Rozmowa na temat…

Umiejętne komunikowanie się jest konieczne do osiągnięcia sukcesu zarówno w sferze osobistej jak i zawodowej. Jeśli chcesz, aby twój pomysł, usługa czy produkt trafił w oczekiwania innych i został odebrany ze zrozumieniem oraz przychylnością, to powinieneś przyjrzeć się temu, w jaki sposób się komunikujesz.

fot. Fotolia.com

Wszyscy mamy w obszarze komunikacji coś do dopracowania czy udoskonalenia – zwłaszcza ci, którzy nie pojmują, że komunikacja jest procesem dwustronnej wymiany myśli i informacji. Nie wystarczy dobrze mówić, trzeba również uważnie słuchać naszego rozmówcy. Nie chodzi też tylko o to, aby po prostu mówić, trzeba dobrze przemyśleć co i komu chcemy przekazać oraz jaki chcemy uzyskać rezultat – czyli co chcemy osiągnąć na końcu.

Spróbujmy teraz przećwiczyć kilka aspektów skutecznej komunikacji. 

Obserwuj i wyciągaj wnioski

W ćwiczeniu naszych umiejętności komunikacyjnych zacznijmy od techniki obserwacji. Jest wiele miejsc, w których można ćwiczyć komunikację… szkoła, spotkanie towarzyskie. Spróbuj zaobserwować sposób, w jaki rozmawiają ze sobą Twoi znajomi. Czy potrafią się słuchać wzajemnie, jak zadają sobie pytania? Czy zauważasz coś, co można byłoby w tej komunikacji poprawić?

Polecenie

Zaproponuj i zanotuj, co można byłoby udoskonalić. Obserwując zwracaj uwagę na następujące elementy:

  1. Jakim językiem posługują się uczestnicy rozmowy? Czy dobierają właściwe słowa, które są wzajemnie zrozumiałe? Dla przykładu –  żargon czy też techniczne słownictwo  może być trudne do zrozumienia. Podobnie niewyraźne wysławianie się czy zły dobór słów może zakłócać przekazywane informacje i rozpraszać uwagę słuchającego.
  2. W jaki sposób rozmawiające osoby argumentują swój punkt widzenia? Czy potrafią uzasadnić pogląd, zdanie, ocenę dobierając argumenty do danego tematu?
  3. Jak się zachowują? Czy są pozytywnie czy negatywnie nastawieni do rozmówcy?  Czy rozmawiające osoby podtrzymują kontakt wzrokowy? Czy uśmiechają się do siebie, czy zachowują się w stosunku do siebie naturalnie i szczerze? Jaką mają postawę – czy są skierowani do siebie, czy wyprostowani, skuleni, czy mają skrzyżowane ręce?
  4. W jakim tonie odnoszą się do siebie? Jakie jest natężenie głosu? Czy rozmówcy nie mówią do siebie podniesionym tonem, może krzyczą?
  5. Czy okazują sobie uwagę? Czy okazują zainteresowanie i są zaangażowani w rozmowę? Czy nie przerywają sobie wzajemnie, czy dają drugiej stronie przestrzeń do pełnej wypowiedzi?
  6. Czy słuchają uważnie? Czy stosują parafrazę w celu pokazania, że słuchają się nawzajem, potwierdzenia właściwego zrozumienia tematu i skupiania uwagi na rozmówcy na temacie rozmowy?
  7. Czy potrafią przyjąć inny punkt widzenia? Czy potrafią przyjąć stanowisko swojego rozmówcy, a nawet może zmienić zdanie pod wpływem argumentów drugiej strony? Czy nie narzucają swojego zdania?

Trenuj dialog

Po obserwacji i wychwyceniu elementów, które można poprawić w tej rozmowie czas na to, abyś sam spróbował. Wybierz dowolnego rozmówcę i temat. Nawiąż i przeprowadź rozmowę zwracając uwagę na powyższe punkty.

Wiele razy spotkasz się z różnicą zdań i odmiennym punktem widzenia. Sztuka dobrej komunikacji polega na tym, aby uważnie wysłuchać i uszanować odmienny punkt widzenia prezentowany przez drugą stronę. Nie musisz przy tym zmieniać swojego zdania. Dzięki różnicy zdań często powstają najlepsze pomysły. Chodzi o to aby być otwartym na drugiego człowieka, bo z każdej rozmowy może wyniknąć coś dobrego dla wszystkich.

Przeczytaj także:

Rola i cechy lidera

Kreatywność