenia o firmie w szerszej perspektywie. Przykładowo, przy plakacie „Słyszeć” można poprosić uczestników, aby zastanowili się, jakie uwagi i opinie na temat firmy chcieliby słyszeć z zewnątrz – co mogliby mówić klienci, dostawcy, znajomi, dziennikarze. Mogą też wypisać, jakich słów czy stwierdzeń nie chcieliby już więcej słyszeć od kolegów, klientów czy dostawców.

Podsumowanie

Każdą firmę tworzą ludzie, ich aspiracje, wartości i preferencje wpływają na kształt całej organizacji. Warto wspólnie omówić, co działa, a co nie działa oraz określić, jak chcemy, aby firma była postrzegana. Wówczas łatwiej jest zbudować strategię, którą zespół poprze i utożsami się z nią, a co za tym idzie – chętniej wdroży.