W tym szaleńczym tempie, w jakim zazwyczaj funkcjonujemy, prowadząc własną firmę, możemy nie zauważyć, że pod nosem wyrosła nam konkurencja albo zapowiadane są zmiany, na które powinniśmy się natychmiast przygotować. Wprowadzenie do naszego kalendarza regularnej analizy mocnych i słabych stron naszej firmy, a także szans i zagrożeń pozwala iść w dobrym kierunku, wykorzystując nadarzające się możliwości i pokonując przeszkody.
Do tego właśnie służy proste narzędzie – analiza SWOT.
SWOT pozwoli Ci dostrzec mocne lub słabe strony w takich obszarach firmy jak lokalizacja, personel, reputacja oraz szanse i zagrożenia płynące z zewnątrz – od konkurencji, w wyniku zmiennych trendów rynkowych lub cen materiałów czy wahań w kursie walut.
Jak to zrobić?
- Przygotuj dużą kartkę lub tablicę, na której będzie się dobrze i wygodnie pisać lub pobierz szablon analizy SWOT – link.
- Podziel ją na cztery sekcje z nagłówkami: mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia.
- Uzupełnij poszczególne obszary samodzielnie lub w grupie, np. podczas burzy mózgów ze współpracownikami, partnerem, wspólnikiem, mentorem, pamiętając, że SWOT wymaga pełnej szczerości i otwartości, przyznania się do niedociągnięć, które widzisz/cie.
- Daj do przeczytania innym osobom, które mogłyby coś dodać czy uzupełnić – przedyskutuj z bliskimi, znajomymi, którzy mają inne, bardziej obiektywne spojrzenie.
Pytania pomocnicze
We wskazaniu mocnych i słabych stron Twojego biznesu, a także w określeniu szans i zagrożeń pomogą odpowiedzi na poniższe pytania:
MOCNE STRONY
- czym firma wyróżnia się od konkurencji?/w czym jest lepsza?
- co wartościowego produkuje/oferuje?
- co przyciąga do firmy klientów?
- jaką ma pozycję rynkową?
- jaką politykę HR prowadzi – czy się rozwija?/czy ma lojalny zespół?
SŁABE STRONY
- na co narzekają klienci?/co możemy robić lepiej?
- co nam psuje reputację?
- jakie procesy szwankują / jakich brakuje?
- jakie mamy trudności w porównaniu z konkurencją?
- czy mamy dużą rotację pracowników?
- jakie mamy braki (kadra, finansowanie, innowacyjny sprzęt)?
SZANSE
- czy wokół nas pojawiają się nowe potrzeby/trendy?
- czy możemy wprowadzać na rynek nowe produkty czy usługi?/czy mamy wgląd w innowacje w branży?
- czy w branży pojawiają się nowi, tańsi producenci albo dostawcy, z których usług moglibyśmy skorzystać?
- czy możemy pomyśleć o rozwoju poprzez akwizycję?
ZAGROŻENIA
- czego dotyczą reklamacje?
- czy widać, że konkurencja staje się coraz silniejsza albo aktywniejsza np. w reklamie?
- czy zapowiadane jest wprowadzenie nowych regulacji prawnych, które mogą utrudnić działalność?
- czy podążamy za trendami rynkowymi?/nie jesteśmy w tyle za konkurencją?
- czy nie spada nam sprzedaż?/klienci nie wybierają konkurencji?
Przykładowa analiza
Dla przykładu podajemy kilka czynników, które można wpisać do swojej firmowej analizy SWOT:
Bądź szczery, analizując mocne i słabe strony swojej firmy. Im bardziej obiektywna analiza, tym bardziej wartościowa. Zbierz dane i fakty, które są kluczowe do określenia zewnętrznych czynników wpływających na Twoją firmę – do tej części analizy możesz potrzebować wiedzy ekspertów zewnętrznych, np. prawnika, księgowego, analityka. Po analizie postaw/cie sobie cele do realizacji i przemyśl/cie, jakie działania chcesz/cie podjąć.
Przeczytaj także:
SWOT – sposób na dokładne poznanie siebie
Service design – projektowanie procesów i doświadczeń w usłudze