Co chcę powiedzieć i jak?

Gdy już masz cel prezentacji, wiesz do kogo będziesz ją kierować, masz wszystkie potrzebne dane i materiały, to czas, aby zacząć tworzyć treść, dobrać formę, nadać porządek, po to, aby przekazać wszystko, na czym Ci zależy, w sposób prosty i klarowny.

fot. Pexels.com

Przy pracy nad treścią wcale nie o to chodzi, aby była bardzo rozbudowana, kolorowa i pełna szczegółów. Ważniejsze jest to, aby uczestnicy, którzy poświęcają swój czas, byli przekonani, że było warto ten czas poświęcić. Rozważ zatem, co chcesz powiedzieć i w jaki sposób chcesz zrealizować cel prezentacji. Opracuj wartościowy przekaz i logiczną strukturę, która pomoże Ci trzymać się sedna tematu.

Nadaj strukturę i wypełnij treścią

1. Zacznij od określenia, co chcesz powiedzieć na wstępie, rozwinięciu i w podsumowaniu. Następnie wypełnij tę strukturę treścią i już na tym etapie zaplanuj czas, który możesz poświęcić na poszczególne części prezentacji. Buduj treść, którą chcesz przekazać, poprzez określenie:

  • co? dostarczasz, czym dysponujesz, jakie problemy rozwiązuje Twój produkt/usługa, jakiej głównej i unikalnej wartości dostarcza, jakie korzyści odnosi klient po jego użyciu, wykorzystaniu, jakich sytuacji uniknie dzięki jego zastosowaniu, użyciu (Unique Customer Values Proposition/Unique Selling Proposition)
  • dlaczego? właśnie tym się zajmuje Twoja firma, dlaczego Ty się tym zajmujesz? Dlaczego klient ma się zainteresować, tym, co mu chcesz sprzedać?
  • gdzie? czyli jakie rynki obejmujesz, jakie grupy odbiorców obsługujesz?
  • kiedy? ile czasu potrzebujesz na sprzedaż, uruchomienie rozwiązania u klienta, kiedy możesz być gotowy z dostawą?
  • kto? kto jest zaangażowany w tworzenie Twojego produktu, usługi? Czy jest potrzebne również zaangażowanie ze strony klienta?

2. Wybierz formę – slajdy, pokazy, flipchart, wydruki?

3. Zdecyduj, czy będziesz wygłaszać prezentację i pokazywać slajdy, czy pokażesz produkty/usługi i dasz możliwość wypróbowania ich działania.

4. Pracując nad kontentem swojej prezentacji, miej na uwadze to, że słowo przekazane za pomocą obrazu, schematu, czy rysunku ma dużo większą moc. Rozważ, które z tych informacji można w ten sposób przedstawić – im więcej, tym lepiej. Mogą ci w tym pomóc darmowe programy on line, które oferują gotowe layouty slajdów, ikonki, wykresy, zasób darmowych zdjęć i wiele innych efektów graficznych, które możesz wykorzystać dla podniesienia atrakcyjności wizualnej twojej prezentacji. Polecamy następujące narzędzia:

Check list – do sprawdzenia w ostatniej chwili przed…

Gdy już znasz termin i opracowałeś swoje wystąpienie, czas na sprawdzenie, czy pamiętasz, co ze sobą zabrać?

  • materiały (do pokazania, rozdania: wizytówki, foldery, prezentację),

  • przedmioty, które będziesz prezentował,

  • sprzęt (np.laptop, rzutnik, pisaki, masę przylepną do ściany, kartki papieru)

  • i jeszcze może się przydać: zegarek, notatnik, długopis, woda, chusteczki.

Powodzenia!

Przeczytaj także: 

Sprytne triki w prezentowaniu

Wizerunek to podstawa