Aktualności

Polskie startupy przyczyniają się do tego, że nasza gospodarka może jeszcze silniej, globalnie konkurować innowacyjnością i wykwalifikowaną kadrą. “Polska potrzebuje dziś startupów bardziej niż kiedykolwiek”- wskazuje Prezes Startup Poland - Julia Krysztofiak-Szopa w raporcie “Polskie Startupy 2017”. Wyjaśnia też, że startupem nie jest każda nowa firma a tylko ta, która dzięki przewadze technologicznej lub niszy rynkowej ma potencjał do bardzo szybkiego wzrostu.

Fundacja Startup Poland opublikowała najnowszy raport “Polskie Startupy 2017”, który powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych w czerwcu 2017 r. wśród 621 polskich startupów. W stosunku do ubiegłego roku w badaniu wzięło udział o 20% więcej organizacji. W 90 % na pytania ankiety odpowiedziały osoby stojące na czele startupów - założyciele lub osoby zarządzające. Obraz polskiego ekosystemu startupowego powstał dzięki wsparciu grona Partnerów projektu: Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Google, PGE i PFR Ventures.

Wnioski z badania


1. Na czele startupów stoją w 58% osoby w wieku 30–39 lat. Co czwarty założyciel lub dyrektor zarządzający (26 proc.) nie ukończył 30 lat. Powyżej 40 lat ma jedynie 16% respondentów.

2. Aż 82% założycieli i prezesów biorących udział w badaniu posiada wykształcenie wyższe. Co piąty z nich posiada stopień naukowy (20%). Zaledwie 3% to studenci.

3. Respondenci częściej (36%) decydują się prowadzić działalność przy udziale dwóch założycieli niż tylko jednego. Do współpracy ponad dwóch założycieli przyznaje się 39% badanych.

4. Połowa ankietowanych przed założeniem startupu prowadziła własną lub rodzinną firmę, co trzeci zakładał poprzedni startup, albo pracował w korporacji, albo w prywatnej firmie. 17% pracowało naukowo lub zajmowało się dydaktyką, a 15% studiowało.

5. Prawie jedna trzecia startupów ma wśród założycieli lub CEO przynajmniej jedną kobietę. Natomiast w co ósmym badanym startupie jednym z założycieli jest obcokrajowiec. Wielu z nich to obywatele Stanów Zjednoczonych lub Ukrainy.

6. 76% spośród badanych startupów sprzedaje swoje produkty i usługi firmom. W grupie klientów B2B większością są mikroprzedsiębiorstwa i MŚP (61%). Tylko 18 % badanych startupów prowadzi sprzedaż na rynku B2C skierowanych do klientów indywidualnych.


7. Wśród 10 najpopularniejszych produktów sprzedawanych przez startupy dominują dziedziny związane z big data (19%), analityka/narzędzia badawcze/business intelligence, internet rzeczy (IoT), narzędzia dla programistów i deweloperów.

8. Wśród badanych startupów 68% deklaruje finansowanie ze środków własnych i reinwestuje przychody. Na kolejnych miejscach znajdują się zewnętrzne źródła finansowania jak np. venture capital (zagraniczny lub krajowy), pieniądze publiczne pochodzące ze środków unijnych (PARP lub NCBiR) czy aniołowie biznesu. Tylko 8 % startupów korzysta z kredytu bankowego dla rozwoju swojej działalność.

9. Większość startupów rejestruje swoją działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (71%), 15% działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a jedynie 4% wybiera spółkę akcyjną.


10. Ankietowani zapytani o ocenę wartości, jaką przynoszą startupom dostępne na rynku źródła wiedzy i networku wskazali, że największy wpływ na rozwój biznesu ma indywidualny mentoring, a w dalszej kolejności spotkania branżowe (np. Aula, Hive, Startup Stage, OpenReaktor).


11. Spośród badanych polskich startupów 71% zatrudnia pracowników. Prawie jedna trzecia respondentów w ogóle nie zatrudnia pracowników, a połowa z nich zatrudnia do 10 pracowników. Najbardziej pożądanymi przez startupowców pracownikami są sprzedawcy, programiści oraz marketingowcy. Zatrudniające startupy w 60% badanych przypadków stosują umowy o pracę.

12. Co trzeci startup zatrudnia w swoich zespołach również obcokrajowców (28%). Najczęściej są to osoby z Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii.

13. Ponad połowa badanych startupów twierdzi, że „tworzy całkiem nowy produkt”, a niewiele mniejszy odsetek, że „ulepsza istniejące rozwiązania”. Tylko nieliczna grupa ankietowanych tworzy produkt mało innowacyjny, będący kopią już istniejącego rozwiązania (3%).

14. Współpracę z nauką podejmuje aż 46% badanych startupów. Spośród, tych współpracujących z nauką najwięcej współpracuje z uczelnią i/lub indywidualnymi pracownikami naukowym.
Aż co siódmy startup posiada własne laboratorium.

Źródło: raport "Polskie Startupy 2017".

Ż

Chmura tagów

Erasmus dla przedsiębiorców  ICT  Internet  Kluczowe kompetencje  Konstytucja dla biznesu  Prawo Przedsiębiorców  Strategia  TIK  USP  Warsztaty  agencja artystyczna  badania  badania studentów i absolwentów  biznes model  biznes plan  biznesowe inspiracje  budżet  cechy lidera  czynniki sukcesu firm  decyzyjność  działalność nierejestrowa  eksperci  finanse  firmy rodzinne  focus na klienta  historia sukcesu  inkubatory  inspiracje  kluczowe kompetencje  kompetencje ICT  kompetencje miękkie  komunikacja  komunikowanie  kreatywność  life long learning  lifelong learning  mapa zasobów  model biznesowy  model canvas  motywacja  myślenie algorytmiczne  nauczyciele  nowe przepisy  organizacja projektu  pierwsze kroki  pierwsze kroki na rynku pracy  planowanie  planowanie sprzedaży  początki w biznesie  podatki  pomysł na biznes  pomysł na działalność  post-prawda  postawa przedsiębiorcza  pozyskiwanie klientów  programy unijne dla młodych przedsiębiorczych  prowadzenie prezentacji  przedsiębiorczość  przywództwo  raport  raport Polskie Startupy 2017  raport z badań  rejestracja firmy  rozwijanie kompetencji  rozwijanie komptencji  rozwój osobisty  ryzyko  sieciowanie  sprzedaż  start-up  start-upy w Dolinie Krzemowej  startup  szkolenia  szkolenie  trudności w biznesie  uczenie się  ulga na start  unikalna propozycja sprzedaży  unikalna wartość sprzedażowa  warsztaty  warsztaty Własny biznes  warto poszukiwać  wizerunek  współpraca  wywiad  wywiady  zakładanie firmy  zarządzanie projektem  źródła finansowania  

Polityka cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.