Moje kompetencje

fot. Fotolia.com

16.01.18

Przejście od fazy pomysłu biznesowego do realizacji wymaga kilku analiz. Pierwsza dotyczy rozpoznania zasobów, które umożliwią Ci przejście ...

Czytaj więcej
fot. Fotolia.com

29.12.17

Czym jest strategia i do czego może być potrzebna młodemu przedsiębiorcy? Dlaczego warto trzymać się planu i wyznaczonych celów? Jakie dzia...

Czytaj więcej
fot. Fotolia.com

16.01.18

Jeśli masz już pomysł na biznes, to teraz przyszedł czas na to, aby dokonać analizy Twoich zasobów, które mogą być przydatne w realizacji ...

Czytaj więcej

Inspiratornia

fot. zasoby Mimello

20.02.18

O pomyśle na biznes opartym na pasji, trudnych początkach i umiejętności łączenia ról rodzinnych i zawodowych Redakcji Rozwijamy.edu.pl opow...

Czytaj więcej
fot. Patrycja Lorek

18.01.18

O niełatwych początkach w rozpoczynaniu działalności za granicą i o tym, że wytrwałością w dążeniu do celu można wiele osiągnąć opow...

Czytaj więcej
foto: archiwum Agnieszka Kowalska-Kosnowska

16.12.17

Od kilku lat prowadzi rodzinny biznes ponieważ uwierzyła we własne możliwości i chciała realizować własne pasje, a nie pasje innych. Dzisia...

Czytaj więcej

Nasze działania

fot. Fotolia.com

14.09.18

W dniu 20.10.2018 startujemy z cyklem warsztatów Własny biznes. Wpro...

Czytaj więcej
fot. Fotolia.com

14.09.18

W dniu 9.01.2019 - piąty warsztat z cyklu Własny biznes - zobacz swój...

Czytaj więcej
fot. AdobeStock.com

14.09.18

Podczas czwartego warsztatu z cyklu Własny biznes - dnia ...

Czytaj więcej

Nadchodzące wydarzenia

Moje kompetencje

Komunikacja i współpraca

Jak mówić i słuchać aby zostać zrozumianym?

Opisy
Quizy

Wizerunek i prezentacja

Dlaczego wizerunek własny jest istotny?

Opisy
Quizy

Decyzyjność i ryzyko

Czy potrafisz podejmować decyzje?

Opisy
Quizy

Motywacja

Co nas napędza do działania?

Opisy
Quizy

Przywództwo

Które cechy lidera są przydatne?

Opisy
Quizy

Planowanie i realizacja

Jak osiągnąć zamierzone cele?

Opisy
Quizy

Kreatywność

Czy kreatywność można w sobie rozbudzić?

Opisy
Quizy

Uczenie się

Dlaczego warto uczyć się przez całe życie?

Opisy
Quizy

Zaangażowanie społeczne

Jakie kompetencje budować poprzez działalność społeczną?

Opisy
Quizy

Kompetencje cyfrowe (ICT)

Do czego wykorzystywać kompetencje cyfrowe?

Opisy
Quizy

Ostatnie komentarze

Polityka cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polskie startupy przyczyniają się do tego, że nasza gospodarka może jeszcze silniej, globalnie konkurować innowacyjnością i wykwalifikowaną kadrą. “Polska potrzebuje dziś startupów bardziej niż kiedykolwiek”- wskazuje Prezes Startup Poland - Julia Krysztofiak-Szopa w raporcie “Polskie Startupy 2017”. Wyjaśnia też, że startupem nie jest każda nowa firma a tylko ta, która dzięki przewadze technologicznej lub niszy rynkowej ma potencjał do bardzo szybkiego wzrostu.

Fundacja Startup Poland opublikowała najnowszy raport “Polskie Startupy 2017”, który powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych w czerwcu 2017 r. wśród 621 polskich startupów. W stosunku do ubiegłego roku w badaniu wzięło udział o 20% więcej organizacji. W 90 % na pytania ankiety odpowiedziały osoby stojące na czele startupów - założyciele lub osoby zarządzające. Obraz polskiego ekosystemu startupowego powstał dzięki wsparciu grona Partnerów projektu: Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Google, PGE i PFR Ventures.

