Cały biznes w jednym zdaniu, czyli jak stworzyć chwytliwy high-concept pitch

"Czym się zajmujesz?" - słyszy wielokrotnie każdy przedsiębiorca. Aby udzielić zwięzłej i intrygującej odpowiedzi, warto ująć koncepcję firmy w jednym zdaniu.

Przedstawienie esencji swojego działania krótko, ale w sposób zrozumiały dla każdego, a dodatkowo na tyle ciekawy, by słuchacz chciał poznać więcej szczegółów, może początkowo wydawać się trudne. Jednak poznając zasady tworzenia high-concept pitch, przekonasz się, że da się ująć koncepcję firmy w jednym zdaniu tak, by zmieściła się na odwrocie wizytówki. Takie motto przyda ci się w codziennych kontaktach biznesowych czy networkingu. Sprawdzi się też jako skuteczne narzędzie dla fanów czy inwestorów, których chciałbyś zarazić swoim pomysłem,
o którym jeszcze nic nie wiedzą.

Co to takiego?

High-concept pitch to w dużym skrócie uniwersalna odpowiedź na pytanie, czym się zajmujesz. Do biznesu przyszło z branży filmowej. Jako przykład skrótu myślowego, który dobrze ilustruje sposób komunikowania nowej produkcji poprzez nawiązanie do znanego wszystkim tytułu, jest zdanie „Szczęki w kosmosie” użyte do powiedzenia, o czym jest film „Obcy”.
W Hollywood krąży nawet legenda, że jego twórcy otrzymali dofinansowanie na swój projekt dopiero wtedy, gdy do jego zdefiniowania wykorzystali właśnie te trzy słowa. Nic dodać, nic ująć – każdy wie o co chodzi.

Jak to zrobić?

Przedstawiamy 5 sposobów na stworzenie high-concept pitch, który „chwyci” :

1. Powiedz, jaki problem rozwiązujesz
Jesteś mechanikiem? Rozwiązujesz problem niesprawnych samochodów. Komikiem? Rozwiązujesz problem smutku. Jeśli fryzjerem, rozwiązujesz problem bałaganu na głowie. Praktycznie każdą działalność da się przedstawić w formie opowieści
o sposobie na kłopot.

2 Zastosuj model ABC
Nazwanie problemu, na który masz rozwiązanie, może być niewystarczające by przedstawić specyfikę twojego biznesu. Możesz być bardziej precyzyjny stosując model ABC: Pomagamy A robić B, robiąc C, gdzie A oznacza dobrze zdefiniowaną grupę docelową,
B istotę tego, w czym pomagasz, natomiast C wskazuje metodę, którą to osiągasz. Przykładowo, agencja marketingowa mogłaby
o sobie powiedzieć tak: „Pomagamy firmom dostrzec zwrot
z inwestycji w media społecznościowe, zamieniając wskaźniki zaangażowania we wskaźniki przychodów”.

3. Użyj znanego przykładu
Nie musisz wyważać otwartych drzwi. Możesz wykorzystać rozpoznawalny przykład z analogicznej branży – TikTok mógłby zostać zaprezentowany jako YouTube dla młodszych, Dogster jako Facebook dla psów, a Songbird jako The Firefox of media players.

4. Wzbudź ciekawość, zaintryguj
„Zarabiam na życie opowiadaniem historii” – tak przedstawia się znany polski marketingowiec Paweł Tkaczyk. Tym samym intryguje, aż chce się zapytać jak on to robi. „Tłumaczymy pornografię” działa podobnie – budzi domysły, każe pomyśleć i poprosić o więcej szczegółów. Takiego efektu nie dałoby nigdy zdanie: „Zajmujemy się tłumaczeniem filmów dla dorosłych”…

5. Odnieś się do dużych liczb i znanych marek
Duże liczby i nazwy gigantów biznesu robią wrażenie. Mówiąc: „Tysiąc menedżerów skorzystało z moich szkoleń, wśród nich pracownicy Pepsi, Toyoty i banku ING” w czytelny sposób zaprezentujesz swój potencjał, skuteczność, efektywność.

CECHY DOBREGO HIGH-CONCEPT PITCH

  • Zwięzły, zawarty w jednym zdaniu
  • Jasny i rozpoznawalny
  • Wzbudzający ciekawość i intrygujący

Spraw, by osoba, której przedstawiasz high-concept pitch zastanowiła się, dlaczego nikt wcześniej nie wpadł na twój pomysł.

Przeczytaj także:

Co to jest ścieżka klienta i jak ją zaprojektować?
Service design – projektowanie procesów i doświadczeń w usłudze