Budżet firmy, czyli plan finansowy

Zanim uruchomisz swoją działalność gospodarczą, zastanów się, czy masz plan finansowy. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności powinieneś przygotować nawet najprostszy plan wpływów i wydatków. Pozwoli ci on zrozumieć, jakie wydatki będziesz ponosić, a także czy i kiedy twoja działalność zacznie przynosić dochód.

fot. Fotolia.com

Gdyby prowadzenie własnego biznesu porównać do żeglowania, to budżetowanie byłoby zarówno kompasem, jak i sterem. Nie chciałbyś chyba, by twoją łodzią kierowały nieokiełznane wiatry czy prądy morskie, prowadzące w nieznanych kierunkach… Nie opieraj więc swego działania w biznesie na myśleniu „jakoś to będzie”, albo „inni sobie radzą, to i ja dam radę”. Planuj, zarządzaj, kontroluj, koryguj. Dowiedz się, w jaki sposób budżet może stać się twoim niezbędnym narzędziem na biznesowych wodach.

Abyś żeglował świadomie do obranego portu

Budżetowanie wymaga dyscypliny i porządku, ale przynosi też wielkie korzyści. Twój budżet firmowy pozwoli ci na świadome podejmowanie decyzji, efektywne zarządzanie twoimi zasobami i kontrolowanie rzeczywistych wydatków. Da ci możliwość korygowania swoich działań tak, aby twoja firma przynosiła dochody, czyli generowała zysk, który jest celem twoim i twojej firmy.

Aby sprawdzić, jaka jest relacja pomiędzy twoim entuzjazmem do założenia własnej firmy i prowadzenia biznesu, a liczbami, które reprezentują wpływy i wydatki, przygotuj budżet firmy na start i w perspektywie 12 miesięcy. Budżet jest narzędziem, które będzie cię wspierać w wyznaczaniu ambitnych celów, ale jednocześnie pozwoli ocenić możliwość ich realizacji.

Budżet to nie tabelka, to coś znacznie więcej!

Budżet firmy to plan działania przedstawiony w ujęciu finansowym, czyli w jednostkach pieniężnych. Jest to podstawowe narzędzie zarządzania zarówno małą firmą, jak i rozbudowanym przedsiębiorstwem. Na podstawie założeń przyjętych w budżecie podejmowane są kluczowe decyzje w firmie. Dobrze przygotowany budżet to taki, który pozwala zrównoważyć dzisiejsze wydatki z jutrzejszymi potrzebami i właściwie nimi zarządzić.

5 podstawowych zasad tworzenia i kontrolowania budżetu w małej firmie:

  • Powinien być sporządzany co najmniej raz do roku na kolejny rok obrotowy (finansowy), w podziale na miesiące lub kwartały.
  • Jest planem, drogowskazem i narzędziem kontroli bieżących działań. Bieżące monitorowanie realizacji budżetu daje możliwość rewizji i korekty. Jest to narzędzie elastyczne pozwalające na wprowadzanie zmian i dostosowywanie założeń do możliwości ich realizacji w kolejnych okresach.
  • Jest narzędziem, które wspiera zarządzanie firmą. Aby zapewnić stabilny rozwój firmy w wyznaczonym kierunku, należy poddać się tej dyscyplinie.
  • Należy go rewidować w cyklach co najmniej miesięcznych i analizować odchylenia od założeń, szczególnie te ujemne, oznaczające realizację poniżej poziomu planowanego.
  • Jest użyteczny tylko wtedy, kiedy rzetelnie i terminowo dokumentujemy i rejestrujemy zdarzenia gospodarcze (faktury, rachunki, paragony), świadomie i aktywnie zarządzamy finansami firmy oraz analizujemy odchylenia od założeń i podejmujemy działania korygujące.

Wprowadzenie tych zasad w życie pozwoli ci na osiągnięcie stabilności i przewidywalności w twojej firmie w odniesieniu do finansów. Solidny, oparty na na realistycznych danych i kalkulacjach budżet to fundament rozwoju twojego biznesu.

Przeczytaj także:

Jakie koszty poniesie moja firma?

Pierwszy krok w budowie strategii biznesu