Wnioski z badania


1. Na czele startupów stoją w 58% osoby w wieku 30–39 lat. Co czwarty założyciel lub dyrektor zarządzający (26 proc.) nie ukończył 30 lat. Powyżej 40 lat ma jedynie 16% respondentów.

2. Aż 82% założycieli i prezesów biorących udział w badaniu posiada wykształcenie wyższe. Co piąty z nich posiada stopień naukowy (20%). Zaledwie 3% to studenci.

3. Respondenci częściej (36%) decydują się prowadzić działalność przy udziale dwóch założycieli niż tylko jednego. Do współpracy ponad dwóch założycieli przyznaje się 39% badanych.

4. Połowa ankietowanych przed założeniem startupu prowadziła własną lub rodzinną firmę, co trzeci zakładał poprzedni startup, albo pracował w korporacji, albo w prywatnej firmie. 17% pracowało naukowo lub zajmowało się dydaktyką, a 15% studiowało.

5. Prawie jedna trzecia startupów ma wśród założycieli lub CEO przynajmniej jedną kobietę. Natomiast w co ósmym badanym startupie jednym z założycieli jest obcokrajowiec. Wielu z nich to obywatele Stanów Zjednoczonych lub Ukrainy.

6. 76% spośród badanych startupów sprzedaje swoje produkty i usługi firmom. W grupie klientów B2B większością są mikroprzedsiębiorstwa i MŚP (61%). Tylko 18 % badanych startupów prowadzi sprzedaż na rynku B2C skierowanych do klientów indywidualnych.


7. Wśród 10 najpopularniejszych produktów sprzedawanych przez startupy dominują dziedziny związane z big data (19%), analityka/narzędzia badawcze/business intelligence, internet rzeczy (IoT), narzędzia dla programistów i deweloperów.

8. Wśród badanych startupów 68% deklaruje finansowanie ze środków własnych i reinwestuje przychody. Na kolejnych miejscach znajdują się zewnętrzne źródła finansowania jak np. venture capital (zagraniczny lub krajowy), pieniądze publiczne pochodzące ze środków unijnych (PARP lub NCBiR) czy aniołowie biznesu. Tylko 8 % startupów korzysta z kredytu bankowego dla rozwoju swojej działalność.

9. Większość startupów rejestruje swoją działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (71%), 15% działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a jedynie 4% wybiera spółkę akcyjną.


10. Ankietowani zapytani o ocenę wartości, jaką przynoszą startupom dostępne na rynku źródła wiedzy i networku wskazali, że największy wpływ na rozwój biznesu ma indywidualny mentoring, a w dalszej kolejności spotkania branżowe (np. Aula, Hive, Startup Stage, OpenReaktor).


11. Spośród badanych polskich startupów 71% zatrudnia pracowników. Prawie jedna trzecia respondentów w ogóle nie zatrudnia pracowników, a połowa z nich zatrudnia do 10 pracowników. Najbardziej pożądanymi przez startupowców pracownikami są sprzedawcy, programiści oraz marketingowcy. Zatrudniające startupy w 60% badanych przypadków stosują umowy o pracę.

12. Co trzeci startup zatrudnia w swoich zespołach również obcokrajowców (28%). Najczęściej są to osoby z Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii.

13. Ponad połowa badanych startupów twierdzi, że „tworzy całkiem nowy produkt”, a niewiele mniejszy odsetek, że „ulepsza istniejące rozwiązania”. Tylko nieliczna grupa ankietowanych tworzy produkt mało innowacyjny, będący kopią już istniejącego rozwiązania (3%).

14. Współpracę z nauką podejmuje aż 46% badanych startupów. Spośród, tych współpracujących z nauką najwięcej współpracuje z uczelnią i/lub indywidualnymi pracownikami naukowym.
Aż co siódmy startup posiada własne laboratorium.

Źródło: raport "Polskie Startupy 2017".

Ż