Siła absurdalnych scenariuszy
Kreatywne myślenie trzeba ćwiczyć. Można to robić, wymyślając rozwiązania przyszłości, które obecnie – tylko pozornie! – wydają się nie mieć sensu. Czy jeszcze 10 lat temu ktoś by pomyślał, że zobaczy tabliczkę o treści „Las jest zamknięty”? Być może niektórzy z nas, skonfrontowani z taką zapowiedzią w 2010 roku, postukaliby się w głowę, co byłoby naturalną reakcją na tzw. zniekształcenie poznawcze. Polega ono na tym, że nasz umysł nie dopuszcza do siebie absurdalnych możliwości, niezgodnych ze swoją dotychczasową wiedzą czy obserwacją. Dlatego o wiele łatwiej przygotować nam się na przyszłość, która brzmi znajomo i sensownie, niż na scenariusze nieznane czy skrajne. Tymczasem umysł warto i trzeba ćwiczyć. Jedna z metod, która doskonale się w tym sprawdza, to TECHNIKA ODWRÓCONEGO SCENARIUSZA.
Rozciąganie wyobraźni w 3 krokach
Odwrócone myślenie to świetne ćwiczenie dla wzmocnienia kreatywności. Jak je przeprowadzić? Należy zacząć od wybrania tematu, którym może być np. przyszłość jedzenia, transportu, edukacji, marketingu czy branży, w której prowadzi się biznes, a następnie wykonać trzy proste kroki:
- Wypisać prawdy/prawidłowości związane z danym tematem.
- Odwrócić je – czyli przenieść się o 10 lat do przodu i wyobrazić sobie, że te prawidłowości radykalnie się zmieniły.
- Poszukać przyczyn ich odwrócenia i spróbować wyjaśnić, dlaczego do tego doszło.
Istotną rolę w tym ćwiczeniu odgrywają sygnały, na które warto się wyczulić. Widoczne już dziś nowe zachowania konsumenckie, zmiany klimatyczne czy formy sprzedaży – początkowo ledwie zauważalne, a potem zmieniające się w mikrotrendy i trendy – mogą nas zainspirować i powiedzieć bardzo dużo o naszej rzeczywistości za 10 lat.
Ćwiczenie 1: przyszłość butów
ODWRÓCENIE: za 10 lat będziemy mieć tylko jedną parę butów
SYGNAŁY/ WYJAŚNIENIE DLACZEGO:
Coraz częściej ograniczamy konsumpcję i piętnujemy tych, którzy tego nie robią. Przykładem tego narastającego trendu jest proekologiczne zjawisko o nazwie flight shaming – zawstydzanie tych, którzy bardzo często latają samolotami, zamiast wybierać środki transportu bardziej przyjazne dla środowiska. Właśnie to wytknięto ostatnio Messiemu, który od czerwca do sierpnia leciał samolotem 52 razy/368 godzin, co oznacza emisję 1502 ton dwutlenku węgla
Trend zero waste: firma On Running wprowadziła w tym roku do swojej oferty buty, które się subskrybuje, a nie kupuje. Po zarejestrowaniu się na specjalnej platformie i opłaceniu miesięcznego abonamentu, klient dostaje buty, które może wymienić na nowe po przebiegnięciu 600 km lub po sześciu miesiącach. Warunkiem jest odesłanie starego obuwia, które zostaje w 100% zamienione na surowce do nowych produktów.
Ćwiczenie 2: kosmetyki przyszłości
ODWRÓCENIE: za 10 lat to sam kosmetyk dopasuje się do nas
SYGNAŁY/ WYJAŚNIENIE DLACZEGO:
Firma Shiseido wprowadziła niedawno Optune – spersonalizowany system pielęgnacji oparty o aplikację wykorzystującą algorytm do analizy danych dotyczących stanu skóry i danych środowiskowych (np. temperatura, wilgotność) oraz przebiegu snu w celu wykrycia ewentualnych zaburzeń rytmu biologicznego. System oferuje 80 000 wzorców, dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta.
Ćwiczenie 3: toaleta jak centrum analiz
ODWRÓCENIE: za 10 lat będziemy korzystać z toalety intencjonalnie, nabierze ona dodatkowego sensu
SYGNAŁY/ WYJAŚNIENIE DLACZEGO:
Już dziś producenci toalet proponują modele z automatycznym podnoszeniem klapy lub funkcją podgrzania, ale również z systemem badania moczu. W przypadku seniorów – a jesteśmy starzejącym się społeczeństwem – czy sportowców, którzy muszą na bieżąco monitorować swój stan zdrowia, jest to rozwiązanie bardzo praktyczne.
Taki sposób ćwiczenia umysłu poprawia wyczulenie na sygnały zmian widoczne już dziś wokół nas, zwiększa pomysłowość, wzmacnia empatię w stosunku do przyszłych pokoleń oraz sprawia, że więcej widzimy i rozumiemy. Ponadto, wyobrażając sobie siebie w przyszłości, ludzie zaczynają ją poważniej traktować i lepiej projektować. A to podstawa strategicznego myślenia.
Materiał opracowany na podstawie wystąpienia Resztę życia spędzimy w przyszłości – ćwiczenie na strategiczne myślenie,Wojciecha Ławniczaka, CEO Very Human Services, 4.10.2022